مدیرکل استاندارد استان؛

آذربایجان‌شرقی در تولید کالاهای استاندارد در وضعیت عالی قرار دارد

1400/12/18 - 14:42 - کد خبر: 60135 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: واحدهای تولیدی این استان در مقایسه با سایر استان‌ها در تولید کالاهای استاندارد در وضعیت عالی قرار دارند.

به گزارش نصر، ساسان فرشی حق رو، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه واحدهای تولیدی این استان خود داوطلب اجرای دستورالعمل ها و آیین نامه های سازمان ملی استاندارد هستند، افزود: با تلاش و توجه واحدهای تولیدی استان در زمینه رعایت استانداردهای اجباری، این استان در رتبه های برتر اجرای استانداردها در سطح کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه انتخاب ۱۶ واحد تولیدی آذربایجان شرقی به عنوان نمونه ملی و استانی در سال ۱۴۰۰ حاکی از رعایت استانداردها از سوی واحدها در تولید کالاهاست، یادآوری کرد: از این تعداد ۶ واحد تولیدی استان از سوی سازمان ملی استاندارد نمونه ملی انتخاب شدند و با توجه به اینکه حدود ۳۰ درصد از واحدهای نمونه ملی از آذربایجان شرقی است، این استان رتبه ممتاز را در این زمینه به خود اختصاص داده است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه این استان در چند سال اخیر و به صورت متوالی در تعداد واحدهای نمونه استاندارد ملی رتبه اول را کسب کرده است، گفت: انتخاب این تعداد واحد تولیدی آذربایجان شرقی به عنوان نمونه ملی و استانی، در اقتصاد، تولید و صادرات استان نقش بسزایی ایفا می کند.
فرشی حق رو، با تاکید بر اینکه بحث اصلاح استانداردهای ملی، دستورالعمل های استاندارد و ارتقای کیفیت همواره پویا و تعطیلی ناپذیر است، ادامه داد: با همکاری دستگاه ها و نهادهای مختلف استان از جمله دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و دستگاه های نظارتی با این اداره کل، در استان بدون بروز تنشی بحث های ارتقای کیفی تولیدات و رعایت استاندارد ملی پیش رفته است و ادامه این روند نیازمند حمایت مدیران ارشد استانی و دستگاه های مختلف به ویژه رسانه های جمعی است.
وی با قدردانی از مدیران ارشد استانی و رسانه های جمعی برای همکاری با این اداره کل برای انجام وظایف محوله، اظهار داشت: رسانه های جمعی نیز در ترویج استانداردهای ملی و آگاهی بخشی به مردم نقش بسزایی ایفا می کنند و بازوی کمکی این اداره کل در اجرای سیاست های سازمان ملی استاندارد هستند.

رشد ۳۵ درصدی عملکرد اداره کل استاندارد نسبت به سال گذشته
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: این اداره کل ۱۰۰ عنوان خدمات در قالب ۳۲ فعالیت عمده انجام می دهد و در سال جاری در عمده این فعالیت ها نسبت به شاخص های سال گذشته رشد حدود ۳۵ درصدی داشته است.
فرشی حق رو، افزود: فعالیت سال جای این اداره کل در کنترل بازار ۱۰۰ درصد، در آموزش مدیران کنترل کیفی ۹۷ درصد، در تمدید، ابطال، تعلیق و صدور پروانه ۱.۱۱ برابر ( ۱۱۱ درصد)، در تجهیزات شهربازی و زمین بازی ۳۸ درصد، در کالاهای رتبه های انرژی‌بر ۱.۷۳ برابر (۱۷۳ درصد) و تمدید صلاحیت آزمایشگاه های همکار ۱.۲۶ برابر ( ۱۲۶ درصد) نسبت به سال گذشته رشد کرده است.
وی با بیان اینکه اعتبار پروانه های کاربرد علامت استاندارد برای واحدهای تولیدی سه ساله است، اظهار داشت: در سال جاری این اداره کل در تمدید پروانه کاربرد علامت استاندارد واحدهای تولیدی استان بیش از ۶ برابر ( ۶۱۶ درصد) نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
فرشی حق رو، ادامه داد: این اداره کل در شهرستان های مراغه، شبستر، بناب، جلفا، گمرک نوردوز و گمرک تبریز برای تسریع و تسهیل خدمات رسانی به واحدهای تولیدی موجود در این شهرستان ها، اداره و نمایندگی استاندارد دارد و در آذرشهر نیز یک کارشناس برای خدمات رسانی در این زمینه مستقر است.

مردم در زمینه رعایت استاندارد کالاها و خدمات در جامعه باید مطالبه گر باشند 
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: در بحث ایمنی و رعایت استاندارد کالاها و خدمات از جمله آسانسور، شهربازی ها و پمپ بنزین ها مردم باید مطالبه گر و پیگیر گواهی استاندارد آن ها باشند.
فرشی حق رو، افزود: مردم می توانند در زمان حضور در این مراکز و مجتمع های مسکونی با ارسال شماره ۱۰ رقمی گواهی استاندارد آسانسورها و سایر دستگاه های مشمول استاندارد اجباری از مدت اعتبار این گواهی ها اطلاع کسب و در صورت گذشت مدت زمان اعتبار آن ها، پیگیری و مطالبه گری کنند.
وی یادآوری کرد: سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ و شماره تلفن ۱۵۱۷ اداره کل استاندارد برای دریافت شکایت های مردمی فعال بوده و مردم می توانند از این راه ها شکایت های خود را اعلام کنند و وضعیت گواهی های استاندارد اسانسورها و سایر دستگاه ها را برای رسیدگی به کارشناسان استاندارد اطلاع دهند. 
فرشی حق رو، با اشاره به محدودیت تعداد نیروهای این اداره کل نسبت به وسعت فعالیت های آن در سطح استان، ادامه داد: مردم هر کدام می توانند به عنوان بازرس استاندارد، این اداره کل را در انجام وظایف محوله کمک کنند.
کمیسیون ماده ۴۲ رسیدگی به تخلفات کالاهای مشمول استاندارد اجباری را تسهیل و تسریع می کند
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: کمیسیون ماده ۴۲ متشکل از دادستان تبریز و مدیران کل استاندارد و صنعت معدن و تجارت و بر حسب نیاز با حضور روسای اتاق های بازرگانی، تعاون و اصناف برای رسیدگی به تخلفات کالاهای مشمول استاندارد اجباری تشکیل شده است.
فرشی حق رو، با بیان اینکه تشکیل این کمیسیون موجب تسهیل و تسریع در رسیدگی به تخلفات جزئی کالاهای مشمول استاندارد اجباری شده است، افزود: موضوع تخلفات احتمالی واحدهای تولیدی استان قبل از ارجاع به دستگاه قضایی در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته و اقدام لازم برای جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه این کمیسیون مانع از بروز وضعیت بحرانی برای واحدهای تولیدی متخلف می شود، یادآوری کرد: این کمیسیون در تعداد رسیدگی به پرونده های تخلفات واحدهای تولیدی استان رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است و بیش از ۹۷ درصد پرونده تخلفات جزئی واحدهای تولیدی در این کمیسیون مورد رسیدگی قرار می گیرد.
انتهای پیام/
آذربایجان‌شرقی در تولید کالاهای استاندارد در وضعیت عالی قرار دارد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار