یادداشت/

هوشیار، از مدیر منطقه تا شهرداری تبریز / نگاهی به سوابق و کارنامه شهردار منتخب تبریز

1400/12/17 - 12:11 - کد خبر: 60071 نسخه چاپی

نصر: بعد از هفته ها بحث و بررسی و جلسه و انتظار، بالاخره شورای شهر تبریز ترجیح داد تا کلید شهر تبریز را به یعقوب هوشیار بسپارد.

هوشیار در سال ۱۳۸۸ و در دوره ای که علیرضا نوین شهردار تبریز بود وارد مجموعه شهرداری شد و در ابتدای کار، مدیریت شهرداری منطقه تازه تاسیس و کوچک ده را عهده دار گردید.
او از آشنایان سببی و نزدیک یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. هرچند که سن، سوابق و عملکرد خود هوشیار بیشتر از سوابق این نماینده به چشم می آید با این حال این قرابت می تواند یکی از نقاط قوت او برای مدیریت کلان شهرداری تبریز باشد تا به واسطه همین نزدیکی از برخی امتیازات نفوذ در حلقه قدرت های کلان سیاسی کشور به نفع شهر تبریز بهره برد.
اسفندماه ۱۳۹۰ هوشیار از سوی علیرضا نوین در شهرداری منطقه ۱۰ تودیع و به عنوان شهردار منطقه ۵ منصوب شد. همکاران زیرمجموعه مدیریت وی، از هوشیار به عنوان مدیری خلاق و با صلابت و در عین حال حامی کارکنان شهرداری یاد کرده و از او ذکر خیر می کنند. هر چند او در سال های آغازین حضورش در شهرداری کارهای خود را بیشتر در سکوت خبری پیش برد.
هوشیار متولد سال ۱۳۵۶ است و او در آستانه ۴۴ سالگی ردای کلیدداری بلدیه تبریز را بر تن می کند. 
 نام «یعقوب هوشیار» تاکنون چند بار به عنوان گزینه‌ای برای شهردار شدن مطرح شده است.
اولین بار، نام هوشیار در سال ۱۳۹۲ در بین گزینه های شهرداری تبریز قرار گرفت اما در ادامه کار و با اطلاع از اینکه قاطبه شورای چهارم بر روی شهرداری صادق نجفی به اتفاق نظر رسیده اند و احتمال دارد از او بهره تبلیغاتی ببرند انصراف داد. با روی کار آمدن نجفی، هوشیار در سمت شهرداری منطقه ۵ ابقا گردید و مجری بسیاری از طرح های شهری گردید. آمارها نشان می دهد که او به عنوان یک مدیر جوان در طول ۹ سال حضورش در دو منطقه ۱۰ و ۵ بیش از ۱۴۰ طرح و پروژه شهری را به اجرا درآورده است. از این رو می توان از او به عنوان یک مدیر اجرایی موفق و جسور نام برد.
در سال ۹۸ و پس از فوت محمد اشرف‌نیا (عضو فقید شورای پنجم)، برای بار دوم نام یعقوب هوشیار به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تبریز مطرح شد. گروهی در تلاش برای مجاب کردن شهین باهر (شهردار وقت تبریز) جهت استعفا از سمت خود بودند تا محمد حسن اسوتچی (عضو علی البدل شورای پنجم) به ترکیب شورای شهر راه نیابد. چرا که برخی رسانه ها چنین مطرح کرده بودند که این عضو تازه وارد می تواند با رئیس شورای پنجم زاویه و اختلاف نظر داشته باشد. اما در صورتی که هوشیار شهردار شود و شهین باهر به عنوان اولین عضو علی البدل به شورا بیاید دیگر اسوتچی نمی تواند وارد ترکیب شود. اما این برنامه ریزی با عدم استعفای شهین باهر از سمت شهرداری تبریز ناکام ماند و هوشیار هم نتوانست در دومین گام به کرسی بلدیه چی تبریز دست پیدا کند.
هوشیار مدرک دکترای عمران خویش را از دانشگاه تبریز اخذ کرده و کارمند رسمی شهرداری است. در بررسی سوابق وی غیر از شهرداری مناطق ۱۰ و ۵ عضویت در هیات مدیره چند شرکت و سازمان به چشم می خورد:
• عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان
• کارشناس رسمی دادگستری
• رئیس کمیسیون ژئوتکنیک آذربایجان‌شرقی
• عضو هیات مدیره هیات موتورسواری و اتومبیل سواری استان
• عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب کشور (شهریورماه ۱۳۹۶)
• عضو کارگروه عمران ستاد بازسازی عتبات عالیات
• مدیر عامل موسسه سردار قاسم سلیمانی ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور
هوشیار خود دستی بر آتش روزنامه نگاری دارد و گاه گداری یادداشت هایی در نقد برخی مسایل جامعه قلمی می کند. موضوعاتی مثل: قانون رسیدگی به اموال مسئولین، اتاق بازرگانی ایران، زلزله و مقررات ملی ساختمان، ساختار سد گردیان، ضرورت و اهمیت شوراهای شهر و مقالات دیگری که معمولا در رسانه های محلی و در رسانه ای که برادرش مدیریت آن را عهده دار است منتشر می شود.
در سال ۱۳۹۷ و به دنبال بروز برخی اختلاف نظرها بین شهردار وقت تبریز (شهین باهر) و او، هوشیار به حضورش در شهرداری تبریز به طور موقت خاتمه داد و عازم تهران گردید تا در ستاد بازسازی عتبات عالیات فعالیت کند.
در سال ۱۳۹۸ و در جریان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که هوشیار خود را برای نامزدی در انتخابات آماده می کرد صلاحیت وی توسط هیات نظارت و بازرسی شورای نگهبان احراز نشد و او در همان گام نخست ناکام ماند.
به‌زعم برخی اصلاح‌طلبان، هوشیار اصلاح‌طلب نیست اما در زمره‌ی اصولگرایان نیز جای نمی‌گیرد. به خاطر اینکه فعالیت سیاسی و حزبی چندانی از او در طی چند دهه گذشته مشاهده نشده است.
به هر حال او به تهران بازگشت اما قبل از آغاز رقایت های انتخاباتی هوشیار سخنرانی ها و مصاحبه های متعددی را با رسانه های مختلف محلی انجام داد. شعارها، برنامه ها و اهداف زیر از لابلای حرف ها و موضع گیری های یعقوب هوشیار استخراج شده است که می تواند این چهره جوان مدیریتی استان و شهر تبریز را بیش از پیش برای مردم تبریز بشناساند:
_ تلاش برای ساختن شهری زیبا و مقاوم و ارتقای جایگاه تبریز به عنوان دوّمین شهر بلندمرتبه‌کشور
_ گسترش خطوط ریلی، هوایی و زمینی تبریز
_ شکوفایی ظرفیت‌ها و دانش فنی و عمرانی کارشناسان بومی تبریز در سازمان نظام مهندسی
_ احداث بزرگراه تبریز ـ بازرگان
_ افزایش گردشگران ایرانی و خارجی
_ تکمیل بزرگراه تبریز ـ نوردوز و دسترسی به بازارهای کشورهای مشترک المنافع
_ برنامه ریزی برای رونق منطقه آزاد ارس شناسایی پتانسیل‌های آن به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور
_ عمران و آبادانی کهن‌ شهر تبریز آرزوی من است
_ کوچه پس کوچه‌های تبریز را می شناسم و با توده‌های مردم آشنا هستم
_ نیازهای توسعه‌ای شهر را می دانم
_ آستین‌های خود را برای آبادانی زادگاهم بالا زده‌ام
_ آبادانی شهر فرهنگ‌پرور و هنر خیز باید در سطح وسیع صورت گیرد
_ مقبرۀالشعراء باید در شأن و عظمت و شکوه تبریز بزرگ ساخته و پرداخته شود
_ توانمندسازی بدنه نیروی انسانی شهرداری‌ها و ادارات و نهادهای استان
_ آینده‌نگری و آینده‌پژوهی و کار کارشناسی برای طرح نام تبریز در سطح ملی و بین‌المللی
_ بهره گیری از ظرفیت ۳۰ هزار مهندس سازمان نظام مهندسی استان برای عمران و آبادانی تبریز
یعقوب هوشیار که چند ماه قبل هم خود را به بوته آزمون شورای ششم سپرده بود با بدعهدی برخی از اعضا، از راهیابی به دور نهایی بازماند و دلشکسته و ناراضی تبریز را به مقصد شهردار منطقه ۱۸ تهران ترک کرد. بعد از برکناری رنجبر، نام هوشیار بار دیگر به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تبریز از سوی شورای ششم مطرح شد. اما با کنار رفتن اکبر غفاری و تحقق شرط هوشیار مبنی بر توافق و رای حداکثری، او هم یک روز مانده به بررسی صلاحیت در صحن شورا، انصراف داد. اما در آخرین تصمیم گیری شورای شهر، و بعد از طرح نام شریف زاده به عنوان گزینه جدید، بار دیگر نام او در شورا مطرح و در نهایت با ۷ رای به عنوان شهردار جدید انتخاب شد.
یعقوب هوشیار  به عنوان پنجاه و هشتمین شهردار تبریز کلید این شهر را به زودی و بعد از صدور حکم وزیر کشور به دست می گیرد.

محمدامین خوش نیت 
انتهای پیام/
هوشیار، از مدیر منطقه تا شهرداری تبریز / نگاهی به سوابق و کارنامه شهردار منتخب تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  محمدبرقی   2 سالها پیش  

اما شهردار تبریز لایق دکتر حمید منجم بود با آن مدیریت مردمی وانقلابی و جهادی . واقعا واقعا شهردار تبریز دکتر حمید منجم. درد آشنا طبیب وووووو
پژوهشیار