مدیرکل میراث‌ فرهنگی آذربایجان‌ شرقی؛

تخلف در تپه های تاریخی ملکان در حال پیگیری است

1401/01/21 - 16:44 - کد خبر: 61136 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: متخلفان در عرصه و حریم تپه‌های تاریخی روستای "بایقوت" شهرستان ملکان اقدام به فعالیت کشاورزی کرده بودند که با عاملان آن برخورد قانونی صورت گرفت و پرونده آن از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

به گزارش نصر، احمد حمزه زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی افرادی که بدون مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبادرت به انجام عملیاتی در عرصه و حریم آثار تاریخی و موجب تزلزل آثار فرهنگی - تاریخی شوند، علاوه بر رفع تصرف و پرداخت خسارت وارده، به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شوند.
وی ادامه داد: طی سال جاری ساماندهی و رسیدگی به تپه های تاریخی شهرستان ملکان در دستور کار قرار گرفته است و حفاری های صورت گرفته در پیرامون این تپه ها ساماندهی و به حالت اولیه باز خواهند گشت.
بایقوت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این شهر در ۴ کیلومتری ملکان و ۶۶۰ کیلومتری تهران واقع شده‌ است.
تاریخچه این روستای باستانی به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد و در حال حاضر فقط ۵ تپه باستانی با نام‌های چال تپه ، قره تپه ، آغ تپه ، ارمنی تپه سی ( تپهٔ ارامنه ) و اغ اولیا (که در حال حاضر به عنوان گورستان از آن استفاده می‌شود) باقی مانده‌ است.
انتهای پیام/
تخلف در تپه های تاریخی ملکان در حال پیگیری است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار