معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی:

مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است

1401/01/20 - 14:35 - کد خبر: 61067 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با بیان این‌که مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است، گفت: تغییر در نگاه، ساختارها و تکنولوژی‌ها بدون آموزش اصلا منجر به رشد نمی‌شود.

به گزارش نصر، محمد کلامی روز شنبه، ۲۰ فروردین ماه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، با بیان این‌که شعار امسال مبتنی بر بهبود معیشت و افزایش شاخص‌ها و به خصوص شاخص رشد اقتصادی کشور است، اظهار کرد: دولت سیزدهم، رشد اقتصادی هشت درصدی را برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته و معیشت و عدالت را جزو اولویت‌های خود قرار داده است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که برای رسیدن به اولویت‌های کشور، بایستی یک مسیر درست دارای ابتدا و انتهای مشخص را طی کنیم، افزود: ابتدای این مسیر، بحث آموزش است. 
وی خاطرنشان کرد: مواردی چون کاهش هزینه تولید و افزایش توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی با تحقق بهره وری میسر شده و در ادامه آن، مسیر توسعه و کنترل تورم نیز هموار می‌شود و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز نقش اساسی در ارتقای بهره وری ایفا می‌کند.
کلامی ادامه داد: تغییرات ساختاری و به خصوص بیکاری ساختاری در کشور آنچنان شدت یافته که بسیاری از مشاغل، ارزش خود را در اقتصاد از دست داده و مشاغل جدیدی پا به عرصه گذاشته‌اند.
وی گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل انعطاف پذیری بالا، حتی سریعتر از دانشگاه‌ها می‌تواند نیروی انسانی موردنیاز این تغییرات ساختاری را آموزش و تحویل جامعه دهد و در این راستا باید برای تقویت این نقش مهم خود بکوشد.
وی خاطرنشان کرد: گاه برخی از سرفصل‌های دانشگاه مربوط به ۴۰ سال پیش است و مثلا الان در برخی رشته‌ها هنوز درس «آشنایی با کامپیوتر» تدریس می‌شود در حالی که تقریبا تمامی مردم با کامپیوتر آشنایی دارند و بایستی به جای آن، نرم افزارهای تخصصی هر رشته آموزش داده شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم استفاده از پتانسیل‌های استان در بحث مهارت و آموزش، گفت: بالغ بر ۸۵ درصد اقتصاد استان مربوط به بخش خصوصی است که خود یک مجموعه دانش بنیان بوده و می‌توان از ظرفیت‌ آن‌ها برای آموزش بهره گرفت. اکنون کمتر کارخانه‌ای در استان می‌توان یافت که پایه‌های دانش بنیان برای آن تعریف نشده باشد.
وی افزود: جنس بیکاری در استان ما از نوع تحصیل کرده و نخبگان بوده و از طرفی ما کمبود نیروی کار کارگری ماهر داریم. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای باید در راستای اشتغال قشر نخبه و تحصیل کرده گام اساسی بردارد و در تدوین برنامه‌های خود، مهارت‌ها و آموزش‌های به روز و ختم به کارآفرینی را در اولویت قرار دهد که موجب جذب و ارتقای مهارت نخبگان استان برای ورود به بازار کار می‌شود. 
وی در خاتمه از زحمات رضا اختیار وکالتی مدیرکل سابق آموزش فنی و حرفه‌ای استان تقدیر کرده و برای انتصاب علی مشایخی به عنوان مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان تبریک گفت.
انتهای پیام/
مسیر ارتقای بهره وری در کشور، ارتقای سطح آموزش‌ها است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار