مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی؛

ارسباران از مناطق زرخیز کشور از نظر سرمایه انسانی است

1400/12/24 - 11:03 - کد خبر: 60380 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان این‌که ارسباران از مناطق زرخیز کشور از نظر سرمایه انسانی است، گفت: این منطقه با وجود داشتن بزرگان، علما، دانشمندان و نخبگان زیاد پیشرفت چندانی نداشته و این موضوع در شان این شهرستان و منطقه ارسباران نیست و باید در این راستا خود مردم منطقه برای پیشرفت و توسعه گام بردارند. 

به گزارش نصر، سید قاسم ناظمی در آیین رونمایی از کتاب سیمای روستایی و عشایری اثر سید سعید قاسمی، ترویج فرهنگ و سنت امروز به نسل‌های آینده را رمز توسعه و شکوفایی هر منطقه برشمرد و گفت: برای توسعه، پیشرفت و شناسایی هر چه بهتر فرهنگ‌ها، آیین‌ها، سنت‌ها و ... هر منطقه باید خود مردم دست به کار شوند و با تلاش همگانی این فرهنگ و دستاوردها را به آیندگان منتقل کنند.
وی افزود: با پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان، این فرهنگ‌ها و افتخارات به فراموشی خواهد رفت و نسل جوان دیگر سرمایه‌های فرهنگی و فرهیخته خود را از یاد خواهند برد.
وی وظیفه مهم مسئولان را ترویج و انتقال ارزش‌ها، فرهنگ‌ها و سرمایه‌های اصیل منطقه به نسل جوانان و آینده برشمرد و خواستار توجه ویژه به این امر شد. 
ناظمی ادامه داد: در صورت عدم انتقال سرمایه‌ها و فرهنگ‌ها به نسل آینده موجب به وجود آمدن فقر فرهنگی و جایگزین شدن افراد نامشخص و دلقک به جای فرهیختگان، دانشمندان و سرمایه‌های فرهنگی منطقه به آینده خواهیم بود.
وی بیان کرد: شناسایی فرهنگ و هویت اصیل منطقه و شهرستان اهر را برای نسل آینده، رمز موفقیت و ماندگاری یاد و نام بزرگان، علما فرهیختگان و هزاران اندیشمند و فاضل منطقه خواهد بود و این امر عاملی برای رشد هویت و انتقال فرهنگ، آیین ها وسنت‌ها برای آیندگان است. 
وی هنر عکاسی را جزو ذات خداوند برشمرد و افزود: هنرمند عکاس با ذوق و سلیقه‌ای که دارد، پدیده‌های مختلف را کشف و شهود آن‌ها را از جنبه‌های مختلف زندگی به ما نشان می‌دهد، عکاس و افرادی که عکاسی می‌کنند با تغییر دید و چشم خود آثار زیبایی را خلق می‌کنند که شاید ما قادر به دیدن آن همه زیبایی‌ها و تماشایی‌ها در آن لحظه نیستیم و یا برای ما قابل درک نیست، ولی هنرمند عکاس با دید خود اثری را از رویداد و ثانیه‌ها خلق می‌کند که بسیار منحصر به فرد و قابل تفکر است.
ناظمی گفت: برای ماندگاری و انتقال رویدادهای مهم فرهنگی، آداب و رسوم و ... به آیندگان نیاز به تجمیع و گردآوری آثار هنرمندان به خصوص هنرمندان عکاسی هستیم که یکی از این روش‌ها گردآوری آثار منتخب و برگزیده به صورت کتاب است و این روش می‌تواند برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده هویت و فرهنگ اصیل یک منطقه، استان و کشور را بازگو کنو.
وی، شهرستان اهر را یکی از موفق ترین و غنی ترین شهرستان‌های استان در حوزه فرهنگ و هنر برشمرد و افزود: این شهرستان علاوه بر موفقیت بسیار عالی در رشته هنر عکاسی در هنر تئاتر (نمایشی) نیز سرآمد سایر شهرستان‌های استان بوده و در ارزیابی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر به عنوان اثر خلاق نمایش شناخته شده است.
انتهای پیام/
ارسباران از مناطق زرخیز کشور از نظر سرمایه انسانی است خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار