معاون هماهنگی عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی؛

طرح‌های راکد آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم سرعت گرفت

1400/12/15 - 12:39 - کد خبر: 59963 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم با پیگیری استاندار و برخی از نمایندگان استان در مجلس، طرح هایی که راکد یا متوقف شده بودند، سرعت گرفتند.

به گزارش نصر، جواد رحمتی روز یکشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم برخی پروژه های عمرانی در استان وجود داشت که به دلیل کمبود اعتبارات و مسایل تاثیرگذار دیگر متوقف و یا روند پیشرفت آنها کند شده بود.
وی با اشاره به اینکه با پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی و کمک برخی نمایندگان استان در مجلس، مشکلات برخی پروژه ها رفع شد، ادامه داد: از جمله این پروژه ها می توان به انتقال آب ارس اشاره کرد که یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین پروژه ها در توسعه استان است.
رحمتی افزود: انتقال آب ارس به تبریز به دلیل عدم تامین منابع مالی و فاینانس متوقف شده بود که در قالب قرار داد با قرارگاه خاتم الانبیائ، مشکلات پیشروی این پروژه رفع شد.
وی با تاکید بر اینکه تامین زیرساخت اصلی ترین بستر توسعه می باشند، گفت: مدیریت ارشد استان نسبت به این موضوع بسیار تاکید داشته و در بخش برق اقدامات مهمی از جمله ایجاد پست های فوق توزیع و بهره مندی از انرژی های تجدید پذیر در آذربایجان شرقی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: در بحث انرژی های تجدید پذیر، یک هزار و ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی در استان از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق مختلف استان ایجاد می شود تا توزیع تولید انرزی به صورت متعادل در تمام نقاط استان انجام گیرد.
وی اضافه کرد: در بخش راه نیز بر اساس پیگیری های مدیریت ارشد استان برای پروژه آزاد راه مراغه – هشترود سهم آورده دولت تاحدودی تایمن و به زودی تخصیص می یابد.
رحمتی در خصوص راه آهن تبریز- میانه نیز اظهار کرد: پیگیر تامین اعتبار برای اتمام این پروژه هستیم و برای قطعات باقی مانده از آزاد راه تبریز- ارومیه و تبریز- بازرگان به دنبال سرمایه گذار هستیم. 
وی اظهار داشت: فاینانس خط ۲ مترو تبریز نهایی شده و از جمله ۸ پروژه مهم کشوری است که اعتبار آن از محل تهاتر نفت و از طریق بانک مرکزی به دولت معرفی شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: ارزش ریالی اجرای پروژ های فاینانس مترو تبریز و تامین آب شرب تبریز از طریق انتقال آب ارس ۲۵ هزار میلیارد تومان می باشد.
وی در خصوص ثبت نامه طرح ملی مسکن در استان، اضافه کرد: با توجه به اینکه ثبت نام هنوز در حال انجام است پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۷۰ هزار نفر در استان ثبت نام کنند.
رحمتی ادامه داد: پایش اطلاعات ۶۰ درصد از کسانی که تا به امروز در این طرح ثبت نام کرده اند، در استان آغاز شده و ۴۰ درصد از این افراد واجد شرایط شناسایی شده اند که حدود ۷۰ هزار نفر می باشند.
وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد درخواست کنندگان از تبریز هستند، افزود: در اکثر شهرستان های استان زمین برای طرح ملی مسکن فراهم شده و برای متقاضیان در شهرهای کوچک که درخواست کننده کمتر از ۳۰ نفر می باشد، زمین در شهرهای همجوار در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه از بابت تامین زمین جز چند شهر کوچک مشکل خاصی در استان نداریم، گفت: ساخت ۱۴ هزار واحد در استان نهایی شده که برخی از واحدها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برخی نیز در بخش آغاز قرارداد هستند.
وی با اشاره به احداث بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن در شهر سهند، اظهار داشت: شهر سهند در اجرای اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در کشور رتبه نخست را دارد.
رحمتی همچنین در خصوص دریافت عوارضی در آزاد راه تبریز- سهند گفت: برای تکمیل این پروژه با توجه به کمبود منابع دولتی و اعتبارات از مشارکت بخش خصوصی استفاده شد.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون اگر جاده جایگزین وجود داشته باشد، پیمانکار می تواند بعد از ساخت آزاد راه اقدام به دریافت عوارضی کند، اظهار داشت: سرمایه گذار بدون مصوبه دولت نمی‌تواند عوارضی دریافت کند و این نرخ توسط دولت و براساس هزینه هایی که سرمایه‌گذار انجام داده است، تعیین می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: اخذ عوارض تا زمانی پایدار است که آورده سرمایه گذار به علاوه سود حاصل بر سرمایه حاصل شود.
وی اضافه کرد: ایمنی و استانداردهای لازم در ساخت آزاد راه تبریز - سهند به صورت کامل رعایت شده است و روشنایی جز الزامات آزاد راه نیست.
انتهای پیام/
طرح‌های راکد آذربایجان‌شرقی در دولت سیزدهم سرعت گرفت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار