شهردار منطقه 10 کلانشهر تبریز در واکنش به اهمیت حاشیه نشینی مطرح کرد:

جان انسان ها در خطر است / مقبره الشعرا اولویت اول ما است 

1401/01/15 - 17:18 - کد خبر: 60815 نسخه چاپی

نصر: شهردار منطقه 10 کلانشهر تبریز گفت: قدم اول برای حل معضل حاشیه نشینی حل اسناد مالکیت ساکنین مناطق حاشيه نشین است تا بصورت قانونی و پرداخت هزینه املاک مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گیرد.

به گزارش نصر، "حسن گنجی" در گفتگو با نصر در واکنش به موضوع حاشیه نشینی، گفت: دوازده آبان ماه سال گذشته با هدف زوم کردن روی بحث حاشیه نشینی به شهرداری منطقه 10  آمده ام، حدود 90 درصد این منطقه از کلانشهر تبریز بافت ناکارآمد ‌شهری است که از این 90 درصد 70 درصد آن حاشیه نشین وسکونت های غیر رسمی و بقیه مربوط به بافت فرسوده است، در مجموع ده درصد منطقه 10 برای اجرای طرح های تفصیلی در دست ما است. 
وی ادامه داد: از همان بافت فرسوده 25 درصد در محور بافت تاریخی و فرهنگی شهر است که متاسفانه علی رغم اینکه طرح تفصیلی آمده بافت تاریخی و فرهنگی طبق بخشنامه هایی که میراث فرهنگی صادر کرده است اجازه صدور پروانه ساختمانی برای شهروندان را نمی‌دهد.
وی تاکید کرد: عامل ساخت و ساز های غیر مجاز در بافت فرسوده باعث شده است در منطقه ما دردسر شود، بافت ناکارآمدی که در حاشیه نشینی هستند عمده معضلات آنها این است که ساکنان آن مناطق اراضی ملی را تصرف کرده اند و این مربوط به زمان های قبل می باشد، کسانی که اکنون در آن مناطق ساکن هستند آنها تصرف نکرده اند بلکه افرادی از قبل این مناطق را تصرف کرده و به شهروندان بصورت قولنامه ای فروخته اند که چندین قولنامه برای یک زمین رد و بدل شده است.
گنجی ادامه داد: اخیرا نیز یک بخشنامه ای از سوی دیوان عدالت اداری صادر شده است که بر حسب این ابلاغیه نمی‌توانیم به اراضی قولنامه ای پروانه صادر کنیم.
وی افزود: دولت متاسفانه به این موضوع وارد نشده و نیاز است در هر صورت به ساکنان این مناطق سند تحویل داده شود تا شهرداری نیز بتواند پروانه صادر کند، متاسفانه شهروندان بصورت غیراصولی در آنجا ساخت و ساز هایی را انجام می‌دهند که باعث می شود چنین مشکلات حاشیه نشینی در شهر بوجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم معضل حاشیه نشینی را درست کنیم، باید در مرحله اول مشکل اسناد مالکیت را حل کنیم، این را به همه مسئولین قبلا گفته ام، اگر دولت، حاکمیت، شهرداری و نهاد های ngo همراه نباشند معضل حاشیه نشینی را نمی‌توانیم حل کنیم.
شهردار منطقه ده ادامه داد: اگر در این شهر ngo هایی وجود دارد که از سگ های ولگرد حمایت و برای آنها هزینه می کنند که برای شهر ما لازم است و اصلا ایرادی ندارد اما از سوی دیگر جان انسان ها در این شهر در خطر است، خدای ناکرده اگر یک زلزله 3 ریشتری بمدت 30 ثانیه در تبریز بیاید، در مناطق حاشیه نشین فاجعه انسانی رخ خواهد داد، پس چرا به این مسائل پرداخت نمی‌شود؟
وی تصریح کرد: قدم اول برای حل معضل حاشیه نشینی حل اسناد مالکیت ساکنین مناطق حاشيه نشین است تا بصورت قانونی و پرداخت هزینه املاک مورد نظر در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی افزود: فعلا بحث جابجایی را نمی‌کنیم، در مرحله اول باید راهگشایی ها را انجام دهیم تا بتوانیم به مناطق حاشیه نشین دسترسی داشته و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد ماشین های امداد رسان بتوانند به راحتی حرکت کنند.
شهردار منطقه 10 کلان‌شهر تبریز با اشاره به اولویت‌بندی برنامه های این منطقه، گفت: در این وضعیت اولویت اول تبریز حمایت از حیوانات نیست، بلکه حمایت از انسان ها است، انسان هایی که در مناطق حاشیه نشین شهر سکونت دارند و در صورت بروز یک حادثه هیچ راهی برای امداد و نجات آنها نیست.
گنجی گفت: به نظرم کسی که نظام را دوست دارد باید مسئله حاشیه نشینی در تبریز را که اکنون به یک معضل امنیتی تبدیل شده است جدی بگیرد؛ جان انسان ها در خطر است، انسان هایی که در خط گسل هستند.
وی افزود: اینکه می‌گویند حاشیه نشینی را به شهرک جوانان انتقال دهیم حداقل هزار میلیارد تومان نیاز است تا زیرساخت های آن شهرک را فراهم کنیم، چرا این کار را می‌کنیم؟ بهتر نیست در همین جا هایی که در مناطق حاشیه نشین وجود دارد درجا سازی کنیم؟ راه گشایی کرده و با وجود زیرساخت های لازم ساخت و ساز اصولی انجام دهیم؟ تا زمانی که مسئولین پای کار نباشند و پشت میز تصمیم گیری کنند مشکل حاشیه نشینی حل نخواهد شد.

مقبره الشعرا اولویت درجه یک شهرداری منطقه 10 است
وی در ادامه با اشاره به اهمییت پروژه مقبره الشعرا گفت: مقبره الشعرا اولویت درجه یک شهرداری منطقه 10 است، هر مهمانی که به تبریز با هر عنوانی می آید یکی از مقاصدش مقبره الشعرا است، اما آیا متولی مقبره الشعرا شهرداری تبریز است؟ خیر؛ اوقاف، سازمان میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آنجا درگیر هستند.
وی ادامه داد: در سال 54 المان مقبره الشعرا تایید و به سازمان ارشاد و میراث فرهنگی ابلاغ کرده اند جهت اجرا؛ می گویند شهرداری آنجا را خاک برداری کرده و وضعیت مقبره الشعرا را خراب کرده است اسنادی در دست ما وجود دارد که در سال 93 قبل از شهرداری اداره ارشاد خاک برداری را انجام داده است، پروژه نقشه دارد که قرار بود ارشاد مقبره الشعرا را طبق نقشه خودشان پیش ببرد اما بعد از خاک برداری چون اعتبارشان تمام شده و نتوانستند اعتبار جذب کنند به حال خود رهایش کرده اند و اکنون دست به دامان شهرداری شده اند.
وی اضافه کرد: هزینه ای که شهرداری در طی سالیان گذشته به مقبره الشعرایی که متولیش نیست کرده است مبلغش از هزینه ای که ارشاد، اوقاف و میراث کرده بیشتر است، نکته جالب این است که بعد از اتمام پروژه توسط شهرداری مجددا مقبره الشعرا به ارشاد، اوقاف و میراث تحویل داده خواهد شد!
گنجی افزود: در مقبره الشعرا معتادان می آمدند و بیتوته می‌کردند، تصاویر آنها موجود است، با پیگیری های شهرداری میراث فرهنگی با پر کردن نقاط حفاری شده موافقت کرد و حصار ها را برداشتیم و بصورت ضربتی در مدت یک ونیم ماه با هزینه ای بالغ بر 700 میلیون تومان زیرسازی و جابجای تاسیسات و سرویس بهداشتی را انجام دادیم.
وی ادامه داد: ورودی اصلی مقبره الشعرا در شان تبریز نیست، خوشبختانه کار های زیادی از آن انجام شده است، امیدواریم بتوانیم با هزینه 10 میلیارد تومان ورودی مقبره الشعرا را در شان تبریز درست کنیم، به شرط اینکه شهرداری و اعضای محترم شورای شهر مجوز های لازم را صادر و موافقت نمایند.
وی خاطرنشان کرد: مباحث فنی زیر گذر های مربوط به منطقه 10 را در بودجه آورده ایم، از جمله این زیرگذر های مهم صاحب الامر است که درزگیری ها و بدنه سازی و زیبا سازی آن در سال جاری تعریف شده است.
گنجی در پایان گفت: سازمان ترافیک یک طرح ترافیکی دارد که معتقد است نباید از المان های زیبا سازی در زیرگذر تعبیه کنیم اما رایزنی هایی در این خصوص انجام خواهیم داد تا نظر آنها را جهت اجرا جلب نماییم.
انتهای پیام/
جان انسان ها در خطر است / مقبره الشعرا اولویت اول ما است  محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار