مدیرکل گمرک بازرگان؛

صادرات از مرز بازرگان در سال گذشته ۵۰ درصد رشد کرد

1401/01/17 - 11:56 - کد خبر: 60900 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل گمرک بازرگان گفت: سال گذشته، ۱۹۱ هزار و ۸۸۸ تن کالا از طریق این مرز صادر شد که نسبت به سال پیش از آن، ۵۰ درصد افزایش داشت.

به گزارش نصر، رامین ظهیری روز چهارشنبه در گفت و گویی افزود: این محصولات شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.
وی اضافه کرد: ارزش دلاری این مقدار کالای صادر شده طی سال گذشته، ۷۷۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۸۸۸ دلار بود که نسبت به سال پیش از آن، ۶۷ درصد رشد داشت.
مدیرکل گمرک بازرگان اظهار کرد: در این خصوص پنج هزار و ۲۳۴ فقره اظهار نامه صادر شد در حالی که سال پیش از آن، این رقم سه هزار و ۹۱۷ مورد بود.
ظهیری ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۰ صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۷۸۱ تن برآورد شد در حالی که در سال ۱۳۹۹ این رقم یک میلیون و هشت هزار و ۷۳۲ تن بود و در این خصوص نیز رشدی ۳۰ درصدی ثبت شد.
 وی همچنین ارزش دلاری صادرات قطعی سایر گمرکات را از مرز بازرگان ۲ میلیارد و ۲۳ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۹ دلار اعلام کرد و افزود: این رقم نیز نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد رشد دارد.
گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.
گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.
آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.
انتهای پیام/
صادرات از مرز بازرگان در سال گذشته ۵۰ درصد رشد کرد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار