رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

آغاز انتقال بیمارستان کودکان تبریز به بیمارستان مردانی آذر/فعالیت مراکز درمانی در ایام نوروز

1400/12/24 - 10:57 - کد خبر: 60379 نسخه چاپی

نصر:  رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از آغاز انتقال بیمارستان کودکان تبریز به بیمارستان مردانی آذر خبر داد. دکتر بهمن نقی پور عصر دوشنبه، ۲۳ اسفندماه در جمع خبرنگاران، در تشریح آخرین وضعیت کرونا در استان، اظهار کرد: از قله موج ششم کرونا عبور کردیم و در وضعیت نزولی این موج قرار داریم.

به گزارش نصر، وی با اشاره به کاهش موارد سرپایی و میانگین مرگ روزانه کرونا در استان، افزود: طی یک روز گذشته با کاهش ۲۹ نفری بستری‌های کرونا در استان مواجه بودیم و اکنون ۳۹۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند.
وی ادامه داد: سه شهرستان استان در وضعیت قرمز، ۱۱ شهرستان در وضعیت نارنجی و هفت شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
نقی پور در خصوص وضعیت واکسیناسیون استان، گفت: تاکنون ۹۴ درصد جمعیت استان دز اول، ۸۵ درصد دز دوم و ۴۱ درصد دز سوم دریافت کرده‌اند. واکسیناسیون ۹۰ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ ساله و ۳۶.۵ درصد پنج تا ۱۲ ساله‌های استان نیز انجام گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی این دانشگاه، اظهار کرد: تولید داروی مزالازین (داروی بیماری التهابی روده) برای اولین بار در کشور توسط محققان بومی تبریز انجام گرفته است. واردات این دارو، سالانه بالغ بر ۲۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کرد اما اکنون مواد اولیه ساخت این دارو در تبریز تولید می‌شود.
وی هم‌چنین به موفقیت این دانشگاه و مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه در جشنواره ملی رازی اشاره کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر این‌که مشکلات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی سطح استان در حال بررسی و رفع مشکل است، افزود: برگزاری جشنواره‌های مختلف دانشجویی و برنامه ریزی برای جذب هیات علمی و ارتقای سطح اساتید نیز از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شمار می‌رود.
وی با اشاره به مشکلات بودجه‌ای این دانشگاه، ادامه داد: با بدهی‌های سنگین رو به رو هستیم اما با برنامه ریزی‌های انجام گرفته در حال پرداخت آن‌ها هستیم. پروژه‌های مختلف دانشگاه نیز با وجود بدهی‌های قبلی، در حال تداوم و پیشرفت هستند.
وی با اشاره به راه اندازی و افتتاح بیمارستان مردانی آذر در تبریز، گفت: این بیمارستان که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود، به مرور شروع به جذب بیمار کرده است.
نقی پور افزود: انتقال بیمارستان کودکان تبریز به بیمارستان مردانی آذر آغاز شده است و تاکنون پنج بخش منتقل شده و مشغول به کار هستند. امیدواریم با راه اندازی رسمی این بیمارستان و تکمیل تمامی بخش‌ها بتوانیم از این ظرفیت بزرگ در جهت کنترل بیماری‌های کودکان در تبریز بهره ببریم.
وی در خصوص آماده سازی بخش درمانی استان در ایام نوروز، ادامه داد: تمامی مراکز درمانی، اورژانس، بهداشت و مراکز واکسیناسیون در ایام نوروز فعالیت کرده و تعطیلی در این مراکز نخواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: آماده خدمت رسانی به مردم عزیز و مسافران هستیم و حتی در روزهای اول فروردین و ۱۳ فروردین ماه، واکسیناسیون انجام می‌گیرد.
در ادامه دکتر حسین حقائی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خصوص شرایط مسافران خارجی ورودی به استان، گفت: یک مرز هوایی فرودگاه تبریز و دو مرز زمینی نوردوز و جلفا در استان وجود دارد که مسافران ورودی از این مبادی باید حتما تست پی سی آر خود را (حداکثر ظرف ۷۲ ساعت) ارائه دهند.
وی ادامه داد: شرایط خروج از استان و سفر به کشورهای خارجی نیز متفاوت بوده و هر کشور، شرایط مخصوصی دارد. این شرایط در سایت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز قابل دسترسی است.
وی افزود: اگر واکسن‌های تزریق شده به افراد در کشور مقصد قابل قبول نباشد، مجوز تزریق تا دز پنجم، حداقل با فاصله یک ماه به ما داده شده است.
در ادامه دکتر مسلم نجفی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به نظارت‌های این معاونت از بخش دارو و غذا در استان، گفت: مشکل خاصی از بابت این حوزه نداریم.
وی در خصوص تفاوت قیمت برخی از اقلام دارویی نیز افزود:  نرخ داروهای داخلی، ثابت بوده اما نرخ داروهای خارجی بنا بر برند و شرایط متفاوت وارداتی، مختلف است.
 وی در خصوص داروهای ساخت داخل به خصوص داروهای ضدسرطان، ادامه داد: هیچ کمبود کیفیتی برای داروهای بومی نسبت به داروهای مشابه خارجی وجود ندارد. 
نجفی خاطرنشان کرد: ایران یکی از پیشرفته ترین کشورها برای تولید داروهای مختلف است. داروها با تکنولوژی و اطمینان بالا در ایران تولید می‌شوند و اگر وضعیت تحریم نبود، صادرات بخش دارویی کشور در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت.
در ادامه دکتر پرویز شهابی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خصوص راه حل مشکل ترافیکی خیابان ۱۷ شهریور که مملو از ساختمان‌های پزشکان و آزمایشگاه‌ها است، گفت: مرکز تحقیقات حوادث جاده‌ای در حال پایش و بررسی نقاط حادثه خیز و پرترافیک به خصوص وضعیت خیابان ۱۷ شهریور بوده و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.
وی با بیان این‌که بودجه بخش پژوهش و فناوری دانشگاه به درآمد دانشگاه بستگی دارد، افزود: سالانه ۲۰ میلیارد تومان از طریق دانشگاه به معاونت پژوهش و فناوری تخصیص می‌یابد و بودجه دیگری نیز به صورت سالانه از طریق وزارتخانه به بخش پژوهش دانشگاه تزریق می‌شود.
در ادامه دکتر علی عبادی، سرپرست مدیریت امور بیماری‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: در هیچ کجای دنیا، ۱۰۰ درصد نسخ به صورت الکترونیکی صادر نمی‌شوند.
وی در خصوص وضعیت نسخ الکترونیکی استان، گفت: پس از ابلاغ قانون تغییر نسخ کاغذی به الکترونیکی در کشور، بیمه‌ها همکاری جامع و کامل با دانشگاه دارند.
وی افزود: بالای ۹۰ درصد نسخ در بخش بیمه سلامت، الکترونیکی شده ولی هنوز در تکمیل این طرح در حوزه بیمه تامین اجتماعی مشکل داریم.
وی خاطرنشان کرد: هر کدام از بیمه‌ها، پنل مخصوص به خود را دارند و پزشک باید بنا بر هر پنل اقدام به نوشتن نسخه الکترونیکی کند. 
عبادی گفت: قانونگذار، زمان تکمیل نسخ الکترونیکی را تا اردیبهشت ماه تمدید کرده و تلاش می‌کنیم تا آن زمان، خلاهای موجود را حل کنیم. مثلا ۸۵ نقطه کور در استان داریم که به اینترنت وصل نمی‌شوند و امکان برقراری ارتباط وجود ندارد.
وی در ادامه با بیان این‌که وضعیت بیمارستان‌های استان ماهانه بررسی می‌شوند، گفت: حداقل‌های لازم را در رعایت بهداشت در مراکز درمانی و بیمارستانی در استان رعایت می‌شود.
انتهای پیام/
آغاز انتقال بیمارستان کودکان تبریز به بیمارستان مردانی آذر/فعالیت مراکز درمانی در ایام نوروز خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار