مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی:

ارتباطات، شاخص توسعه یافتگی کشورهاست/ توسعه فیبر نوری اولویت مخابرات منقطه آذربایجان شرقی 

1400/12/23 - 08:30 - کد خبر: 60315 نسخه چاپی

نصر: مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با حضور در تحریریه نصر از آهنگ توسعه بستر اینترنت و فعالیت های مخابرات در این استان سخن گفت. 

به گزارش نصر، " سیاوش شهبازی " در گفتگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه کارشناسان مخابرات در حال حاضر بر تقویت سرویس ها و زیرساخت های موجود تمرکز بیشتری دارند، افزود: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات طی ۴ سال آتی بیشتر در توسعه اینترنت ثابت تاکید دارد از این رو در آذربایجان شرقی نیز برای افزایش سرعت اینترنت از طریق تغییر سرویس اینترنت خانگی از ADSL به VDSL (خط اشتراک دیجیتال با سرعت بسیار بالا) و FTTH (فیبر نوری) اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. 
وی با اشاره به اینکه در مناطق نوساز تبریز همچون کوی استاندار ، مرزداران، خاوران، پاساژهای جدید از جمله لاله پارک، اطلس، میلادنور و... و همچنین شهر جدید سهند فاز ۴، شهرک های صنعتی و سرمایه گذاری و... به بستر فیبرنوری مجهز هستند، ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ تلفن ثابت در استان دایر است، تعدادی از این خطوط در شهرستان ها، تعدادی در روستاهاست و نزدیک به ۷۰۰ هزار تلفن ثابت در شهرستان تبریز دایر است. 
شهبازی اضافه کرد: در دو بستر VDSL و FTTH دیگر سرعت حد و مرز ندارد و اگر در بستر ورودی اینترنت به آذربایجان شرقی مشکلی نباشد، قطعا کندی اینترنت بی معنا خواهد بود و  تفاوت سرعت بین فیبر نوری و adsl لمس می شود. 

وی افزود:  برای ارتقا بستر ورودی استان نیز تجهیزات جدیدی خریداری شده است و اقدامات لازم در مرحله انجام است. 
وی با اشاره به موضوع کندی سرعت اینترنت که این روزها بسیار  مورد بحث قرار گرفته است، گفت:  این موضوع به عواملی چون کیفیت اینترنتی که از خارج کشور وارد می شود و بستر فراهم شده در زیرساخت داخلی کشور بر می گردد. 
وی افزود: در دو سال اخیر استفاده از اینترنت بسیار شدت گرفت، درخواست بارگذاری فیلم در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی از زمان  شیوع کرونا  افزایش چشم گیری داشت و از آنجایی که سرعت بارگذاری و بارگیری (آپلود و دانلود) متفاوت است، با مشکلاتی روبرو شدیم. 

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی، ادامه داد: افزایش تولید محتوا، سرعت ارسال و دریافت را تحت تاثیر قرار داد و چون  در ADSL سرعت بارگذاری محتوا حد مشخصی دارد، سرعت برای کاربران محدود به نظر رسید در صورتی که در دو بستر جدید VDSL (خط اشتراک دیجیتال با سرعت بسیار بالا) و فیبرنوری این مشکل حل شده است. 
وی در ادامه به خصوصی سازی شرکت مخابرات منطقه آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۶۰ درصد سهام این شرکت، غیردولتی است، به طوری که ۵۰ درصد ستاد اجرایی و ۱۰ درصد پرسنل و خارج از اداره، ۴۰ درصد باقی نیز زیر نظر دولت است اما متاسفانه تفکرات خصوصی سازی به خوبی اجرایی نشده است و از این رو نظر سرمایه با مشکلات عدیده مواجه هستیم. 
وی ادامه داد: در سرمایه گذاری ها پروژه ها بر اساس صرفه اقتصادی تصمیم می گیریم، توسعه فیبرنوری را نیز براساس منطقه، نیاز و درخواست انجام می دهیم. 
وی با اشاره به اینکه مخابرات در حال حاضر شرکتی زیان ده است و به سختی وضعیت موجود را حفظ کرده است، افزود: بزرگترین شبکه ارتباطی مخابرات است، اما در ۱۸ سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در تعرفه های تلفن ثابت نداشته است که منجر به افزایش منابع شرکت مخابرات شود، از طرفی تجهیزات فنی زیرساخت افزایش قیمت چشمگیری داشته اند و عدم بروز رسانی تجهیزات به دلیل این افزایش بستر ارتباطات را معرض آسیب قرار داده است، البته با تلاش همکاران سعی کرده ایم با توسعه فیبر نوری این آسیب را جبران کنیم. 
شهبازی با بیان اینکه فعلا شرکت مخابرات افزایشی برای درآمد و تعرفه های تلفن ثابت اعلام نکرده است، گفت: هم کدسازی (جمع آوری کد بین شهری برای تماس تلفن ثابت) نیز باعث کاهش درآمد مخابرات شد، از طرفی دزدی کابل های مسی در تبریز و برخی از روستاهای اطراف که مدتی افزایش پیدا کرده بود کار را دشوارتر می کرد و هزینه های جانبی به همراه داشت، فرض کنید به یکباره ۱۵۰۰ مشترک دسترسی خود به ADSL را از دست می دادند. 
وی افزود: جبران این آسیب ها بسیار دشوار بود و هزینه های جانبی بسیاری داشت، از طرفی هزینه های پرسنلی، توسعه و نگهداری تجهیزات نیز نیاز به سرمایه دارد، امیدوارم  در خصوص اصلاح وضعیت فعلی بپ کاری انجام شود تا از این شرایط خارج شویم. 
وی مخابرات منطقه آذربایجان شرقی ارتباطات یکی از شاخص های توسعه یافتگی کشورها خواند و با اشاره به توسعه ارتباطات  روستایی، اضافه کرد: در روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار تلفن ثابت دایر است ،۱۸۰۰ روستا پوشش همراه اول دارد و ۸۵۰ روستا مجهز به بستر ADSL است اما هنوز ۲۰۱۰ روستا دسترسی به adsl ندارند.
وی افزود: در نگهداری تجهیزات روستایی تلاش داریم و  این توسعه با بودجه دولتی و زیر نظر وزارت ارتباطات انجام می پذیرد. 

وی در خصوص اینترنت ماهواره ای، گفت: حرکتی در این سمت نداشتیم و در سطح کشور نیز فعلا صحبتی در خصوص فعال شدن این تکنولوژی از طرف ارگان های مربوط مطرح نشده است. 
شهبازی در خصوص طرح صیانت، گفت: هنوز این طرح وارد مرحله اجرایی نشده است که مشخص شود تأثیری در کندی سرعت اینترنت داشته یا خیر و هنوز هم معلوم نیست که با چه فرمتی اجرا خواهد شد، ولی تاثیری در کاهش سرعت اینترنت و محدودسازی های گفته شده، نخواهد داشت.
انتهای پیام/
ارتباطات، شاخص توسعه یافتگی کشورهاست/ توسعه فیبر نوری اولویت مخابرات منقطه آذربایجان شرقی  گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار