امام جمعه تبریز:

جمهوری اسلامی دانشگاه تمدن سازی است

1401/01/12 - 20:43 - کد خبر: 60683 نسخه چاپی

نصر:  نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: همان طور که جبهه ها و دفاع مقدس دانشگاه انسان سازی بودند، جمهوری اسلامی ایران نیز دانشگاه مردم سازی و تمدن سازی است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام و مسلمین سید محمدعلی آل هاشم در خطبه های نماز جمعه تبریز اظهار کرد: امام نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد و وارد میدان خلق نظریه های گوناگون شد و همان طور که جبهه ها دانشگاه انسان سازی شد جمهوری اسلامی نیز با آگاه سازی مردم تمدن ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری از فکر و عمل مردم در اعتلای کشور و لزوم آگاه سازی مردم باز هم ضرورت دارد، گفت: کلید واژه جمهوری اسلامی همواره حضور مردم بوده است، رکن  رکین نظام‌های مردم‌سالار جمهوریت است.
وی ادامه داد: مشارکت سیاسی یعنی حضور آگاهانه و اختیاری در سیاست است، البته مهمترین و لازم ترین حقوق در این خصوص این است که مردم همکاری کنند تا حق در جامعه برقرار شود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: حضور مردم در عرصه های مختلف تعیین کننده امنیت ملی است و ترس دشمن هم از انقلاب به خاطر مردم می باشد.
ترس دشمن از انقلاب به خاطر حضور مردم یک واقعیت است
وی اضافه کرد: ترس دشمن از انقلاب به خاطر حضور مردم تحلیل نیست، بلکه یک واقعیت است تا زمانی که مردم هستند نظام جمهوری اسلامی نیز پابرجا خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه ۱۲ فروردین نشانه تحقق نظام مردم سالاری دینی است، خاطرنشان کرد: مردم با بیش از ۹۸ درصد آرا در ۱۲ فروردین به مردم سالاری دینی رای دادند و بیش از ۴۳ سال از این ماجرا می گذرد و در واقع کسانی که این روز را به وجود آوردند مردم بودند و اکنون نیز با فکر و عمل در این اعتلای کشور حضور دارند.
وی همچنین در خصوص راه های رسیدن به تقوا گفت: از راه‌های اصلی رسیدن به تقوا رعایت عدالت است، یکی از این راه ها مبارزه با فقر و فساد می باشد به خصوص فساد اقتصادی، در واقع مبارزه با ثروت های بادآورده و امتیازات انحصاری نوعی مبارزه با فساد اقتصادی است.
امام جمعه تبریز تاکید کرد: امتیازات انحصاری یکی از راه های کسب ثروت نامشروع است و ثروت های بادآورده نوعی فساد به حساب می آید بر این اساس ثروت باید مشروع باشد اگر همه نتوانند از فرصت های به دست آمده به طور یکسان استفاده کنند خود نوعی فساد است.
کاروان های راهیان نور از راه‌های موثر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان است
حجت الاسلام آل هاشم همچنین با اشاره به ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان گفت وان‌های راهیان نور یکی از راه‌های موثر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان است این کاروان ها بهترین راهکار است که متاسفانه در دو سال گذشته به خاطر کرونا تعطیل بود البته اکنون به خوبی رونق یافته است.
وی با تقدیر از فرمانده سپاه عاشورا و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در این سپاه گفت: خود به صورت میدانی حضور با شور و شوق مردم را در مناطق جنوب دیدم.
وی ادامه داد: کاروان های راهیان نور حاضر شده در مناطق جنگی جنوب از شهر تبریز بیشتر از شهرهای دیگر بود که در این خصوص از مردم انقلابی و شجاع تبریز تقدیر می کنم، برنامه ریزی های دقیق انجام شده و حضور مردم تبریز نیز در بازدید یادمان ها محسوس بود.
رعایت موازین شرعی در روز سیزده بدر
امام جمعه تبریز همچنین با اشاره به اینکه در آستانه سیزده بدر هستیم، گفت: این روز، روز خاطره های زیبا است و روحانیت هیچ مخالفتی با آن ندارد چون روحانیت مخالف مهربانی ها، طبیعت و حضور در طبیعت نیست، خواسته ما رعایت موازین شرعی است.
وی یاد آور شد: صدای ماشین، دود، سر و صدا همه دلیلی هست تا مردم برای آرامش در سیزده بدر و دیدن طبیعت با این بهانه به دنبال آرامی و آرامش باشند، نوروز و سیزده بدر بهانه‌ای برای با هم بودن است بر این اساس طبیعت را نیز باید گرامی بداریم.
حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: چون طبیعت بستری را برای باهم بودن فراهم کرده است باید حافظ طبیعت باشیم و شکر آن را به جا بیاوریم البته شکر این طبیعت از عهده هر کسی بر نمی آید ولی به ترتیب باید از منابع طبیعی و محیط زیست محافظت کنیم و از مسائل خلاف شرع جلوگیری و موازین شرعی در خصوص حجاب رعایت شود.
تاکید بر راهبرد جهاد تبیین در عرصه دانش بنیان ها
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر راهبرد جهاد تبیین در عرصه دانش بنیان ها گفت: بنا به دستور رهبری علوم دانش بنیان باید حمایت شوند و ریل گذاری مناسب را در این خصوص رهنمود فرمودند در این ارتباط باید در چندین محور تلاش های همه جانبه انجام دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: تبیین نقش تولید ملی، مطالبه از نهادهای مسئول به منظور سیاست گذاری های کلان برای تحقق شعار سال، تولید محتوای فاخر با محوریت ضرورت و اهمیت تولید در برون رفت از مشکلات معیشتی، تاکید بر دانش بنیان بودن تولید با بازخوانی کشورهای موفق و تاکید بر آثار اقتصادی از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه شود.
امام جمعه تبریز ادامه داد: تبیین آثار روانی تقویت تولید در ارتقای عزت و اعتماد به نفس ملی، تاکید بر اقتصاد دانش بنیان در رشد اقتصادی و اشتغال، توسعه تولید با هدف همراه سازی آحاد جامعه، رفع موانع تولید در حوزه های مختلف و تبیین راه های عبور از آن، گفتمان سازی، بازخوانی کشورهای متکی به تولید ملی و بازخوانی توان و تاب آوری آنها در مقابل تنگناهای اقتصادی از دیگر محورها و موضوعاتی است که باید در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال به آنها عمل و توجه خواص شود.
اقلام ماه مبارک رمضان تامین شده است 
حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم همچنین با اشاره تاکید استاندار آذربایجان شرقی در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در جهت تامین اقلام مورد نیاز مردم در این ماه گفت: بنا به تاکید استاندار، مردم در ماه مبارک رمضان نگران تامین و تهیه ارزاق عمومی نباشند، مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
روند سیاسی عراق و تشکیل دولت در هاله ای از ابهام قرار دارد
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به آخرین مسائل مربوط به عراق، گفت: با وضعیت موجود در عراق روند سیاسی و تشکیل دولت در هاله ای از ابهام قرار دارد که این روند موجب استمرار بن بست سیاسی در این کشور خواهد شد.
وی یادآور شد: بسیاری از نامزدها به رغم تلاش‌ها و رشوه های کلانی که جهت پیوستن به جبهه جریان نجات میهن که تلاش کرد از حمله موشکی ایران به اربیل بهره برداری و جریان خود را مقابل جبهه مقاومت تقویت کند، تمایل به پیوستن به این جبهه را ندارند.
انتهای پیام/
جمهوری اسلامی دانشگاه تمدن سازی است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار