گزارش نصر/

بوی ماه مهر این‌بار در فروردین/ دانش آموزان به مدرسه بازگشتند

1401/01/15 - 10:45 - کد خبر: 60778 نسخه چاپی

نصر: بعد از 25 ماه تعطیلی کرونایی، صبح روز 14 فروردین ماه 1401، دانش آموزان از پشت سنگر فضای مجازی بیرون کشیده شده و از پای لب‌تاب و موبایل بلند شدند و به کلاس درس بازگشتند.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، با بهبود روند وضعیت کرونایی در کشور و واکسیناسیون، بوی ماه مهر این‌بار در فروردین ماه کام برخی اولیا و دانش‌آموزان را تلخ و برخی را شیرین کرد. امروز آیین استقبال از دانش آموزان در سراسر کشور برپا شد و درهای مدارس و دانشگاه ها برای تحصیل کنندگان در هر مقطع تحصیلی باز شد. مدارس آذربایجان‌شرقی همزمان با سراسر کشور برای آموزش‌های حضوری به صورت رسمی بازگشایی و حضور در کلاس های درس در مدارس و دانشگاه ها اجباری شدند.
دو سال پیش شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد آشفتگی های اساسی در زندگی روزمره بشر شده بود که این تغییرات را کودکان بیشتر از هرکسی احساس می کردند. در آن زمان آموزش به‌صورت مجازی با استفاده از سه روش «شبکه شاد»، «صداوسیما» و «تهیه و توزیع بسته‌های آموزشی»، ادامه یافت اما در روز ششم فروردین ماه ۱۴۰۱ در ستاد ملی کرونا تصویب شد که پس از تعطیلات نوروزی، همه کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها باید به شکل حضوری برگزار شود؛ با این حال بازگشت به مدرسه برای بسیاری از دانش آموزان نه تنها خوشایند بلکه سرشار از هیجان است و برای برخی دیگر منجر به احساس اضطراب یا ترس می شود.
برخی والدین دل‌نگران از سویه جدید ویروس کرونا، موافق آموزش غیر حضوری هستند و برخی والدین مخصوصا والدین شاغل موافق آموزش حضوری هستند. این وسط دانش‌آموزان همانند مهره های بازی زیر دست تصمیم گیرانی هستند که فرصت های طلایی‌ آموزشی‌شان نادیده گرفته می شود.
انجام واکسیناسیون، استفاده صحیح و دائم از ماسک، خودداری از حضور در مدرسه در صورت داشتن علائم بیماری، استفاده از لوازم التحریر شخصی، همراه داشتن بطری آب شخصی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها، خودداری از دست زدن به چشم‌ها و دهان، استفاده از مُهر و جانماز شخصی در نمازخانه مدارس، پرهیز از دست دادن و پرهیز از خوردن و آشامیدن در فضای بسته از جمله اصول بهداشت فردی است که هنگام حضور دانش‌آموزان در مدرسه باید رعایت شود.
گویی در میانه بحران شیوع کرونا، علم و سلامت دشمن یکدیگر شده اند. از یک سو کرونا همچنان کم و بیش می‌تازد و هر روز به شکل و شمایل تازه‌ای درمی‌آید و از سوی دیگر کمبود فضای آموزشی و معلم و پرتراکم بودن کلاس‌های درس چالش اصلی بازگشت به مدرسه برای شهرهای بزرگ و پرجمعیت است.
برگزاری آموزش حضوری حالا تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های وزارتخانه‌های آموزشی کشور به‌خصوص آموزش و پرورش شده است، آن هم در شرایطی که از قبل با مسائل پیچیده دیگری مانند نابسامانی و نارضایتی منابع انسانی، کاهش بودجه، کیفیت پایین منابع درسی و....روبه‌رو بودند و می‌خواستند بخشی از آن‌ها را حل کنند.
 
آمار مبتلایان به کویید19
بنابر اعلام وزارت بهداشت در ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۲۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۵ نفر از آن‌ها بستری شدند؛ متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۳۱۵ نفر رسید.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۶۴۶ نفر رسیددر حال حاضر ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 
آمار واکسیناسیون نظام آموزشی در کشور
تا امروز ۵۴ میلیون و ۵۶۱ هزار و ۶۳۰ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند؛ همچنین ۱۹ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۳۸ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد، مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۳۵ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۶۴۶ مورد رسید.
تزریق دوز اول در فرهنگیان به ۹۵ درصد، تزریق دوز دوم به ۹۰ درصد و تزریق دوز سوم به ۵۱ درصد رسیده است؛ در میان دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز ۹۲ درصد دوز اول و ۸۰ درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند و تزریق دوز سوم ندارند. به همین علت موضوع حضوری شدن مدارس جدی شد و به تصویب رسید.
 
بوی ماه مهر در فروردین
اولین روز مدرسه رفتن در سال 1401 با اولین روز ماه مبارک رمضان همراه شده است و وزارت آموزش و پرورش نیز اعلام کرده است که ساعت حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس به دلیل قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان، کاهش یافته است.
"یوسف نوری"، وزیر جدید آموزش و پرورش گفته است: «مدارس باید آموزش حضوری را از سر بگیرند و والدین دانش‌آموزان نیز با مدارس همکاری داشته باشند و دانش‌آموزان را به مدارس بفرستند».
"صادق ستاری‌فرد"، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، گفته است: «از روز 14 فروردین 1401، همه مدارس ملزم به ارائه آموزش حضوری هستند و کارشناسان مناطق و شهرستان‌ها به مدارس سرکشی می‌کنند. هر مدرسه‌ای هم که در بازگشایی و ارائه آموزش حضوری اهمال کند، طبق ضوابط با آن برخورد می‌شود و هر دانش‌آموزی هم که به مدرسه نیاید، غیبت می‌خورد».
همچنین وی گفته است: «همه دانش‌آموزان در قالب یک گروه در مدرسه حضور دارند و ۵ روز هفته به مدرسه می‌روند. 3 گروه از دانش‌آموزان می‌توانند به مدرسه نروند که این سه گروه شامل دانش‌آموزانی است که مبتلا به کرونا هستند، یا علائم ابتلا به بیماری کرونا را دارند یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای هستند. این دانش‌آموزان با مجوز پزشک و هماهنگی والدین می‌توانند از بستر شبکه آموزشی «شاد»، آموزش‌های درسی را دنبال کنند».
وزیر کشور نیز گفته است: ادامه تعطیلی مراکز علمی به آینده علمی کشور آسیب می‌زند و برای همین بایستی مقدمات بازگشایی مدارس با دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم شود. واقعیت این است که وضعیت شاخص «سواد» در ایران اصلا خوب نیست و نمودارهای استخراج شده از میزان ثبت‌نام مدارس، نمرات دانش‌آموزان و نمرات داوطلبان کنکور در دو سال گذشته نشان می‌دهد که پدیده افت تحصیلی و ترک‌تحصیل، رشد چشمگیری داشته و شیب آن همچنان بالاست.
"جعفر پاشایی" مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفته است: برای ما اصل این است که امکانات و مقدمات را همواره فراهم کنیم اما کلید پیشرفت کشور خود دانش آموزان هستند. در این روزهای حضوری شدن مدارس تنها با تلاش، اراده و برنامه ریزی می‌توان کمبودهای دوران آموزش غیر حضوری را جبران کرد. در کنکور سال‌های گذشته رتبه‌های زیر ۱۰، زیر ۱۰۰و زیر ۱۰۰۰ در استان افزایش چشمگیری داشته که نشان از همت و تلاش دستگاه تعلیم و تربیت و خود دانش آموزان است.
 
جامعه اولیا مقابل آموزش و پرورش ایستاده است
یکی از معلمین مدرسه غیرانتفاعی پسران در تبریز به خبرنگار نصر گفت: تعطیلی   آموزش   حضوری   نه‌تنها   موجب   افت   یادگیری   به‌خصوص   در   دوره   ابتدایی   شد،   بلکه   به   جنبه‌های   عاطفی   و   تربیتی   هم   بسیار   آسیب   زد.  بچه‌ها   صبح   زود   به   مدرسه   می‌رفتند   و   نظم   زندگی   را   می‌آموختند   و   این‌ها   موجب   می‌شد   آداب   زندگی   را   بیاموزند.   در حالی   که   تعطیلی   آموزش   حضوری   باعث   شد   کودکان   صبح‌ها   تا   دیروقت   بخوابند   و   شب‌ها   تا   دیروقت   بیدار   بمانند   و   اوقات   خود   را   در   فضای   مجازی   سپری   کنند.  همچنین   باعث   شد   دانش‌آموزان   کم‌تحرک   شوند   و   سلامت   جسمانی‌شان   به   خطر   بیفتد،   ضمن   این‌ که   مهارت‌های   ارتباطی‌شان   نیز   دچار   مشکل   شود؛  آسیب‌های   روحی   و   روانی   که   دانش‌آموزان   در   دوره   کرونا   تجربه   کرده‌اند،   کمتر   از   آسیب‌ها   در   عرصه‌های   دیگر   نبوده   است .
وی افزود: تراکم دانش‌آموزان در کلاس ها و کمبود نیروی انسانی اصلی ترین چالش این روزهای آموزش و پرورش است. اگر زمانی معلمی مجبور بود در کلاس پرجمعیت و شلوغ از پس آموزش آن برآید و بار این سختی را به تنهایی به دوش کشد، امروز دیگر این روش پاسخگو نیست چون جامعه مقابل آموزش و پرورش ایستاده است و مانع از تشکیل کلاس‌های پرتراکم می‌شود.
 
اولیا نگران نمرات دانش‌آموزان هستند
اما در کنار این صحبت‌ها دغدغه خانواده‌ها نیز شنیدنی است. امروز والدین  برخی دانش‌آموزان دبستانی هم همراه بچه‌ها به مدرسه آمده بودند تا از وضعیت مدارس و سرویس و به ویژه رعایت پروتکل‌های بهداشتی مطمئن شوند. اگرچه روند واکسیناسیون سراسری در کشور و افزایش اطلاعات عمومی درباره شیوه‌های مقابله با ویروس کرونا نقش موثری در مهار و کنترل دامنه این ویروس در کشور داشته است، اما همزمان با بازگشایی مدارس از 14 فروردین، برخی از اولیای دانش‌آموزان همچنان نسبت به احتمال درگیری فرزندشان با این بیماری ابراز نگرانی می‌کنند.
یکی از اولیای حاضر در اولین بدرقه رسمی سال 1401 فرزند خود به خبرنگار نصر گفت: لازم بود اطلاع‌رسانی‌ها از اوایل شروع‌ مدارس و مهرماه صورت می‌گرفت تا دانش‌آموزان زمان بیشتری برای مطالعه داشته‌باشند با افت نمرات، به سلامت‌ جسمی و روحی فرزندانمان ضربه وارد می‌کند. از طرفی اشتیاق فرزندم برای حضور در مدرسه فقط دوستانش است و ما اولیا علاوه‌ بر شیوع ویروس ‌اومیکرون نگران نمرات دانش‌آموزانمان نیز هستیم ولی خوشحالیم که قرار است بارعایت پروتکل‌های بهداشتی به روند عادی آموزش بازگردیم.
در ادامه مادر دیگری موافق طرح بازگشایی‌ مدارس و برگزاری‌ حضوری امتحانات بود و با رضایت‌ کامل از این تصمیم به خبرنگار نصر گفت: فضای‌ مجازی موجب‌ شد که دانش‌آموزان از بستر آموزش واقعی دور شوند و به اتلاف وقتشان بپردازند اما حضوری شدن مدارس آن‌ها باعث ایجاد شوق و تشویش در دانش‌آموزان شد تا دوباره به مطالعه جدی خود بازگردند.
 
الگوبرداری از تجارب سایر کشورها در زمینه مدیریت بحران کرونا و آموزش
به گزارش نصر، تجربه در این دو سال نشان داد که آموزش مجازی آن چنان کارآمد نیست و ضعف‌های جدی در یادگیری و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان در پی دارد و لازم است مسئولین مرتبط با امر آموزش پرورش، بسترهای لازم در آموزش‌های غیرحضوری را مجددا بازنگری کنند.
از طرفی جای تامل دارد که چرا در این دوسال فرصتی که در دست بود، مسئولان آموزش و پرورش بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده در شهرهای بزرگ را در اولویت قرار ندادند و فکری به حال جذب و استخدام نیروهای جوان، به روز و کاربلد برای بدنه سیستم نظام آموزشی کشور نکردند؟!
 به نظر می رسد آموزش و پرورش باید از تجارب کشورهای دیگر در زمینه مدیریت بحران کرونا و آموزش الگو بگیرد. با این حال در جهت بهبود وضعیت دشوار این ایام کرونایی، همکاری دانش‌آموزان و خانواده‌ها و کادر مدارس کمک شایانی می‌کند و می‌تواند تاحدودی کاهش‌دهنده اضطراب‌‌ باشد.
حال باید منتظربمانیم که تصمیم وزیر فعلی در برگرداندن دانش‌آموزان به کلاس درس موفق خواهد بود یا خیر.
انتهای پیام/
 
بوی ماه مهر این‌بار در فروردین/ دانش آموزان به مدرسه بازگشتند سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 3 نظر

  امیری   2 سالها پیش  

با سلام و وقت به خیر؛ در پاسخ به دوست عزیزی که که بازگشایی مدارس را را هدفی برای اثبات قدرت نظام سلامت جمهوری اسلامی بیان کردن! خواستم اظهار تاسف خودم رو از این طرز فکرهایی که برای مردم عزیز القا میشن و بدون فکر در فضای مجازی جابجا میشن بیان کنم، قدرت کشور عزیزم و نظام جمهوری اسلامی در هیچ زمینه ای نیاز به اثبات نداره بلکه بر همه واضح و روشن هست و همین ایجادو شایعه افکار کوچک و بدون پایه و اساس در اذهان مردم خود مدعی این مسائل هست.

  علی   2 سالها پیش  

سلام دوست عزیز مطالعه وضعیت مدارس در دنیا نشون می دهد تقریبا تمام کشورها بازگشایی مدارس را خیلی قبل تر شروع کرده اند. افت تحصیلی بسیار جدی است.

  جاوید طلوعی غازانی   2 سالها پیش  

سلام وقت به خیر بنده به عنوان یک پدر بازگشایی مدارس را یک حرکت واقدام کاملا سیاسی تلقی می کنم. هدف اصلی بازگشایی مدارس اثبات قدرتمندی نظام سلامت جمهوری اسلامی در سطح دنیا هست. بازگشایی مدارس تحت تاثیر گفتمان ها و رویکردهای سیاسی ضربات جبران ناپذیری برجامعه وارد خواهد ساخت. خدا عاقبت امورات ما رابه خیر کند.
پژوهشیار