خبر/

کمبود سرویس مدارس در تبریز، چالشی جدید برای خانواده‌ها

1401/01/23 - 09:13 - کد خبر: 61202 نسخه چاپی

نصر: همزمان با بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس تبریز از ۱۴ فروردین ماه چالش جدیدی در بخش مدارس تبریز با عنوان"کمبود سرویس" پدیدار شده و اولیا و مدارس را درگیر کرده است.

به گزارش نصر، بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروز امسال، برنامه‌ای ناگهانی برای بسیاری از خانواده‌ها بود و حتی برخی آن را شوخی می‌دانستند اما با اصرار دولت و مسئولان جهت بازگشت به روال گذشته، مدارس بازگشایی شده و کلاس‌های حضوری تشکیل یافت.
موضوع تامین سرویس مدارس، یکی از مباحث مهمی بود که تعدادی از اولیا نسبت به آن اظهار نگرانی می‌کردند. مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت استان نیز پیش از بازگشایی مدارس، اعلام کرده بود که اولیا خودشان می‌توانند سرویس تدارک ببیند و در غیر این صورت مدارس می‌توانند این کار را انجام دهند.
با وجود این‌که قرار بود موضوع سرویس مدارس در کمترین زمان ممکن حل شود، اما با گذشت یک هفته از آغاز کلاس‌های حضوری هنوز هم تعدادی از اولیا درگیر پیدا کردن سرویس هستند و درواقع به گفته‌ی بسیاری از آن‌ها، سرویس مدرسه در تبریز نایاب شده است. افزایش ترافیک شهری تبریز در این روزها نیز نشان دهنده این است که بسیاری از اولیا، خودشان فرزندانشان را به مدرسه می‌رسانند.
در رابطه با آخرین وضعیت تامین سرویس مدرسه در تبریز و همتی که مسئولان و اولیا در این راستا برای دو ماهه باقیمانده از سال تحصیلی پیش بینی کرده‌اند با دکتر اصغر شفائیه، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آذربایجان شرقی و مشاور حوزه خانواده اداره کل آموزش و پرورش استان گفت‌وگو می‌کنیم.
شفائیه به ایسنا، می‌گوید: همزمان با اعلام تصمیم ستاد کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس از ۱۴فرودین ماه، مجموعه آموزش و پرورش استان اقدامات لازم را در جهت این امر انجام داده ولی پیش از آغاز رسمی کلاس‌های حضوری، پیش مقدمه‌ای در بحث ارائه خدمات سرویس مدارس انجام نگرفت.
وی افزود: ما در این راستا سریعا کارگروه ماده ۱۷ استان که متشکل از فرمانداری،استانداری، نماینده اولیا، نماینده مدیران، شهرداری و تاکسیرانی رانی است را تشکیل دادیم. نخستین اقدامی که بایستی در این کارگروه انجام می‌گرفت، بحث تصویب افزایش نرخ سرویس به مدارس بود. این افزایش نرخ سرویس که مسئولیت شورای شهر بوده و بایستی پس از تصویب در کار گروه ماده ۱۷ استان و شورای شهر به فرمانداری فرستاده شده و پس از ابلاغ به آموزش و پرورش استان به مدارس اعلام شود، در این مدت کم، مقدور نبوده و در مهر ماه سال جاری انجام خواهد گرفت.
مدیران مدارس وظیفه سازمانی در ارائه خدمات سرویس ندارند 
وی با بیان این‌که مدیران مدارس مسئولیت سازمانی در ارائه خدمات سرویس ندارند، ادامه داد: خواهش ما این است که مدیران در راستای حمل و نقل دانش آموزان کمک حال اولیای گرامی باشند تا مشکلی از این بابت ایجاد نشود.
شفائیه گفت: آخرین توافق ما در راستای تامین سرویس مدارس با شرکت‌های حمل و نقل مجاز و اولیا بوده و مهمترین اولویت ما نیز آرامش خاطر خانواده‌ها و امنیت روحی، روانی و جسمی دانش آموزان است.
وی افزود: اکنون در بالای ۸۰ درصد مدارس شهر، مشکل خاصی در تامین سرویس مدارس نداریم و انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل انجام گرفته و طی یک هفته گذشته، کارشناسان ارزیابی و عملکرد انجمن اولیا و مربیان از مدارس بازدید و موارد را بررسی می‌کنند.
وی با بیان این‌که مشکل اساسی در بحث ارائه خدمات سرویس‌های مدارس، کمبود خودرو است، افزود: مکاتبه‌ای با سازمان تاکسیرانی انجام گرفته،  اما به دلیل اینکه بستن قرارداد و به کارگیری خودروهای سنگین برای سرویس‌های مدارس از جمله مینی بوس و اتوبوس با توجه به مدت زمان کم تا تعطیلی مدارس مقدور نیست،  فقط خودروهای ون و سواری توانسته‌اند وارد چرخه حمل و نقل دانش آموزان شوند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آذربایجان شرقی گفت: این کمبود باعث شده تا برخی از اولیا خودشان مجبور شوند فرزندشان را به مدرسه ببرند و بار ترافیکی ایجادشود که در این راستا نیز از پلیس راهنمایی و رانندگی خواهش کرده‌ایم تا کمک حال ما باشند. 
وی خاطرنشان کرد: از تمانی دستگاه‌هایی که در راستای سرویس دهی به خانواده‌ها می‌توانند با ما همکاری کنند، خواهشمندیم تا به کمک ما بیایند.
در خصوص وظیفه پلیس در راستای این امر نیز سرهنگ هاشم شعفی، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی به ایسنا، می‌گوید: وظیفه رسیدگی به ترافیک شهری برعهده پلیس بوده اما موضوع تامین سرویس مدارس برعهده آموزش و پرورش است که هنوز با گذشت یک هفته از بازگشایی مدارس نتوانسته به وظیفه خود به درستی عمل کند. 
وی افزود: دلیل این‌که هنوز موضوع تامین سرویس مدارس حل نشده است نیز به کوتاهی دستگاه تعلیم و تربیت استان و به خصوص مدیران مدارس بازمی‌گردد. 
وی ادامه داد: مجموعه آموزش و پرورش استان اعلام کرده بود که مدارس از چهاردهم فروردین ماه بازگشایی می‌شود، در نتیجه مدیران فرصت کافی برای گفت‌وگو و هماهنگی با شرکت‌های مورد نظر برای تامین خودروی سرویس مدارس داشتند و نباید این موضوع تاکنون ادامه می‌یافت.
شعفی خاطرنشان کرد: خانواده دانش آموزان به خصوص پدر و مادرهای شاغل بسیاری درگیر بحث پیدا کردن سرویس بوده و مجبور هستند تا صبح و ظهر برای جا به جایی فرزند خود به مدرسه تردد کنند و اگر برای تامین سرویس به مدرسه مراجعه کنند نیز مدیران معمولا می‌گویند خود خانواده باید سرویس تهیه کند.
وی با اشاره به بار ترافیکی بالای خیابان‌های شهر در زمان تعطیل شدن مدارس، افزود: آموزش و پرورش می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد چنین بار ترافیکی سنگینی، زمان تعطیلی مدارس را تغییر دهد و مثلا مدارسی که در منطقه وجود دارند را با فاصله چند دقیقه از هم تعطیل کند.
وی با تاکید بر این‌که پلیس با ارسال نامه‌ای به استانداری، پیگیر این موضوع است، گفت: حل این مشکل خواستار یک مدیریت صحیح است که فعلا در مجموعه آموزش و پرورش دیده نمی‌شود.
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی افزود: پلیس در تمامی چهارراه‌های شهر حضور دارد ولی حجم خودرو در مناطقی که مدرسه وجوددارد به حدی بالاست که عملا خیابان‌ها قفل کرده و این وضعیت جوابگوی ترافیک شهری نیست و تنها راه حل آن نیز به مدیریت آموزش و پرورش بازمی‌گردد.
بر اساس این گزارش؛ کمبود سرویس مدارس نه تنها در تبریز بلکه در سایر شهرهای کشور نیز دیده می‌شود اما مردم از مدارس انتظار دارند که این مشکل را برای پروسه یک ماهه تا تعطیلی مدارس، حل کنند تا با یک مدیریت مناسب در زمان کنونی بتوان هم بار ترافیکی شهر را کاست و هم اولیا دغدغه جا به جایی فرزند خود را نداشته باشند.
انتهای پیام/
کمبود سرویس مدارس در تبریز، چالشی جدید برای خانواده‌ها خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار