گزارش/

بار مصونیت بر دوش واکسیناسیون

1401/01/16 - 11:35 - کد خبر: 60840 نسخه چاپی

نصر: پس از گذشت بیش از ۲ سال از فراگیری کرونا و ارزیابی عملکرد واکسن، بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت جهانی و کارشناسان بهداشت و درمان ایران بازدارندگی و مصونیت بخشی موثر واکسیناسیون ثابت شده و تاثیرات آن موجب کاهش مبتلایان به کووید ۱۹ و فوتی‌ها شده است.

به گزارش نصر، با کاهش تعداد فوتی و رسیدن آن بر روی عدد صفر و یک در بیشتر استان ها و کاهش تعداد فوتی به یک تا ۶ در آخرین گزارش امسال رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاثیر واکسیناسیون در سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها خود را نشان داده هر چند که احتمال افزایش آمار مبتلایان همچنان وجود دارد اما این افزایش به طور قطع کمتر از پیک های کرونا در ۲ سال گذشته خواهد بود. 
به رغم افزایش سفرهای نوروزی در آذربایجان شرقی تا حدود ۲.۲ میلیون نفر و در کشور به بیش از ۵۰ میلیون اقامت، تعداد مبتلایان کاهش داشته که نشانه تاثیرگذاری مثبت واکسیناسیون در سطح کشور است هر چند آمار مبتلایان در روزهای آینده موضوع ابتلا به کرونا را بیشتر نمایان خواهد کرد ولی امنیت و مصونیت واکسن به خصوص واکسن نوبت سوم اعتماد به نفس کافی را در این خصوص ایجاد کرده است.  
اگر مردم به خصوص گردشگران به واکسیناسیون به خصوص نوبت سوم واکسن کرونا اهمیت بیشتری می دادند و درصد دریافت این مرحله در کشور از ۷۰درصد تجاوز می کرد به طور قطع تعداد مبتلایان و فوتی ها به حداقل می رسید و نگرانی ها پس از مسافرت های نوروزی هم به حداقل کاهش پیدا می کرد ولی متاسفانه درصد واکسیناسیون از حدود ۵۰درصد تجاوز نکرده است.  
واکسیناسیون در ایام نوروز ادامه داشت و اکنون نیز در ماه مبارک رمضان این روند ادامه دارد و با توجه به بازگشایی مدارس ضرورت افزایش ضریب واکسیناسیون بیشتر احساس می شود.

واکسن روزه را باطل نمی کند 
مسوول پاسخگویی به سئوالات شرعی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به خبرنگار ایرنا گفت: از نظر رهبری و علما واکسن، باطل کننده روزه نیست و تزریقی که جنبه غذایی یا انرژی زایی نداشته باشد مبطل روزه نمی باشد.
حجت الاسلام سیدداود روحانی حسینی اظهار کرد: البته تزریق هایی که از رگ انجام شود موجب باطل شدن روزه می شود ولی واکسیناسیون که اولا نقش غذایی نداشته و ثانیا از عضله تزریق می شود، روزه را باطل نمی کند. 

۵۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه ۳۷.۴۰ درصد کودکان هشت تا ۱۱ ساله استان واکسن کرونا را دریافت کردند، گفت: با توجه به بازگشایی مدارس توجه بیشتر والدین در خصوص واکسیناسیون کودکان ضروری است تا ضریب ایمنی افزایش یابد. با توجه به بازگشایی مدارس توجه بیشتر والدین در خصوص واکسیناسیون کودکان ضروری است تا ضریب ایمنی افزایش یابد. 
حسین حقایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه تکمیل مراحل واکسیناسیون به خصوص نوبت سوم واکسن در جلوگیری از شیوع کرونا بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان فوت شدند، اعلام کرد: ۵۴ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند .
حقایی اظهار کرد: هفت کودک مبتلا به کرونا در استان بستری هستند و اکنون تعداد کل بیماران بستری در آذربایجان شرقی به ۲۴۲ نفر رسیده است.
با افزایش درصد تزریق نوبت سوم واکسیناسیون شاهد کمترین میزان عارضه و آمار مرگ و میر و بستری ها در خصوص کرونا خواهیم بود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با تاکید بر ضرورت افزایش ضریب واکسیناسیون در شهرها و بخش های مختلف آذربایجان شرقی، افزود: انتظار می رود با هماهنگی های صورت گرفته و پیگیری جدی مدیران مراکز، درصد تزریق واکسن کرونا با همکاری مسئولین واحدها افزایش یافته و شاهد سرعت بخشی در تزریق دُز سوم واکسن کرونا در سطح استان باشیم.
بهمن نقی پور ابراز امیدواری کرد امسال شاهد کمترین میزان عارضه و آمار مرگ و میر و بستری ها در خصوص بیماری کرونا باشیم.
وی خواستار افزایش میزان ارزیابی عملکرد بهینه با احصاء مشکلات در تمام مراکز دانشگاهی، خصوصی و غیر دانشگاهی شد و گفت: در این راستا باید تلاش کنیم تا بتوانیم فرایندها را با بهره وری بیشتر و با ارتقای کیفیت، پیگیری کرده و شاهد افزایش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خدمات رسانی باشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در حال حاضر از مجموع ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی تعداد چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در حال حاضر از مجموع ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی تعداد چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۲ شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.
به گفته وی تاکنون از جمعیت چهار میلیونی آذربایجان شرقی ۸۹.۸۲ درصد دُز اول، ۸۲.۶۰ درصد دُز دوم و  بیش از ۵۰درصد نیز دُز سوم واکسن های خود را دریافت کرده اند.
انتهای پیام/
بار مصونیت بر دوش واکسیناسیون خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار