سومین کنگره بین الملی ارولوژی در تبریز؛

بیش از 95 درصد ایرانی ها حداقل یک بار اختلال ادراری داشته اند/بیش از 50 درصد ایرانیان از بیش فعالی مثانه رنج می برند

1398/08/18 - 17:36 - کد خبر: 6015 نسخه چاپی

نصر: سومین کنگره بین المللی ارولوژی با شرکت بیش از 100 متخصص داخلی و هفت کشور خارجی ر تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، سکینه حاج ابراهیمی فوق تخصص ارولوژی و دبیر انجمن ارولوژی در مورد ارولوژی عملکردی به هم خوردن نظم در سیستم عصبی مثانه اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری این کنگره خودکفایی در امر جراحی در داخل کشور و انتقال دانش و کشف ناشناخته های این رشته از علم پزشکی  و ارتقاء سطح علمی می باشد.

حاج ابراهیمی افزود: ما وقتی اصطلاح ارولوژی عملکردی را به کار می بریم منظورمان بیش فعالی مثانه و بی اختیاری ادراری است و یکی از اهداف اصلی این کنگره بحث پیرامون این موضوع بوده وشرکت کننده گان با ارائه مقالات و دست آوردهای پژوهشی خود تبادل دانش کردند.

وی در پاسخ به علائم بیش فعالی مثانه تصریح کرد: تکرر ادرار، شب ادراری، اضطرار ادراری با یا بدون بی اختیاری ادراری همگی از علایم بیش فعالی مثانه است که طبق آمار این بیماری مردم ایران را درگیر کرده است.

دبیر کنگره  با اشاره به اینکه امروزه بیش فعالی مثانه یک امر تقریبا همه گیر است، گفت : ما به تازگی با همکاری انجمن بین المللی ECS  (انجمن جهانی ارولوژی)  به این موضوع  را  نظامند کرده و متوجه شده ایم که اگر متوسط بی اختیاری ادراری برای کشورهای در حال توسعه ۲۵ درصد باشد در ایران ۵۸ درصد است. و این یعنی نصف مردم ایران دارای مثانه بیش فعال هستند.

وی در ادامه افزود: طبق پژوهش انجام شده ۹۵ درصد ایرانی ها حداقل یک بار علایم اختلال در سیستم ادراری را تجربه کرده اند و این یعنی تقریبا همه ی ایرانی ها دچار چنین اختلالی هستند.

وی اضافه کرد: طبق مدلینگی که از  آمار اولیه سال ۲۰۰۶ ارائه شده است ، چنین تخمین زده می شود که در سال ۲۰۱۸ در قاره ی آسیا ۳۵۰ میلیون مثانه بیش فعال داشته باشیم (آمار سال 2019 هنوز جمع بندی و ارائه نشده است)  وما اگر کل علایم بی اختیاری ادراری را در نظر بگیریم ، دو برابر این رقم به دست خواهد آمد که آماری وسیع و نگران کننده خواهد بود.

حاج ابراهیمی در مورد موضوع بحث کنگره: یک سری روش های جراحی را در این کنگره داشتیم  معرفی و در عمل جراحی زنده نیز سه یا چهار نوع جراحی نوین را به صورت لایو از پنل کنفرانس برای اساتید و متخصصان حاضر در جلسه پخش کردیم.
وی ادامه داد: یکی از این چهار روش درمان اختلال در عملکرد کنترل ادرار، تحریک عصبی مثانه از طریق عصب ساق پا بوده که توسط ارولوژیست ایرانی ساکن یکی از کشورهای اروپائی برای اولین بار در آسیا در مرکزآموزشی و درمانی امام رضا (ع) تبریز با موفقیت انجام یافت.

حاج ابراهیمی در مورد دیگر روشهای جراحی معرفی شده در این کنگره اظهار داشت: یکی دیگر از روشهایی که در این کنگره به اشتراک گذارده شد استفاده حداقلی از تجهیزات و ابزارهای مدرن( به دلیل اعمال تحریمهای ظالمانه ای که به کشورمان تحمیل شده است)  و به بهترین نحو و با کمترین استفاده از اجسام خارجی و تجهیزات صورت می گیرد که رضایت بیمار و بهتر شدن پیامد جراحی را به همراه دارد. 

عضو انجمن ارولوژی ایران  در خصوص روش درمان سنگ کلیه با  روش تحریک مثانه گفت: در صورتی از روش ارولوژی عملکردی برای درمان بی اختیاری ادراری استفاده میکنیم که ابتدا از نبود تومور و سنگ کلیه مطمئن شویم زیرا این روش نو تنها برای اصلاح نظم در سیستم عصبی مثانه به کار برده می شود و برای دفع سنگهای کلیوی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی، اصلاح کیفیت و سبک زندگی، انجام تمرینات ورزشی خاص ، درمان دارویی ، جراحی تحریک عصبی را بهترین گزینه و روش درمان بیش فعالی مثانه نام برد.

حاج ابراهیمی همچنین در مورد دخالت عامل ژنتیکی و وراثتی در بروز این بیماری ابراز داشت:شواهدی وجود دارد که در مورد این بیماری عامل وراثتی  دخیل است  ولی در مورد عامل ژنیتیکی فعلا هیچ سند علمی در دست نبوده و این موضوع در دست مطالعه بوده و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک به پاسخهای مناسبی دست یافته شود.

این گزارش می افزاید: از موضوعات و محورهاي تخصصي این کنفرانس، بحث در مورد اختلالات عملکرد دستگاه کنترل ادرار بود که بر روی پانل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ارائه روش های نوین برای بهبود عملکرد سیستم ادراری معرفی شده و  در طول این کنگره  سخنرانان با ارائه ی مقاله و مناظره و بحث در مورد موضوعات مختلف ارولوژی عملکردی (فانکشنال) پرداختند. 

همچنین در روز دوم این کنگره سه عمل جراحی مجراری ادراری که در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انجام میشد به صورت زنده رای حاضرین در کنگره نمایش داده شده و روشهای نوین برای بهبود عملکرد سیستم ادراری معرفی گردید.

این گزارش حاکی است، سومین کنگره بین المللی ارولوژی با شرکت چهره‌هاي علمي و بين‌المللي و دريافت بيش از ۲۶ مقاله  از متخصصین و دانشجويان داخلي و خارجي از هفت کشور جهان در دو روز توسط دانشگاه علوم پزشکی  تبریز برگزار گردید.

در این کنگره  بیش از یکصد شرکت کننده از کشورهای  ایران ، هلند ، جمهوری چک، روسیه، آلمان ،ترکیه و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

 

گفتگو از مژگان ستاری

انتهای پیام/

 بیش از 95 درصد ایرانی ها حداقل یک بار اختلال ادراری داشته اند/بیش از 50 درصد ایرانیان از بیش فعالی مثانه رنج می برند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار