گزارش/

تمهیدات نهادهای مسوول برای روز طبیعت در آذربایجان شرقی

1401/01/13 - 10:45 - کد خبر: 60689 نسخه چاپی

نصر: پس از ۲ سال ممنوعیت تجمع در طبیعت به خاطر شیوع کرونا، امروز در روز طبیعت، مردم خود را به دامان طبیعت می زنند تا خاطرات خوشی را برای خود و خانواده رقم بزنند و در این راستا نهادهای متولی مثل شهرداری ها، اداره کل حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی، زمینه و امنیت این ارامش را فراهم می کنند.

به گزارش نصر ، آماده سازی پارک ها، معابر، کوهستان ها و جنگل های برای شادی و نشاط مردم از چند روز پیش آغاز شده و اقدامات آن به پایان رسیده است.
 دامن طبیعت، کوه ها، باغ ها آغوش خود را برای مهربانی ها و دورهمی های خانواده ها گشاده که البته رعایت پروتکل های بهداشتی نباید فراموش شود تا پشیمانی به بار نیاید.
آماده‌سازی پارک‌ها و بوستان‌های تبریز برای روز طبیعت
سرپرست شهرداری تبریز بر ضرورت آماده‌سازی پارک‌ها و بوستان‌های این شهر در آستانه روز طبیعت تأکید کرد.
مهدی یوسفی اظهار کرد: امسال با توجه به کاهش آمار شیوع ویروس کرونا و با توجه به رونق مسافرت‌های نوروزی، انتظار می‌رود در روز سیزده فروردین شاهد حضور خانواده‌ها در فضاهای سبز شهری باشیم.
وی ادامه داد: بر این اساس آمادگی‌های لازم ازجمله تأمین روشنایی کامل، تنظیف سرویس‌های بهداشتی، پاک‌سازی فضاهای سبز و معابر هرچه سریعتر در مناطق ۱۰گانه عملیاتی شد.
سرپرست شهرداری تبریز همچنین گفت: تمام تلاش مجموعه مدیریت شهری این است که بسترهای لازم برای حضور خانواده‌ها و گردشگران در پارک‌ها و بوستان‌های  شهر آماده شود و وظیفه خدمات شهری در این حوزه پررنگتر است.
وی همچنین یادآور شد: از شهروندان و گردشگران عزیز نیز خواهشمندیم در روز سیزده فروردین در حفظ فضای سبز و تأسیسات و اموال عمومی در بوستان‌های شهر کوشا باشند چون که نگهداری از پارک‌ها یک وظیفه همگانی محسوب می‌شود.

فعالیت گشت‌های ویژه محیط زیست در آذربایجان شرقی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز از تشکیل و فعالیت گشت‌های ویژه سیار و ثابت در مناطق مختلف استان برای حفاظت از محیط زیست خبر داد.
حسن عباس نژاد با اشاره به اینکه ۱۳ فروردین به نام روز ملی انس با طبیعت نام‌گذاری شده است و در این روز بسیاری از هم‌وطنان در طبیعت به گشت‌وگذار می‌پردازند از گردشگران درخواست کرد: درصورتی‌که قصد گردش در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارند قبل از برنامه‌ریزی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یا اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان هماهنگ شوند.
وی اظهار کرد: با توجه به وجود مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در آذربایجان شرقی و غنای طبیعی آن، گردشگران برای حفاظت و نگهداری این غنای طبیعی باید از بهره‌برداری، شکار و صید غیرقانونی و غیرمسئولانه حیات‌وحش و رستنی‌های بهاری طبیعت به‌خصوص در مناطق چهارگانه، بپرهیزند.
وی اعلام کرد: برای وارد شدن به مناطق امن تعریف‌شده در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست اخذ مجوز ویژه از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان ضروری است.
عباس نژاد، رهاسازی ماهی‌های قرمز و گونه‌های غیربومی را در اکوسیستم‌های طبیعی مخرب و آسیب آفرین به حال طبیعت توصیف کرد و افزود: حفاظت محیط‌زیست استان در روز ۱۳ فروردین با تشکیل گشت‌های ویژه سیار در مناطق مختلف سعی دارد تا در کنار مردم از تخریب طبیعت و ضربه وارد شدن به محیط‌زیست جلوگیری کرده و جلوی هرگونه نامهربانی را بگیرند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی از هم‌وطنان خواست تا از ریختن زباله و پسماند در طبیعت به‌ویژه حاشیه جاده‌ها، رودخانه‌ها و مراکز پرتجمع خودداری کرده و با جمع‌آوری زباله‌های خود و تحویل آن به محل‌های تعیین‌شده به‌سلامت محیط‌زیست کمک کنند.
وی با تأکید بر اینکه چادر زدن و روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع و مناطق طبیعت‌گردی و سهل‌انگاری در خاموش کردن آن، خسارت جبران‌ناپذیری به این ذخایر وارد می‌کند، از گردشگران طبیعت خواست برای بازدید از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست از محیط بانان درباره منطقه و حیات‌وحش آن راهنمایی بخواهند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی از گردشگران و طبیعت گردان درخواست کرد: به‌جای شکار حیوانات و چیدن گل‌ها و گیاهان، از آن‌ها عکس بگیرند و سال‌ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.

آمادگی کامل پلیس برای تامین امنیت انتظامی و ترافیکی در روز طبیعت
جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی هم از  آمادگی کامل پلیس برای تامین امنیت انتظامی و ترافیکی در روز طبیعت خبر داد.
سردار علی محمدی اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی در سال‌های گذشته و رفع این محدودیت‌ها در سال جاری پیش‌بینی می‌شود، ۱۳ فروردین امسال شاهد افزایش ترددها در جاده‌های استان باشیم که به همین منظور نیازمند است شهروندان به تمهیدات، محدودیت‌ها و توصیه‌های ترافیکی و انتظامی پلیس توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه ترددهای جاده‌ای در تعطیلات نوروزی ۴۶ درصد افزایش یافته است، گفت: با تدابیر اتخاذ شده و اجرای طرح‌های ترافیکی و انتظامی در استان و تلاش پلیس و همکاری خوب مردم آمار جان‌باختگان جاده‌ای به‌صورت چشمگیری کاهش یافته است.
جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی به رانندگان وانت‌بارها، کامیون‌ها و وسایط نقلیه سنگین نیز توصیه کرد: رانندگان وسایل نقلیه سنگین باری و همچنین وانت‌بارها از سوار کردن و حمل و جابجایی مسافر در قسمت عقب خودرو جداً خودداری کنند چراکه در صورت انجام این کار، اعمال قانون و از ادامه مسیر جلوگیری و اقدامات لازم جهت برگشت خودرو به مبدأ حرکت انجام خواهد شد.
 محمدی همچنین توجه به قوانین رانندگی در این روز را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: رانندگان از توقف یا ایستادن در ابتدا تا انتهای پیچ‌ها، روی پل‌ها، درون تونل‌ها، معابر و هرگونه توقف که باعث کندی عبور و مرور و سنگینی ترافیک می‌شود، پرهیز کرده و در محل‌هایی که احتمال خطر و خروج وسیله نقلیه به بیرون از جاده متصور است، از پارک خودرو و زدن چادر اجتناب کرده و از نشستن بر روی رفوژ وسط و کناری معابر و میادین جدا خودداری کنند.
جانشین فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه شهروندان با توجه به خستگی روز طبیعت از عجله و شتاب پرهیز و با صبر و حوصله در رانندگی از وقوع تصادفات و حوادث ناگوار جلوگیری کنند، گفت: شهروندان با پایبندی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی سفر خوبی را در روز طبیعت برای خود و خانواده‌شان ایجاد کنند و رانندگان در مدیریت زمان رفت‌وبرگشت برنامه‌ریزی کرده و زمان برگشت را به ساعات پایانی روز موکول نکرده و با مأموران پلیس همکاری لازم را داشته باشند.
محمدی تأکید کرد: پلیس با تخلفات حادثه‌ساز، سرعت و سبقت‌های غیرمجاز و نیز با افرادی که بخواهند به حقوق شهروندان تعدی کرده و ایجاد مزاحمت کنند، با قاطعیت برخورد خواهد کرد و خودروهای متخلف نیز توقیف خواهد شد.
وی گفت: از شهروندان انتظار داریم که امسال نیز مثل سال‌های گذشته با پلیس و دستگاه‌های خدمت رسان همکاری کنند و با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و توجه به هشدارها و توصیه‌های مأموران پلیس‌راه و راهور در روز ۱۳ فرودین یار و مددکار تلاشگران عرصه نظم و امنیت باشند تا شاهد روزی بدون حادثه توأم با آرامش و امنیت باشیم و در صورت مواجه با هرگونه موارد مشکوک موضوع را با شماره ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.
انتهای پیام/
تمهیدات نهادهای مسوول برای روز طبیعت در آذربایجان شرقی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار