دولت وعده‌های صادق/۲۵

احیای شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال/ آغاز طرح ملی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با ۵۰۰ هزار پورت

1401/01/07 - 18:20 - کد خبر: 60627 نسخه چاپی

نصر: برگزاری جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال، اتصال ۷۸۰ روستا به اینترنت برای اولین بار، تحویل ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری، افتتاح بزرگ‌ترین سورتینگ هوشمند پست و دسترسی تمام نقاط کشور به شبکه‌های دیجیتال پخش صداوسیما از اقدامات وزارت ارتباطات دولت سیزدهم در ۲۰۰ روز آغازین شروع به کار است.

به گزارش نصر، عنوان مهمترین اقدام دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات را می‌توان به برگزاری جلسه شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال داد. «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس گفت که اعتقاد دارد صنعت فضایی کشور، یک حوزه پر غصه است.
وی گفت: صنعت فضایی یکی از ۳ صنعت اقتدارساز برای کشورهاست اما در طول چندسال اخیر به دلیل نگاه سیاست زده‌ای که حل مشکلات کشور را در بیرون از مرزها جستجو می‌کرد، این صنعت به محاق رفته و متأسفانه ظرفیت‌های آن رو به افول است.
وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی نیز یکی از راهبردهای مدنظر خود را ارتقا جایگاه سازمان فضایی کشور عنوان کرد و قول تشکیل جلسات شورای عالی فضایی به ریاست رییس جمهور پس از ۱۰ سال را داد.
طبق وعده‌ای که وزیر ارتباطات داده بود، آذر ۱۴۰۰، جلسه شورای عالی فضایی به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد. رییس جمهور در این جلسه بر شتاب‌بخشی عرصه فضایی، همگرایی و هم‌افزایی در عرصه فضایی، استفاده از تمام ارکان و بازیگران فضایی و توجه حداکثری بر دیپلماسی فضایی تاکید کرد.
رئیسی همچنین در این جلسه بر چند محور مهم تاکید داشت. اولین محور شتاب بخشی به برنامه‌های فضایی کشور بود تا بتوان در دولت سیزدهم به مدار لئو که بیشتری حجم ماهواره‌ها در این مدار قرار می‌گیرد، دست یافته و آن را تثبیت کرد.
برنامه بلندمدت دیگر که در این جلسه به آن تاکید شد، دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتری است که باید با تلاش مضاعف و بررسی‌های کارشناسی، در کوتاه ترین زمان محقق شود.
اولویت بعدی، کاربردی کردن صنعت فضایی در کشور بود. همانطور که بسیاری کشورهای دنیا از این صنعت استفاده می‌کنند، ما نیز باید تلاش کنیم صنعت فضایی را در کشور کاربردی کنیم. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و استارتاپ ها در توسعه فضایی کشور نیز از دیگر محورهای مهم بود که در این جلسه به آن تاکید شد.
تلاش برای برقراری دیپلماسی فضایی از دیگر مسائلی بود که در این جلسه بر آن تاکید شد. در حوزه دیپلماسی فضایی ۲ بحث مهم وجود دارد، یکی توسعه همکاری‌های بین المللی دوجانبه و چندجانبه و دیگری حفظ منافع جمهوری اسلامی در سازمان ملل و مجامع قانون‌گذار حقوق فضا. رییس جمهور تاکید کردند تا در مجامع قانون‌گذاری حوزه فضا حضور حداکثری داشته باشیم و از منافع جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم. در این جلسه مقرر شد، جلسات شورای عالی فضایی به صورت مستمر برگزار شود تا بتوان برای دستیابی به هدف‌گذاری‌هایی که انجام شده، برنامه‌ریزی کرد.  

تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در کشور
آذر ماه ۱۴۰۰، نخستین جلسه کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو تشکیل شد و آیین‌نامه داخلی این کارگروه به تصویب رسید.
در نخستین جلسه کمیسیون راهبری کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال که به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، آیین‌نامه داخلی کارگروه به‌ منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه دستگاه‌های اجرایی و اختیارات تفویض شده اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ به کارگروه جهت حمایت از زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. این آیین‌نامه باید به تصویب کارگروه نیز برسد.
در واقع این کارگروه درصدد است تا با ایجاد وحدت رویه، تدوین سازوکارهای حمایت از پلتفرم‌ها و زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال، رفع موانع پیش روی کسب‌وکارهای دیجیتال و ایجاد فرصت‌های جدید، به‌ ویژه در بازارهای بین‌المللی، اهداف مقرر در اسناد بالادستی از جمله تحقق سهم حداقل ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی را هدایت، راهبری و حمایت کند.
این کارگروه تاکنون ۲ جلسه در سطح اعضای اصلی و پنج جلسه در سطح معاونین اعضای اصلی برگزار کرده است. یکی از نخستین گام‌های این کارگروه، حل مشکلات کسب و کارهای دیجیتال برای ورود به بازار سرمایه بود که به واسطه آن اولین شرکت نیز وارد بازار بورس شد.
 
برنامه دولت سیزدهم؛ دسترسی به اینترنت با سرعت چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه
امروزه فضای مجازی به یکی از مهمترین بسترهای زیست افراد تبدیل شده است. نبود زیرساخت مناسب برای دسترسی سریع به اینترنت از جمله مسائلی است که وزارت ارتباطات سعی دارد با برنامه‌ریزی‌ها آن را مرتفع کند. عدم توسعه زیرساخت‌های اینترنت ثابت در کشور از جمله مهمترین مسائلی است که کاربران فضای مجازی به آن اشاره می‌کنند. راه‌اندازی ۲۰ میلیون فیبرنوری در سراسر ایران تا پایان دولت سیزدهم، اقدامی مهم در جهت افزایش سرعت اینترنت است.
بهمن ۱۴۰۰، واگذاری پورت‌های پرسرعت فیبر نوری، در مقدس مشهد و قم انجام شد. با توسعه فیبر نوری دیگر محدودیت سرعت مفهوم نخواهد داشت و بستر شبکه برای ارائه انواع خدمات مورد نیاز مردم آماده می‌شود.
برای به ثمر نشاندن طرح ملی «توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها» باید تمام دستگاه‌های کشور پای کار بیایند. وزارت ارتباطات تصمیم دارد این طرح پرهزینه، سخت و البته ملی را در دستور کار خود قرار دهد و در کمترین زمان ممکن آن را اجرایی کند. بهره‌برداری از ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری نیاز به فرصتی ۱۰ ساله داشت اما آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه مجریه تاکید کرد این اتفاق باید تا پایان دولت سیزدهم اجرایی شود.
اجرایی شدن طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری به کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه شبکه پهن‌باند، افزایش تجربه کاربر، افزایش کیفیت خدمات، عدم وابستگی توسعه شبکه به منابع محدود فرکانسی، کاهش شکاف دیجیتال، توسعه اینترنت نسل پنجم، رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش هزینه انرژی منجر می‌شود.
وزارت ارتباطات برای دستیابی به این هدف، یک برنامه حدود سه ساله را تدوین کرده است. اولین قدمی که در سال ۱۴۰۰ برداشته شد، تصویب اصل حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، تصویب شرایط مشارکت اپراتورهای موبایل در توسعه شبکه فیبرنوری، ایجاد ۵۰۰ هزار پورت منصوبه فیبرنوری، تدوین تعرفه و ضوابط استفاده از امکانات پایه توانیر و شهرداری‌ها و تدوین مقررات و ضوابط عمده فروشی بود که انجام شد.

دسترسی تمام نقاط کشور به شبکه‌های دیجیتال پخش سراسری صداوسیما
پروژه سیگنال رسانی به تمام نقاط کشور اسفند ۱۴۰۰ افتتاح شد. تا قبل از آن برخی نقاط کشور در زمان پخش برخی برنامه‌ها مانند فوتبال، مجبور بودند سریال‌ها و فیلم‌های تکراری را تماشا کنند.
امکان تماشای برنامه‌هایی که در استان تهران پخش می‌شد، عملا برای بسیاری از شهرها مهیا نبود. برای برقراری عدالت در این حوزه، پروژه سیگنال‌رسانی به تمام نقاط کشور آغاز شد. این پروژه ملی سنگین و پرهزینه که در زمان انجام با چالش‌های بسیاری رو به رو شد، بالاخره اسفند ۱۴۰۰ به مرحله بهره‌برداری رسید. اکنون تمام ایران می‌توانند برنامه‌هایی که در پایتخت پخش می‌شود را تماشا کنند.
پروژه سیگنال‌رسانی به تمام نقاط کشور، در پی ضرورت قطع وابستگی صداوسیما به ماهواره‌های بین‌المللی در سال ۱۳۹۲ کلید خورد. شرکت ارتباطات زیرساخت از طریق سرمایه‌گذاری حداقل ۷۰ میلیون دلاری، زیرساخت‌های اجرایی شدن این پروژه را آماده کرد.
اما پس از پایان عملیات فنی پروژه متوجه شدند نکات حقوقی در این پروژه وجود دارد که امکان بهره‌برداری از آن را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به همین علت بهره‌برداری از این پروژه متوقف شد.
سال گذشته، با مکاتباتی که انجام شد و همکاری دستگاه‌هایی مانند سازمان برنامه و بودجه و صدا وسیما در میانه سال ۱۴۰۰ تبادل قرارداد انجام گرفت.
با افتتاح ۳۹۲ ایستگاه و با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد ریال پروژه سیگنال‌رسانی صدا و سیما به تمام کشور افتتاح شد. در این پروژه شرکت ارتباطات زیرساخت با افتتاح ۱۶۷ ایستگاه، صدا وسیما ۱۵۳ ایستگاه و شرکت مخابرات ایران ۵۲ ایستگاه در این پروژه مشارکت کردند.
این پروژه در راستای عدالت رسانه‌ای و عدالت گستری نظام جمهوری اسلامی است. سال‌ها قبل، مراکز استان و شهرهای بزرگ با فیبر سیگنال‌رسانی شدند اما به دلایل مختلف این سیگنال به روستاها و نقاط دیگر نرسیده بود.
با اجرایی شدن این پروژه، سیگنال‌رسانی در بیش از ۹۸ درصد کشور با استفاده از تجهیزات کاملا بومی انجام شده و ادامه‌دار خواهد بود.

اتصال  ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی ارتباطات پایدار و پرسرعت
در پهنای جغرافیای ایران، حدود ۴۰ هزار روستا وجود دارد. بر اساس آخرین آمارهایی که تا قبل از استقرار دولت سیزدهم وجود داشت، ۹۸ درصد روستاهای کشور به اینترنت متصل بودند. پس از بررسی‌های میدانی که صورت گرفت و با فناوری‌ که هر روز رو به پیشرفت است، وزارت ارتباطات تصمیم گرفت، کار اتصال روستاها به اینترنت را صرفا به روستاهایی که فاقد ارتباطات هستند محدود نکند، بلکه روستاهایی که کیفیت اینترنت در آن‌ها مناسب نیست را نیز به روستاهایی که باید برای آن‌ها اتصال با کیفیت فراهم شود، اضافه کنند.
این بررسی‌ها نشان داد که حدود هفت هزار و ۵۰۰ روستا باید به اینترنت متصل شوند. اوایل بهمن سال گذشته، مراسم اتصال هزار روستا به شبکه ملی ارتباطات پایدار و پرسرعت برگزار شد. برای این کار ۵۰۰ سایت ارتباطی احداث شد و به این واسطه ۷۸۰ روستا برای نخستین بار به اینترنت پرسرعت متصل شدند و ۲۵۰ روستا نیز ارتقای کیفیت یافتند.
بر اساس آخرین گزارشی که مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات در گفت‌وگو با ایرنا ارائه داد، اکنون حدود ۸۳ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به اینترنت متصل هستند و تا پایان ۱۴۰۱ همه روستاهای ایران به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت کشور متصل خواهند شد.
طبق آخرین آمار، سه‌ هزار و ۵۰۰ روستا دارای ارتباطات حداقلی هستند و چهار هزار روستای کشور هیچ ارتباط اینترنتی ندارند. وزارت ارتباطات برای حذف این شکاف اجتماعی مکلف است که همه این هفت هزار و ۵۰۰ روستا را به شبکه ارتباطی پایدار و پرسرعت متصل کند. امروز یک‌هزار روستا با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وی در استان‌های فارس و اردبیل به شبکه ارتباطی کشور متصل شدند.

افتتاح ۱۰ هزار طرح مخابراتی  
۱۰ هزار طرح مخابراتی شرکت مخابراتی که با حضور وزیر ارتباطات و تعدادی از نمایندگان مجلس به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: برای پروژه‌هایی که امروز افتتاح شد، مبلغی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. بهسازی شبکه فیبر نوری کشور، توسعه تجهیزات انتقال و دیتا و اتصال سایت‌های روستایی به شبکه ملی اطلاعات از موارد مهم طرح‌های افتتاح شده، است.

سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی در توسعه شبکه ارتباطی کشور
توسعه اینترنت ثابت و برطرف کردن عقب‌ماندگی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، جزو مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت ارتباطات است. اواخر سال گذشته، مدیرعامل شرکت ملی مخابرات ایران در مراسمی که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، از ۱۰ هزار طرح مخابراتی با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد ریالی رونمایی کرد.  
عمق بخشی به فعالیت‌ها در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات، افزایش ظرفیت تغذیه نیرو در مراکز ارتباطی روستایی و توسعه ساختمان و تاسیسات مخابراتی، توسعه پورت تلفن ثابت در روستاهای مربوط به باند پهن، توسعه شبکه‌های ارتباطی و فیبر نوری شهری، بین شهری و روستایی، نوسازی شبکه کابل و بازسازی شبکه کابل مسی، توسعه تجهیزات انتقال، افزایش ظرفیت انتقال شبکه‌های مخابراتی، توسعه و اتصال سایت‌های روستایی به شبکه فیبر نوری از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که افتتاح شد.
تکمیل شبکه یکپارچه IP و توسعه ۲۰ میلیون فیبر نوری مهم ترین اقدام ویژه حوزه ارتباطات ثابت در سه سال آینده است به تغییر توازن از حوزه اینترنت همراه به ثابت منجر خواهد شد.  

افزایش پهنای باند کشور
بر اساس آخرین آماری که «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران اعلام کرد ظرفیت پهنای باند بین الملل کشور، از ابتدای حضور او در وزارت ارتباطات ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. وی تاکید کرده، هرجا نیاز به پهنای باند باشد وزارت ارتباطات می‌تواند در تعامل با شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی که سیاستگذار این حوزه هستند نیازهای مردم را تامین کند.
وی بارها در مصاحبه‌های خود تاکید کرده که نگاه دولت سیزدهم به ارتباطات و فناوری اطلاعات یک نگاه کاملا فرصت محور است و آن‌ها آماده هستند زیرساخت‌ها را برای استفاده حداکثری مردم فراهم کنند.

افتتاح بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند پستی کشور
اواسط بهمن سال گذشته، بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند (دسته‌بندی و مرتب‌سازی مکانیزه) مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور با حضور مسوولان افتتاح شد.
با افزایش ترافیک مرسولات پستی در کشور، نیاز به مراکز پردازش هوشمند بیش از گذشته ضرورت یافت. اسفند ۹۹ نخستین مرکز مکانیزه تجزیه و مبادلات در مرکز پردازش هوشمند مرسولات پستی (مرکز خلیج فارس) در تهران افتتاح شد. پس از آن، سیستم پردازش هوشمند به اصفهان رسید و سال گذشته در دهه فجر، بزرگ‌ترین سیستم سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه و مبادلات کشور (چهارراه لشکر) افتتاح شد.
توسعه زیرساخت‌های لجستیکی لازمه افزایش سرعت و کیفیت در خدمات رسانی است، به همین واسطه اکنون اقدامات متعددی همچون ارتقای شبکه حمل و نقل پست، راه‌اندازی سامانه هوشمند تجزیه مبادلات و بهبود سامانه رهسپاری در دستور کار قرار گرفته است.
مدتی قبل نیز، «محمود لیائی» مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در دیدار با سفیر چین تاکید کرد که پست ایران از تجارب پست چین برای تبدیل شدن به پست هوشمند در منطقه آسیا بهره‌گیری خواهد کرد.
در این نشست مشترک که با حضور «چانگ هوا» سفیر جمهوری خلق چین در ایران برگزار شد، مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت، شرکت ملی پست ایران با توجه به توسعه همکاری‌های بین ۲ کشور و ظرفیت‌های موجود در حوزه ICT، از تجارب پست چین در زمینه هوشمندسازی استفاده می‌کند.
انتهای پیام/
احیای شورای عالی فضایی پس از ۱۰ سال/ آغاز طرح ملی توسعه فیبرنوری منازل و کسب‌وکارها با ۵۰۰ هزار پورت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار