گزارش نصر از آئین تودیع معارفه مدیرکل آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی/

تکیه "مشایخی" بر مسند فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی

1401/01/21 - 09:25 - کد خبر: 61071 نسخه چاپی

نصر: همزمان با روز ملی فناوری هسته ای، طی حکمی از سوی غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور «علی مشایخی» به سمت «سرپرست اداره کل آموزش فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی» منصوب و روز شنبه طی مراسمی معرفی شد.

به گزارش نصر، علی مشایخی متولد سال ۱۳۶۸ از میانه و دانشجوی سال آخر دکتری تخصصی مهندسی مکانیک ماشین‌های کشاورزی است. در سوابق او معاونت اقتصادی قرارگاه پیشرفت؛ آبادانی و محرومیت زدایی استان آذربایجان شرقی و مدیریت اجرایی مجتمع کشت و صنعت و صنایع غذایی اطمینان در استان آذربایجان غربی دیده می‌شود.
مشایخی عضو شورای عالی مجمع ملی اقتصاد مقاومتی قرارگاه قرب بقیه الله الاعظم (عج)، عضو دانشجویان استعداد درخشان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و عضو هیأت رئیسه مجمع جهادگران کارآفرین کشور وابسته به وزارت کار؛ تعاون و رفاه اجتماعی بوده است.

دانش بنیانی کردن بحث مهارت ورزی را جدی بگیریم
" رضا اختیار وکالتی"، مدیرکل سابق آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی در جلسه تکریم و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اظهار کرد: یکی از مشکلات، موانع و دغدغه های مهم در هر کشور و دولتی، امر اشتغال است. اگر مشکل بیکاری و بحث اشتعال از نظری کمی بیشتر و از نظر بیکاری کمتر شود، به مراتب مشکلات در جامعه نیز حل خواهد شد.
وی افزود: اشتغال به عنوان یک موضوع اساسی پارامترهای مختلفی دارد. به عنوان مثال داشتن مهارت در هر کاری زیربنای ایجاد و توسعه یک اشتغال محسوب می شود.و به صورت کمی مهارت نیز از  طریق آموزش اتفاق می افتد. سازمان فنی حرفه ای از طریق شیوه‌های مختلف در صدد آموزش مهارت‌های مختلف برای مهارتجویان است.
وکالتی ابراز کرد: اگر بخواهیم آمار آسیب در حوزه‌های اجتماعی را کاهش دهیم و شادابی و نشاط را به جامعه بازگردانیم و بهره‌وری اقتصادی را افزایش دهیم، باید بحث مهارت ورزی را جدی بگیریم.
وی با بیان این‌که شعار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، «دست‌های بزرگ با مغزهای بزرگ» است، ادامه داد: دست‌ها نماینده مهارت و مغزها نشانه دانش و خلاقیت نیروی انسانی است. بر اساس شعار امسال که بسیار هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است نیز مقوله خلاقیت، دانش و به خصوص دانش نو یکی از الزامات هر اشتغالی بوده و اگر کسی در کارش، خلاقیت نداشته باشد، با مشکل مواجه می‌شود.
مدیرکل سابق آموزش فنی حرفه ای استان با بیان این‌که رویکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دانش بنیانی کردن آموزش‌های مهارتی است، گفت: آموزش‌های مهارتی در دنیای کنونی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دنیا در حال کار کردن بر روی این اصل است. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز در کشور ما این موضوع را پیگیری می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که آموزش مهارتی روز به روز در حال پیچیدگی و تخصصی شدن است، اظهار کرد: آموزش مهارتی در حال تغییرات سریع بوده و حوزه‌های مختلف را دربرمی‌گیرد و در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت عظیم بروزرسانی تکنولوژی‌های آموزش مهارتی را به دوش بگیرد. دستگاه‌های مختلف، نهادها و سازمان‌های ملی و استانی باید ما را در رسیدن به ارائه آموزش‌هایی با آخرین تکنولوژی بازار یاری دهند. همچنین هماهنگی بین نهادهای مختلف وظیقه شورای اسلامی شهر تبریز است.
وکلاتی تصریح کرد: آموزش های مهارتی به دلیل نیاز به تجهیزات بسیار هزینه بر است و دنیا امروز بر روی مهارت و دانش و خلاقیت زوم کرده است. 
وی در خاتمه با تقدیر و تشکر از همکاران اداره کل آموزش و فنی و حرفه‌ای و سایر مربیان و اساتید در دوران تصدی گری سمت مدیریت این مجموعه، افزود: اگر نقطه قوتی در این دوران بوده همگی حاصل زحمات این عزیزان است و اگر ضعفی بوده نیز بنده مسئولیت آن را برعهده گرفته و از این بابت عذرخواهی می‌کنم.

فنی حرفه ای به هیچ عنوان نباید وارد مسائل سیاسی شود/ بهره گیری از دانش روز و تکیه بر دانش بنیان رویکرد اداره کل فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی است
"علی مشایخی"، مدیرکل جدید آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی در مراسم معارفه خود اظهار کرد: برای خدمت به مردم آمده ایم برای اینکه بتوانیم توشعه ای برای آخرت خودمان داشته باشم. ما آمده ایم برای حرکتی انقلابی کردن در مسیر عدالت و زدودن چهره محرومیت با تکیه بر اشتغال و مبنی آموزش مهارت های فنی وحرفه ای در این مجموعه حضور پیدا کرده و برای تحقق این امور به همدلی و همراهی تمامی مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز داریم.
وی افزود: این مهم و این موفقیت مبرا نخواهد بود مگر با رویکرد جدید و همدلی و همراهی و بهره‌گیری از تجربه بزرگان و پیشکسوتانی که در این عرصه با روحیه جهادی و توان مضاعف قدم برداشتند و حال یاری گر ما در این راه خواهند بود.
مشایخی گفت: قطعا اتفاقات خوبی در سالی که به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» نامگذاری شده است، محقق خواهد شد.
مدیرکل جدید آموزش فنی حرفه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: باید با بهره گیری از دانش روز با رویکرد تحولی و تکیه بر دانش بنیان، استارت آپ ها و کسب و کارها یک رویکرد تحولی از سنتی به سمت مدرن در مجموعه فن حرفه ای داشته باشیم. همچنین یکی از رسالت های اصلی ما دانشگاه های آزاد است.
مشایخی اذعان کرد: توفیقی حاصل شده که حال این رسالت خطیر برگردن ما است و با 5 اصل و تعهدی که داریم می خواهیم منشاء تغییر و تحول، خیر و برکت مبتنی بر نیروی انسانی نخبگانی که در مجموعه فنی حرفه ای استان وجود دارند  باشیم. 
وی به مجموعه کارآمدی فنی حرفه ای تاکید کرد و گفت: فنی حرفه ای به هیچ عنوان نباید وارد مسائل سیاسی شود چرا که شاخص ما، شاخص کارآمدی است. با رویکرد تعهد، تخصص و کارآمدی می توان مجموعه را برای همراهی مد نظر گرفت.
وی به مردمی بودن در مجموعه فنی حرفه ای تاکید کرد و گفت: امروز تبریز قهرمان و پرافتخار با داشتن نماینده ولی فقیه و امام جمعه ای که الگو مردم است و استانداری که الگوی خستگی ناپذیری و جهادی بودن است و ما به عنوان تیم اجرایی در مجموعه استان با این رویکرد و روحیه برای خدمت به مردم قدم برخواهیم داشت.
مشایخی با تاکید بر اهتمام این اداره کل بر اجرای دو پروژه ملی خود و رفع دغدغه معیشتی و رفاهی کارکنان مجموعه، افزود: از زحمات رضا اختیار وکالتی (مدیرکل سابق) مدیر انقلابی و علمی استان تقدیر می‌کنم که بستر را برای ورود شرکت‌های دانش بنیان و نوپا به مجموعه فنی و حرفه‌ای استان فراهم کرده است.

جنس بیکاری در استان ما از نوع تحصیل کرده و نخبگان بوده
"محمد کلامی"، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است، گفت: تغییر در نگاه، ساختارها و تکنولوژی‌ها بدون آموزش اصلا منجر به رشد نمی‌شود.
وی با بیان این‌که شعار امسال مبتنی بر بهبود معیشت و افزایش شاخص‌ها و به خصوص شاخص رشد اقتصادی کشور است، اظهار کرد: دولت سیزدهم، رشد اقتصادی هشت درصدی را برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته و معیشت و عدالت را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.
کلامی با بیان این‌که برای رسیدن به اولویت ‌های کشور، بایستی یک مسیر درست دارای ابتدا و انتهای مشخص را طی کنیم، افزود: ابتدای این مسیر، بحث آموزش است.
وی ابراز کرد: مواردی چون کاهش هزینه تولید و افزایش توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی با تحقق بهره وری میسر شده و در ادامه آن، مسیر توسعه و کنترل تورم نیز هموار می‌شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز نقش اساسی در ارتقای بهره وری ایفا می‌کند.
کلامی ادامه داد: تغییرات ساختاری و به خصوص بیکاری ساختاری در کشور آنچنان شدت یافته که بسیاری از مشاغل، ارزش خود را در اقتصاد از دست داده و مشاغل جدیدی پا به عرصه گذاشته‌اند.
وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل انعطاف پذیری بالا، حتی سریعتر از دانشگاه‌ها می‌تواند نیروی انسانی موردنیاز این تغییرات ساختاری را آموزش و تحویل جامعه دهد و در این راستا باید برای تقویت این نقش مهم خود بکوشد.
وی تصریح کرد: گاه برخی از سرفصل‌های دانشگاه مربوط به ۴۰ سال پیش است و مثلا الان در برخی رشته‌ها هنوز درس «آشنایی با کامپیوتر» تدریس می‌شود در حالی که تقریبا تمامی مردم با کامپیوتر آشنایی دارند و بایستی به جای آن، نرم افزارهای تخصصی هر رشته آموزش داده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم استفاده از پتانسیل‌های استان در بحث مهارت و آموزش، گفت: بالغ بر ۸۵ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش خصوصی است که خود یک مجموعه دانش بنیان بوده و می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها برای آموزش بهره گرفت. اکنون کمتر کارخانه‌ای در استان می‌توان یافت که پایه‌های دانش بنیان برای آن تعریف نشده باشد.
وی افزود: جنس بیکاری در استان ما از نوع تحصیل کرده و نخبگان بوده و از طرفی ما کمبود نیروی کار کارگری ماهر داریم. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید در راستای اشتغال قشر نخبه و تحصیل کرده گام اساسی بردارد و در تدوین برنامه‌های خود، مهارت‌ها و آموزش‌های به روز و ختم به کارآفرینی را در اولویت قرار دهد که موجب جذب و ارتقای مهارت نخبگان استان برای ورود به بازار کار می‌شود.

استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها نیازمند بهره گیری از فکرهای نو است/ رویکرد دولت سیزدهم، جوان گرایی در مجموعه مدیریت بوده
با بیان این‌که انتخاب مدیران جوان، مزایا و معایب خاص خود را دارد، گفت: ریسک پذیری و داشتن انرژی کافی از ویژگی‌های انتخاب مدیر جوان جهت خدمت رسانی شبانه روزی است.
"امیر میمنت آبادی"، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان فنی و حرفه‌ای در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی، اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از زحمات و اقدامات کارشناسانه و موثر اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به خصوص با مدیریت رضا اختیار وکالتی(مدیرکل سابق) راضی است. اختیار وکالتی یکی از مدیران متعهد و خبره سازمان بوده و همچنان از تجربیات وی در حوزه‌های مختلف استفاده خواهیم کرد.
وی افزود: رویکرد دولت سیزدهم، جوان گرایی در مجموعه مدیریت بوده و تاکید دارد که متوسط سن مدیران کشور باید کاهش یابد و از نیروهای انقلابی و جوان در کنار سایر مدیران با تجربه بهره گرفته شود.
وی با اشاره به روند انتخاب مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان و فرایند چند وجهی سازمان در این راستا، ادامه داد: نیروهای توانمند و کارشناس استان در این پروسه شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند و از بین آن‌ها علی مشایخی به عنوان گزینه‌ای اصلح برای این سمت انتخاب شد.
میمنت آبادی گفت: مشایخی سوابق خوب، تحصیلاتی مطابق با رویکرد سازمان، فعالیت به عنوان مدرس و مربی در مراکز مختلف و تجربه مدیریتی و کارشناسی در نهادهای انقلابی دارد. 
وی خاطرنشان کرد: علم روز در حال پیشرفت بوده و استفاده از آخرین تکنولوژی‌ها نیازمند بهره گیری از فکرهای نو است که این نوع افکار را نیز می‌توان در مدیران جوان یافت.
وی در خاتمه گفت: انتظارات مردم از ما در گام دوم انقلاب اسلامی بسیار بیش از تصور ما بوده و مردم از ما انتظار دارند که برای رفع بیکاری و اشتغال آفرینی در جامعه تحول ایجاد کنیم. برای دستیابی به این امر باید دست به دست هم دهیم و پا به پای خواسته‌های دولت حرکت کنیم.
انتهای پیام/
تکیه سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار