گزارش/

تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی

1401/01/08 - 16:40 - کد خبر: 60641 نسخه چاپی

نصر: نوروز امسال برای مردم ساکن آذربایجان شرقی و مسافران ورودی به این استان، عیدی برف و کولاک را به ارمغان آورده و در هفته نخست این عید، شاهد خدمات ارزنده  نیروهای راهداری، هلال احمر و اورژانس استان در سطح جاده‌ها، محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی بودیم و حتی لحظه تحویل این نیروهای زحمتکش به وقت خدمت سپری شده است.

به گزارش نصر، شاید کسی فکر نمی‌کرد که نوروز ۱۴۰۱ فرقی با زمستان ۱۴۰۰ نداشته باشد. گویا کوله باری از برف و کولاک بر جا مانده از سال کهنه در سال جدید تحویل مردم شده است. این غافلگیری بعد از گذشت دو سال از همه گیری کرونا و آزادسازی مسافرت‌های گردشگران، تعدادی از مسافران را از همان لحظه تحویل تا روزهای بعدی در جاده‌ها گرفتار کرده و تعدادی از مردم استان را نیز خانه نشین کرد.
طی ایام نوروز ۱۴۰۱، نیروهای آماده باش هلال احمر، راهداری و اورژانس استان به صورت شبانه روزی در خدمت مردم بوده و شاهد انجام عملیات‌های سنگین انتقال بیماران از روستاهای کوهستانی و برفگیر با کمک هر سه این نهادها بودیم و هنوز هم این عملیات‌ها ادامه دارند.
داستان عملیات ۳۶ ساعته برای انتقال مادر باردار ۱۸ ساله 
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
میرعلی آقاسیدی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح یکی از عملیات‌های سنگین خدمت رسانی‌ این نهاد طی روزهای برف عید نوروز، می‌گوید: شبکه بهداشت و درمان ورزقان در روز ۲۹ اسفندماه به عوامل هلال احمر اعلام کرد که یک مادر باردار از روستای اوزی ( با مسیر صعب العبور) نیاز به انتقال دارد اما کولاک، مسیر تردد را بسته است. عوامل راهداری نتوانسته بودند که مسیر را بازگشایی کنند و از طرفی بانوی باردار ۱۸ ساله، وضعیت وخیمی داشت.
وی می‌افزاید: وقتی شبکه بهداشت و درمان ورزقان برای انتقال این مادر جوان به جمعیت هلال احمر متوسل شد، عوامل هلال احمر بلافاصله عملیات را آغاز کردند. ما حتی اقدام به امداد هوایی و استفاده از هلی کوپتر برای انتقال نیز کردیم اما وجود کولاک سنگین و عدم دید باعث شد تا پرواز انجام نگیرد. آخرین گزینه ما برای ورود به روستای صعب العبور اوزی فقط خودروی عملیاتی آرگو بود که جزو دستگاه‌های سخت گذر محسوب شده و می‌تواند بر روی برف حرکت کند.
وی ادامه می‌دهد: یک خانم ماما از تیم توانای بانوان به همراه تیم تخصصی کوهستان و دستگاه آرگو عازم روستا شدند. قرار بود که دستگاه بولدوزر، مسیر را برای عبور تیم هموار کند اما بولدوزر موجود، در آن زمان خراب شده بود و عوامل هلال احمر و سایر نیروها شب عید و لحظه تحویل را در مسیر مانده بودند و فردای آن روز که یکم فروردین ماه می‌شد، بعد از ۲۴ ساعت تلاش توانستند به روستا برسند.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
آقاسیدی می‌گوید: کولاک و برف در مسیر به شدت سنگین بود و حتی در برخی مناطق ارتفاع برف به دو متر می‌رسید و اصلا دیدی وجود نداشت. مسیر روستا از طریق جی پی اس شناسایی شده و اعضای تیم با وسایل ناوبری حرکت می‌کردند و دستگاه آرگو همراه با ماما نیز در پشت آن‌ها می‌آمد. وقتی عوامل به روستا رسیدند، اقدامات اولیه اورژانسی توسط ماما برای مادر باردار انجام گرفت و پس از بازگشایی مسیر، آمبولانس به روستا آمده و بیمار را انتقال دادند.
وی با بیان این‌که این عملیات نفس گیر بعد از ۳۶ ساعت خاتمه یافت، اظهار می‌کند: این هفته نخست عیدنوروز، کولاک شدید در منطقه حاکم بود و حتی چشم چشم را نمی‌دید و حرکت کردن نیز به سختی انجام می‌گرفت و در مجموع این شرایط، ۳۶ ساعت از اعلام وضعیت تا انتقال بیمار به بیمارستان ورزقان طول کشید. 
وی می‌گوید: تیم کوهستانی هلال احمر طی این عملیات، ۲۰ کیلومتر را به صورت پیاده از سه راهی سونگون طی کردند تا توانستند خود را به روستا برسانند. در این میان فرماندار، مدیرعامل هلال احمر و عوامل مس سونگون نیز در میدان حاضر بودند و به کمک ما آمدند تا در نهایت دست در دست هم توانستیم این مادر ۱۸ ساله را بدون صدمه به بیمارستان انتقال دهیم.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی با بیان این‌که امدادگران حتی در لحظه تحویل سال نو هم در حال تلاش برای اتمام عملیات بودند، می‌افزاید: بارش برف امسال، برای مسافرانی که با خودروهای شخصی از مناطق گرمسیر به استان آمده بودند تا از مناطق مرزی بازدید کنند، یک غافلگیری بود. مسیر ورزقان-نوردوز و راه‌هایی که به شمال استان می‌رسید، پوشیده از برف و کولاک شده و خودروهای مسافران در برف گرفتار شده بودند. اغلب این مسافران، تدارکات و تغذیه نداشتند و بیشتر هم به صورت گروهی مثلا ۲۰ خودرو و یا ۱۸ خودرو یک جا گرفتار برف می‌شدند.
وی ادامه می‌دهد: حدود ۲۰۰ نفر در مسجد شهر هوراند، ۱۵۰ نفر در مدرسه‌ شهر آبش احمد و ... اسکان یافته و جیره اضطراری و پتو به مسافران گرفتار شده تحویل داده شد.
وی می‌گوید: ایام نوروز برای امدادگران جزو روزهای بسیار پرترافیک و پرتراکم بود و در کنار رهاسازی خودروها و گرفتار شدگان در برف، با حجم بالای تصادفات و سوانح رانندگی به خصوص تصادفات زنجیره‌ای نیز به دلیل لغزندگی جاده و شرایط جوی رو به رو بودیم.
داستان عملیاتی که در لحظه تحویل سال ۱۴۰۱ در میان برف‌ها انجام گرفت
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
لحظه تحویل سال 
علیرضا کرمی، کارشناس اورژانس پایگاه ستارخان اهر در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح عملیات‌های سخت این پایگاه، می‌گوید: روز ۲۹ اسفندماه همزمان با بارش سنگین برف، با سختی فراوان به پایگاه اورژانس رسیدیم. ساعت ۱۲ ظهر همان روز ماموریت انتقال مادر باردار از روستای دغلیان (مسیر این روستا مسدود شده بود) به ما اطلاع داده شد.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
مسیر روستای دغلیان
وی می‌‍افزاید: به محض دریافت ماموریت، به سمت روستا حرکت کردیم و در همان ابتدا مشاهده کردیم که امکان پیشروی بیش از این وجود ندارد و مسیر روستا کاملا مسدود است و از طرفی برف شدیدی نیز می‌بارید. در هماهنگی با مرکز، راهداری تجهیزات بازگشایی به منطقه فرستاد. بعد از گذشت چند ساعت، خودروی راهداری آمد و در آن هوای سرد و چند ساعت مانده به تحویل سال، تلاش برای بازگشایی مسیر آغاز شد. دستگاه راهداری در ادامه در برف گیر کرد و مجبور شدیم تا به لاستیک آن، زنجیرچرخ وصل کنیم. مسیر رسیدن به روستا، سربالایی بود و به دلیل بارش سنگین برف، عملیات بازگشایی مسیر طول کشید. دراین راستا، ما سال جدید را در همان میانه‌های برف و کولاک و در کنار همدیگر تحویل کردیم. بعد از گذشت یک ساعت از تحویل، مسیر روستا باز شد و توانستیم به بالین بیمار برسیم.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
وی ادامه می‌دهد: مادر باردار را تحویل گرفته و اقدامات حیاتی لازم را انجام دادیم و به سمت بیمارستان باقرالعلوم اهر حرکت کرده و ساعت ۹ شب، تحویل بیمارستان دادیم. در انجام این عملیات، بخشدار مرکزی اهر نیز همراه ما بود و سال جدید را با حضور وی تحویل کردیم. همکاران هلال احمر و راهداری در انجام این عملیات، کمک بزرگی انجام دادند و برای انتقال این مادر باردار، تمامی نهادها به صورت یک مجموعه به پیش رفتیم.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
کرمی اظهار می‌کند: طی سه روز ابتدای سال، در مجموع سه مورد انتقال مادر باردار توسط پایگاه ما انجام گرفت که در یکی از این انتقال‌ها، نوزاد عجول در داخل آمبولانس اورژانس به دنیا آمده و سالم تحویل بیمارستان شد.
وی با اشاره به خدمت رسانی‌های عوامل اورژانس در تمامی روزها و بحران‌ها، می‌گوید: ما سعی می‌کنیم تا تمامی وقت و جان خود را برای رسیدن به بالین بیمار و انجام اقدامات اورژانسی تا رسیدن به وضعیت استیبل صرف کنیم تا خدای نکرده اتفاق بدی برای بیمار و خانواده‌اش نیفتد.
وی که در سال گذشته در پایگاه اورژانس نوردوز مستقر بود، می‌گوید: امسال با بارش سنگین برف و کولاک غافلگیر شدیم و در واقع هیچکسی آمادگی چنین وضعیت جوی را نداشت اما با این حال، اورژانس هر لحظه و بدترین شرایط آماده خدمت بوده و چشم و انتظار ملت ما در مواقع بحرانی نیز به اورژانس است.
داستان عملیات انتقال بیمار و خون گرمی روستانشینان در پذیرایی از مهمانان 
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
صیاد حیدرزاده، کارشناس اورژانس پایگاه مرکز هوراند نیز در تشریح یکی از عملیات‌های این پایگاه طی روزهای برفی به ایسنا، می‌گوید: ظهر روز یکم فروردین ماه ۱۴۰۱ همراه با سایر همکاران اورژانس که از شیفت قبلی بنا بر بسته بودن مسیر در پایگاه مانده بودند، ناهار صرف کرده و نشسته بودیم که حوالی ساعت ۱۷، ماموریتی برای انتقال یک خانم ۶۵ ساله دیالیزی از روستای قلعه کندی هوراند به ما اعلام شد و راهی این روستا شدیم.
وی ادامه می‌دهد: وقتی بخشی از مسیر را طی کردیم و از روستای هوای گذشتیم، دیدیم که ارتفاع برف در جاده روستا حتی به یک متر رسیده و مسیر به شدت یخ زده و حتی امکان تردد با زنجیرچرخ هم وجود ندارد. با هلال احمر صحبت کردیم و مدتی بعد تعدادی از امدادگران به ما ملحق شده و به سمت روستا حرکت کردیم. بعد از طی یک کیلومتر، به تعدادی خودرو از جمله یک اتوبوس و تعدادی سواری رسیدیم که در جاده گیر افتاده بودند. ارتفاع برف بالا بود و مسیر فقط در یک باند باز شده بود و تردد به سختی انجام می‌گرفت. با کمک یکدیگر و استفاده از بیل و زنجیرچرخ، اندکی از مسیر را بازگشایی کردیم.
وی می‌افزاید: وقتی اندکی از مسیر بازگشایی شد، خودروهای گرفتار شده پیش از ما حرکت کرده و بار دیگر در نزدیکی روستای کورن متوقف شده بودند. ساعت ۸ شب و دیر وقت شده بود، به مسافران خودروها گفتم که بهتر است مدتی را در این روستا مستقر شوند تا ما بتوانیم مسیر را بازگشایی کنیم و هر چه زودتر به بالین بیمار برسیم تا آن‌ها نیز بتوانند به راحتی در جاده تردد کنند. اهالی روستا با روی گشاده و خون گرمی، پذیرای این مسافران شدند و از اسکان آن‌ها استقبال کردند.
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
حیدرزاده می‌گوید: وقتی ما شروع به حرکت کردیم، ساعت ۹ شب و جاده تاریک بود، نیروهای راهداری بازگشایی مسیر انجام می‌دادند و ما نیز پشت سر آن‌ها حرکت می‌کردیم. به روستا رسیدیم اما دیدیم که امکان ورود به داخل روستا وجود ندارد و بیمار در مقابل روستا منتظر رسیدن ما است. بیمار را تحویل گرفتیم و به وضعیت مادر بارداری که ساکن روستا بوده و زمان زایمان وی نزدیک بود نیز رسیدگی کردیم.
وی می‌افزاید: بعد از انجام اقدامات اولیه اورژانسی، خانم بیمار و مادر باردار را تحویل درمانگاه هوراند دادیم . از پس اتمام این عملیات، خانواده و بستگان هر دوی آن‌ها، کمال قدردانی را از ما داشتند.   
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی
وی خاطرنشان می‌کند: رسالت کاری و وظیفه ما این است که باید احساس نو دوستی و کمک به دیگران در هر حالت را در اولویت قرار دهیم تا با ازخودگذشتگی در هر شرایط آب و هوایی، تمامی اعضای خانواده‌ها بتوانند لحظات خوشی را در سال تحویل برای خود رقم زنند.
این کارشناس اورژانس می‌گوید: خانم دیالیزی از زمانی که با ما ملاقات کرد، با خنده و روی گشاده به ما نگاه می‌کرد و بنده واقعا احساس می‌کردم که در کنار مادر خودم هستم و تلاش می‌کردم تا تمامی توان خود را برای کمک به این مادر به کار گیرم تا بتوانم عزیزی را نجات دادم.
وی می‌افزاید: یک خنده بیمار به اندازه‌ی خنده عزیزان بنده ارزشمند است و وقتی از این عملیات بازگشتیم، بستگان این بیماران در فضای مجازی و حقیقی از ما تشکر کردند که این قدردانی آن‌ها نیز برای ما بسیار ارزشمند و مایه افتخار است.



استقرار ۱۲ جرثقیل و ۵۷ راهدارخانه در محورهای استان
غلامرضا رسول زاده، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: از ۲۵ اسفندماه با آغاز حجم ترافیک نوروزی در جاده‌ها، ۱۲ جرثقیل در پاسگاه‌ها و راهدارخانه‌ها به صورت رایگان جهت امدادرسانی مستقر شده‌اند.  
وی با اشاره به وجود ۵۷ راهدارخانه ثابت و سیار در استان، می‌افزاید: این راهدارخانه‌ها در آماده باش کامل بوده و ماشین آلات و تجهیزات لازم، شن و نمک کافی نیز جهت برفروبی در راهدارخانه‌ها دپو شده است. بیش از ۸۰۰ پرنسل راهداری نیز بدون مرخصی در حال خدمات رسانی به مردم بوده و ماشین آلات برفروبی از مناطق جنوبی استان مثل شهرستان‌های ملکان، بناب، عجب شیر و آذرشهر به مناطق شمالی استان آورده شدند.
وی با بیان این‌که همکاران راهداری در لحظه تحویل سال، در حال بازگشایی مسیرها بودند، ادامه می‌دهد: بیش از ۱۲۰۰ روستا طی روزهای گذشته برفروبی، تیغ زنی و نمک پاشی شده اما متاسفانه تداوم طولانی کولاک،عملیات‌ها و زحمات راهداران را تحت شعاع قرار می‌داد و حتی مسیر برخی روستاها تا شش بار بازگشایی شد.
رسول زاده با اشاره به سنگینی بارش برف در شمال استان و شهرستان‌های کلیبر، ورزقان، هوراند و خداآفرین طی هفته نخست عیدنوروز، می‌گوید: راهداران به صورت شبانه روزی در گردنه‌های استان کشیک داده و به خودروهای گرفتار در برف و کولاک خدمات رسانی کردند. بیش از ۱۰۰۰ نفر طی این روزها با همراهی نیروهای پلیس، اورژانس و هلال احمر در راهدارخانه‌ها و مساجد مناطق مختلف اسکان اضطراری یافتند.
وی خاطرنشان می‌کند: طی سال ۱۴۰۰ و ایام نوروز ۱۴۰۱، سه تن از همکاران در حین انجام خدمت و امدادرسانی به خودروها شهید راه خدمت شده و دو همکار نیز زخمی شده‌اند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی تاکید می‌کند: از رانندگان عزیز انتظار داریم که با توجه به شرایط بارش‌ها در فصل بهار، با سرعت مطمئنه و با هوشیاری کامل حرکت کنند و حتما نسبت به ۲۰۰ متر پیش روی خود، دید داشته باشند.
گزارش از فائزه قره پور 
انتهای پیام/
تحویل به وقت خدمت/ داستان‌هایی خواندنی از نوروز برفی آذربایجان شرقی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار