مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل؛

احیا و غنی‌سازی جنگل فندقلوی نمین آغاز شد

1400/12/19 - 11:20 - کد خبر: 60164 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از آغاز احیا و غنی سازی ۲۴ هکتار از جنگل فندقلو در نمین خبر داد و گفت: در فاز نخست این برنامه پنج هکتار از این جنگل احیا و غنی سازی خواهد شد.

به گزارش نصر، محمود قلی زاده روز پنجشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در سال های اخیر قسمتی از این جنگل از بین رفته است، اظهار کرد: برای احیای این منطقه نهال‌های فندق به صورت گلدانی در این جنگل پرورش یافته است و از این نهالها در احیای جنگل استفاده می‌شود.
وی با اشاره به ثبت ملی جنگل فندقلو افزود: بخشی از این جنگل در محدوده گیلان و بخشی هم در محدوده استان اردبیل است که سالانه شاهد حضور گردشگران در این منطقه گردشگری هستیم.
قلی زاده ادامه داد:مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مراتع در استان بعد از اجرای طرح کاداستر به ۹۷۲ هزار هکتار رسیده که حفاظت از این جنگل از سوی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و سامانه مانیتورینگ انجام می‌شود.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل همچنین از احیا و توسعه عملیات مراقبتی بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد و گفت:برای احیا ، توسعه و غنی‌سازی بقیه جنگل‌ها و حفاظت از مناطق جنگی استان هم برنامه‌ریزی شده است که به مرور اجرا خواهد شد.
وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در استان اردبیل باید نهادینه شود، گفت: فرهنگ‌سازی  برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش مردم ، نهادهای مدنی و رسانه ها  در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.
به گزارش ایرنا، منطقه جنگلی فندقلوی شهرستان نمین بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل بشمار می‌رود که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان است.این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در ۱۰ کیلومتری شهر نمین و ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است.
مساحت منطقه فندقلو حدود ۱۶ هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن زیر پوشش عرصه‌های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می‌دهد.
در مجموع ۱۹ گونه جنگلی متعلق به هشت تیره و ۱۷ جـنس در ایـن منطقه شناسایی شده که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه‌های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد.
انتهای پیام/
احیا و غنی‌سازی جنگل فندقلوی نمین آغاز شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار