خبر/

هشدار معاون رئیس جمهور درباره تاثیرات و نتایج منفی تحریم‌ها بر زنان و کودکان

1400/12/25 - 09:57 - کد خبر: 60419 نسخه چاپی

نصر: انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره تاثیرات و نتایج منفی تحریم‌ها خصوصا بر زنان و کودکان در کشورهای تحت تحریم هشدار داد.

به گزارش نصر، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده  در میزگرد وزرایی نخست شصت و ششمین نشست کمیسیون مقام زن افزود: آیا زمان آن نرسیده ‌است که شاهد آگاهی‌ و هوشیاری بیشتر مجامع بین المللی و منطقه‌ای همچنین عکس العمل کشورهای عضو جامعه جهانی نسبت به تاثیرات و نتایج منفی تحریم‌ها  خصوصا بر زنان و کودکان در کشورهای تحت تحریم باشیم؟
متن سخنرانی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خانم رئیس، عالیجنابان، خانمها و آقایان؛
جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در یکی از مناطق آسیب پذیر دنیا از حیث تغییر اقلیم قرار گرفته است، با وقوف به آثار بلایای طبیعی بر بهره مندی کامل انسانها  به ویژه  زنان ازحمایتهای  حقوق بشری، نسبت  به برنامه ریزی دقیق و عملی برای مدیریت  آب و هوا، محیط زیست و بلایا مجدانه اهتمام می ورزد.
 از جمله اقدامات ایران تفاهم نامه معاونت زنان با سازمان محیط زیست به منظور توانمندسازی زنان و مشارکت بیشتر آنان در صیانت از محیط زیست است.
در این سازمان، اکنون ۱۱۷۱ زن فعالیت می کنند و ۴۰ درصد از معاونین این سازمان را زنان تشکیل می دهند. همچنین یک چهارم از پستهای مدیریت کلان محیط زیست کشور به زنان اختصاص یافته است و تاکنون زنان تصدی ۴ دوره ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده داشته اند.
به علاوه صدها زن مدیرعامل در شرکتهای دانش بنیان زیست محیطی، زیست فناوری و انرژی مشغول به کار می باشند و باعث افتخار است که اعلام نمایم دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در کشورم نیز یک زن است.
 در راستای ارتقاء آموزش و فرهنگسازی، وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان محیط زیست اقدام به تدوین کتاب درسی انسان و محیط زیست نموده است. ایجاد مدارس سبز(دوستدار محیط زیست)، تأسیس دانشکده‌ها و پژوهشکده پدافند غیرعامل در سطح تحصیلات تکمیلی، آموزش هزارن زن امدادگر و نجات گر توسط  هلال احمر ایران، آموزش  مجازی و حضوری کمکهای  اولیه و آمادگی در برابر مخاطرات به هزاران زن، آموزش مراقبت و برخورد با شیوع بیماری کووید به صدهاهزار زن و آموزش هزاران دانش آموز به عنوان محیط یار، از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و محیط زیست است.
جمهوری اسلامی ایران که اکنون هماهنگ کننده کارگروه زنان اتحادیه اقتصادی آیورا است، در شرایط تغییرات اقلیمی، نه تنها برای هموطنان بلکه برای صدها هزار نفر از افرادی که در طی سالیان متمادی از کشورهای همسایه به دلایلی همچون جنگ های تحمیل شده، خشکسالی، بلایای طبیعی و نظایر آن به ایران پناهنده شده اند؛ به ویژه در حوزه آموزش، بهداشت و سلامت زنان و کودکان برنامه ریزی و ارائه خدمات کرده است.
خانمها وآقایان
این اجلاس به دنبال برابری جنسیتی زنان و مردان است ولی باید پرسید آیا زنان این جهان با یکدیگر برابرند تا به دنبال برابری با مردان باشند؟ آیا اگر زنانی تحت فشار جنگ و ترور و بلایای طبیعی آسیب ببینند برخورد مجامع بین المللی و بوقهای رسانه ای با آنها یکسان است یا رنگ و نژاد و منطقه جغرافیایی و در یک کلام قدرت سیاسی بر هرگونه برابری خط بطلان می کشد.
عالیجنابان، خانمها و آقایان؛
به این نکته توجه می دهم که بسیاری از شرکتها و مراکز مربوط به امور زیست محیطی تحت تحریم های شدید قرار دارند و این سؤال را مطرح می نمایم که آیا تعهدات محیط زیستی کشورها از جمله تعهد به انتقال تکنولوژی از کشورهای شمال به جنوب و تعهد به همکاری با کشورها ، با وجود اقدامات قهرآمیز یکجانبه به ویژه تحریم های اقتصادی، قابل اجرا و ادامه است؟
آیا عدم اجرای این تعهدات، زنان را در مواجهه با مشکلات محیط زیستی وبحران های حاصل از تغییرات اقلیمی در تنگنا قرار نخواهد داد؟
آیا زمان آن نرسیده ‌است که شاهد آگاهی‌ و هوشیاری بیشتر مجامع بین المللی و منطقه‌ای همچنین عکس العمل کشورهای عضو جامعه جهانی نسبت به تاثیرات و نتایج منفی تحریم‌ها  خصوصا بر زنان و کودکان در کشورهای تحت تحریم باشیم؟
انتهای پیام/
هشدار معاون رئیس جمهور درباره تاثیرات و نتایج منفی تحریم‌ها بر زنان و کودکان خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار