معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر عنوان کرد:

کشف بیش از دو میلیون مواد محترقه در استان/ چهارشنبه ایمن، نیازمند بسیج تمام خانواده ها

1400/12/19 - 15:27 - کد خبر: 60140 نسخه چاپی

نصر: معاون اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان شرقی را دومین استان از نظر آسیب های چهارشنبه آخر سال خواند و ادامه داد: آمار مصدومان سال های گذشته نشان از آن دارد که آذربایجان شرقی بعد از استان تهران، دومین استان ازنظر آسیب های مواد محترقه است و سال گذشته در کل 282 نفر در ایام پایانی سال در اثر مواد محترقه دچار آسیب شده اند و امسال نیز در اثر انفجار مواد محترقه پنج نفر در تبریز جان خود را از دست داده اند.

به گزارش نصر، سرهنگ هاشم شعفی در گفت و گو با خبرنگار نصر با تاکید بر این که چهارشنبه آخر سال باید خانواده محور باشد تصریح کرد: خانواده ها نقش اساسی در پیشگیری و کاهش آسیب در این زمینه را دارند و چهارشنبه آخر سال ایمن، نیازمند بسیج عمومی تمام خانواده ها است.
وی افزود: چون امکان نگهداری مواد محترقه در کمد و اتاق شخصی توسط نوجوانان و جوانان دور از چشم والدین وجود دارد، والدین حتما در این ایام به اتاق و کمد فرزندانشان سرک بکشند و در صورت مواجه با این گونه مواد، آن ها را در داخل سطل آب بیندازند چون امکان انفجارشان در اثر فشار و... وجود دارد.
سرهنگ شعفی به نگرانی عمده خانواده ها در چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: خانواده ها در ایام منتهی به روزهای پایانی سال بر نوجوانان و جوانان خود بیش از سایر ایام نظارت داشته باشند؛ چرا که هرگونه غفلت و عدم نظارت کافی خانواده ها می تواند موجب آسیب جدی به فرزندان و سایر افراد باشد.
وی با بیان این که استفاده از مواد محترقه جز سنت های آخرین چهارشنبه سال در کشورمان نیست افزود: مواد محترقه همیشه آسیب رسان است و والدین فرزندانشان را کاملا توجیه نمایند که مواد محترقه شاید شادی زودگذر باشد اما می تواند علاوه بر مزاحمت بر دیگران، باعث آسیب ها جبران ناپذیری نیز بر خود و یا دیگران باشد که سالیان سال آثار مخرب آن همراه فرد خواهد بود.  
وی با درخواست از خانواده ها مبنی بر این که در چهارشنبه آخر سال از مسافرت و بیرون رفتن با ماشین شخصی خود خودداری نمایند اظهار داشت: بیشترین کسانی که در اثر انفجار مواد محترقه دچار آسیب می شوند تماشاچی ها و یا رهگذران هستند. 

کشف بیش از دو میلیون مواد محترقه
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان، آذربایجان شرقی را دومین استان از نظر آسیب های چهارشنبه آخر سال خواند و ادامه داد: آمار مصدومان سال های گذشته نشان از آن دارد که آذربایجان شرقی بعد از استان تهران، دومین استان ازنظر آسیب های مواد محترقه است و سال گذشته در کل 282 نفر در ایام پایانی سال در اثر مواد محترقه دچار آسیب شده اند و امسال نیز در اثر انفجار مواد محترقه پنج نفر در تبریز جان خود را از دست داده اند.
وی همچنین به کشفیات اخیر پلیس در رابطه با مواد محترقه اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر در سطح استان بیش از دو میلیون مواد محترقه کشف و نیز در این رابطه سه کارگاه تولید مواد محترقه متلاشی شده است. 
سرهنگ شعفی اظهار داشت: در ایام پایانی سال برخی افراد سودجو به خاطر چندرغاز سود اقدام به توزیع مواد محترقه در سطح شهر می کنند و با سلامت مردم و شهروندان بازی می کنند که از مردم شریف تقاضا داریم در مواجه با این گونه افراد بی تفاوت نباشند و اعتراض خود را اعلام دارند و نیز پلی را در جریان بگذارند. 
وی به انفجارهای اخیر کلانشهر تبریز اشاره کرد و گفت: در انفجارهای اخیری که در این کلانشهر روی  داد متاسفانه تعدادی از شهروندان جان خود را از دست دادند و نیز تعدادی زخمی شدند که شاید یکی از عاملان آن حوادث بی تفاوتی اهالی در گزارش وجود مواد محترقه در محل سکونتشان بود.

تحویل خودروهای توقیفی بعد از سیزده بدر
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان ادامه داد: همچنین در چهارشنبه آخر سال خودروهایی که حرکات ناهنجار انجام دهند توسط دوربین ها ثبت  و پیامک احضار به مالک آن ارسال و ضمن معرفی مالک به مراجع قضائی، خودرو نیز توقیف خواهد شد.
وی اظهار داشت: افراد دستگیر شده و نیز خودروهایی که در چهارشنبه آخر سال توقیف شوند تا روز 13 فروردین ماه در بازداشت خواهند بود و پلیس نه تنها با افرادی که در فضای حقیقی اقدام به فروش مواد محترقه می کنند برخورد خواهد کرد بلکه با افرادی که در فضای مجازی عمل فوق را مرتکب شوند به شدت برخورد خواهد شد که در روزهای اخیر، سه نفر در این رابطه توسط پلیس فتا استان دستگیر شده اند.
سرهنگ شعفی با بیان این که هرگونه دور دور در چهارشنبه آخر سال ممنوع است افزود: پلیس در تمامی پارک ها، بوستان ها و مراکز مهم حضور خواهد داشت و ان شاءالله با همکاری مردم عزیز و وفهیم شاهد چهارشنبه آرام باشیم و مصدومت در استان به کم ترین حد ممکن برسد.

رویکرد پلیس، رویکردی اجتماعی
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان رویکرد پلیس در چهارشنبه آخر سال را رویکرد اجتماعی خواند و افزود: پلیس به هیچ عنوان مخالف شادی مردم نیست، ولی شادی هایی که همراه با توسعه نشاط اجتماعی با رعایت حقوق شهروندی باشد. همچنین تمام تلاش پلیس کاهش تلفات چهارشنبه آخر سال است و در همین راستا تبلیغات پیشگیرانه خود را از طریق فضای مجازی و رسانه ها انجام می دهد.
وی با تاکید بر این که پلیس به شدت با افرادی که سلامتی شهروندان و امنیت جامعه را به خطر بیندازند و خطوط قرمز را رعای نکنند به شدت برخورد می کند افزود: رفتارهای هنجارشکنانه، مزاحمت به نوامیس مردم، آسیب رساندن به مردم، پرتاب مواد محترقه به سمت خودروها، نه تنها جرم است بلکه اگر فردی که دچار خسارت شده است اقدام به شکایت نماید طبق قانون مسئول آسیب دیدن آن فرد  است و با فرد خاطی طبق مقررات برخورد خواهد شد.

نشاط بهاری را با شعله های آتش چهارشنبه آخر سال نسوزانیم
سرهنگ شعفی با بیان این که نوجوان و جوانان مدنظر بگیرند که یک لحظه شادی، یک عمر پشیمانی را به دنبال دارد افزود: نشاط بهاری و سلامت و آرامش را با شعله های آتش چهارشنبه آخر سال نسوزانیم
وی ادامه داد: تمام خانواده ها مراقب نوزادان، سالمندان باشند و نیز شهروندان رعایت حال بیماران را مدنظر قرار دهند. همچنین فروشندگان مواد شیمیایی به خاطر سلامت شهروندان از فروش مواد شیمیایی به کودکان و  نوجوانانی که تخصص لازم را در این امور ندارند خودداری نمایند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اظهار داشت: مردم اگر آتش روشن می کنند حتما آتشی را روشن بکنند که قادر به خاموش کردن آن باشند؛ همچنین به هیچ عنوان اطراف آتش تجمع ننمایند چون احتمال پرتاب مواد محترقه به داخل آتش و انفجار آن وجود دارد.
انتهای پیام/
کشف بیش از دو میلیون مواد محترقه در استان/ چهارشنبه ایمن، نیازمند بسیج تمام خانواده ها فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار