خبر/

شناسایی بیش از ۳۰۰ قطعه فسیل و کانی در ژئوپارک ارس

1400/12/15 - 13:02 - کد خبر: 59957 نسخه چاپی

نصر: معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس از شناسایی و جمع آوری بیش از ۳۰۰ قطعه فسیل و کانی در ژئوپارک ارس خبر داد.

به گزارش نصر، یوسف داداش زاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: در راستای تکمیل بانک فسیل و کانی ویزیتورسنتر ( مرکز بازدیدکنندگان ) ژئوپارک ارس، ضمن حضور ۲ نفر از کارشناسان سازمان زمین شناسی و با همراهی کارشناسان ژئوپارک ارس به مدت سه روز به کاوش در مناطق مختلف ژئوپارک اعم از ژئوسایت ها پرداختند که حاصل آن شناسایی و جمع آوری بیش از ۳۰۰ قطعه فسیل و کانی بود.
وی اظهار کرد: برخی از فسیل و کانی های جمع آوری شده داده های جدیدی به مطالعات قبلی ژئوپارک ارس می افزاید که شامل شناسایی آثاری از دوره های کربنیفر و دوونین می باشد که از دوره های زمین شناسی ماقبل دوره پرمین هستند و به این ترتیب می توانیم آثاری از تاریخ کره زمین در ۴۰۰ میلیون سال قبل را در ویزیتورسنتر ژئوپارک ارس به نمایش بگذاریم.
وی خاطرنشان کرد: در هر ژئوپارک جهانی یونسکو، ویزیتورسنتر یا مرکز بازدیدکنندگان ژئوپارک نقش کلیدی ایفا می کند و در واقع ویزیتورسنتر هر ژئوپارک نقش ویترین آن ژئوپارک را دارد که در آن اطلاعات ژئوسایت ها با استفاده از تصاویر، نمونه سنگ ها و فسیل ها و اطلاعات مکتوب به بازدیدکنندگان ارائه می شود.
ژئوپارک ارس با مساحت ۱۶۷۰ کیلومتر مربع در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و قلمرو آن تمامی محدوده شهرستان جلفا را پوشش می دهد، این محدوده به علت طبیعت کوهستانی و وجود انواع مختلفی از سنگ‌های رسوبی و آذرین، تنوع ساختارهای تکتونیکی و تنوع پدیده‌های زمین‌شناختی از جذابیت‌های زمین‌گردشگری مناسبی برخوردار است.
این ژئوپارک شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری دارند.
انتهای پیام/
شناسایی بیش از ۳۰۰ قطعه فسیل و کانی در ژئوپارک ارس خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار