۱۴۰۰، سال فرهنگی تلخ برای تبریز؛

موزه کاریکاتور تبریز، قربانی اختلاف شهرداری و ارشاد

1400/12/28 - 23:40 - کد خبر: 60520 نسخه چاپی

نصر: دیر و زود دارد، اما بالاخره اتفاق می‌افتد؛ خبر برچیده شدن موزه‌های تخصصی تبریز انگار کم کم دارد به روتین خبری تبدیل می‌شود؛ این رویداد، اینبار دامن آثار موزه کاریکاتور تبریز را گرفت و سال فرهنگی تلخی را بعد از خبر شنیدن ثبت دلمه به نام کرمانشاه، برچیده شدن بساط کلکسیون های شخصی و موزه مشاغل و تخریب نسبی خانه استاد شهریار، رقم زد.

به گزارش نصر، اولین باری نیست که با تیتر خبری برچیده شدن و تخلیه آثار موزه‌ها از محلی که موزه‌ها دایر شده‌اند، مواجه می‌شویم. خبر تخلیه آثار موزه کاریکاتور تبریز در ابتدا با عنوان سرقت آثار موزه در فضای مجازی پخش شد، اما ماجرا از قرار دیگری بود و نباید فراموش کرد که همیشه پای شهرداری در میان است، آن هم شهرداری که فعلا شهردار رسمی ندارد و متولیان امر پس از کشمکش‌های فراوان با شورانشینان و حواشی برکناری شهردار در اقدامی خلاقانه زورشان به عرصه‌ی فرهنگ و هنر رسید.

موزه کاریکاتور تبریز بزرگترین موزه کاریکاتور جهان بعد از موزه گابرو در بلغارستان به شمار می‌رفت؛ اغلب آثار این موزه توسط کارتونیست‌هایی که به تبریز سفر کرده و از موزه بازدید کرده‌اند و یا توسط مهمانان، داوران و یا برگزیدگان جشنواره‌هایی که در این محوریت برگزار می‌شد، به این موزه اهدا شده‌ بود.

موزه کاریکاتور تبریز از همان ابتدا فرزند ناخوانده بود و کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گرفت و حواشی زیادی حول جابه‌جایی آن از محل قبلی کتابخانه ملی واقع در باغ گلستان تبریز وجود داشت و بالاخره زور دوستداران هنر به شهرداری چربید و موزه کاریکاتور به قوت خود باقی ماند، اما آثار این موزه عاقبت بخیر نشده و مدتی بعد از به پایان رسیدن این حواشی به مکانی ناشناخته منتقل شدند.

کشمکش‌های ادامه‌دار بین شهرداری تبریز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بر سر مالکیت محل موزه و اقدام چندین باره شهرداری تبریز به منظور تخلیه آثار موزه کار خودش را کرد و هر یک بدون توجه به ارزش معنوی آثار، آنقدر بر سر مال زدند تا افتخار دیگری بر کارنامه بی‌تفاوتی متولیان امر افزوده شود.

دوستداران تبریز و هنرمندان به این اتفاقات تلخ در جامعه هنری و فرهنگی عادت کرده‌اند و پس از فرصت سوزی تبریز ۲۰۱۸ بارها شاهد تخریب آثار و خانه‌های تاریخی تبریز، بی سروسامانی نمادها و آثار اصلی این کهن شهر مانند یادمان مقبره الشعرا، به طول انجامیدن مرمت و احیای آثار تاریخی شدند و گویا مسئله‌ای مهم‌تر از حفظ هویت و آثار تاریخی تبریز وجود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در یک گفت‌وگوی خبری گفت: با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در ۱۵ روز گذشته با شهرداری و شورای شهر تبریز در این خصوص و اتخاذ تصمیمات خوب، گفت: اعضای شورا از این اقدام اظهار بی‌اطلاعی کردند که معلوم می‌شود در مجموعه‌ی شهرداری تبریز در مورد تصمیم‌گیری موضوعات یک دستی وجود ندارد؛ نمی‌دانیم آثار این مجموعه در چه شرایطی منتقل شده و اکنون چگونه نگهداری می‌شوند؛ فعلا شهرداری پاسخگو نیست اما بعد از معرفی رسمی شهردار آن را پیگیری می‌کنیم.

بر اساس این گزارش؛ چنین اقداماتی که به نظر می رسد نتیجه تصمیم های آنی و هیجانی باشد، لطمه‌ای بزرگ بر اعتبار و آبروی تبریز است و انتظار می‌رود متولیان امر تصمیمات بهتری را در آستانه نو شدن سال بگیرند تا آثار موزه کاریکاتور در معرض نمایش مهمانان نوروزی نیز قرار بگیرد.

گزارش از: نسرین سوار

انتهای پیام/
موزه کاریکاتور تبریز، قربانی اختلاف شهرداری و ارشاد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار