سرگئی لاورووف:

از آمریکا برای عدم نقض حقوق روسیه پس از احیای برجام تضمین کتبی خواسته ایم

1400/12/14 - 17:12 - کد خبر: 59915 نسخه چاپی

نصر: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواسته ایم که در روند کنونی (پس از احیای برجام) حقوق روسیه در همکاریها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود.

به گزارش نصر، لاوروف روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان گفت: مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و تعداد نجومی (بسیار زیاد) موضوعات در این رابطه مورد موافقت قرار گرفته است و نکات مبهم زیادی برطرف شده و من این تلاش ها را منصفانه می دانم.
وی افزود: ازنظر ما اگر ایران موافقت کند، مراحل پذیرفتن سند برجام را می توان آغاز کرد.
لاوروف در ادامه با بیان اینکه اما اخیرا مساله ای در مورد منافع روسیه پدید آمده است، اظهار داشت: زیرا توافقات در مورد ازسرگیری برجام شامل مجموعه ای از تعهدات می شود که شامل تعهدات ایران در مورد حجم و شاخص های برنامه هسته ای این کشور و تعهدات دیگر شرکت کنندگان در برجام در مورد طرح هایی در عرصه هسته ای صلح آمیز در ایران می شود که با کمک چین و روسیه مطابق با قرارداد عدم انتشار سلاح هسته ای و تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرا می شود.
وی افزود: سایر اعضای غربی برجام هم متعهد می شوند که به نظام موافقت شده در برجام در سال ۲۰۱۵ پایبند باشند که بر اساس آن مانعی برای همکاریهای اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران ایجاد نمی شود و در مورد همکاریهای فنی و نظامی با آن کشور هم مانعی وجود ندارد.  
وزیر خارجه روسیه گفت: باتوجه به اینکه تحریم های شدید غرب در مورد ایران هنوز تمام نشده است و با توجه به اینکه واشنگتن در این مساله نقش اصلی دارد، از دولت آمریکا خواستیم در سطح وزیر خارجه امریکا تضمین کتبی بدهد که در روند کنونی برجام (امضای سند برای اجرای آن) حقوق ما در سرمایه گذاریها و همکاریهای اقتصادی با ایران ضایع نمی شود.
به گزارش ایرنا، مذاکرات وین پس از رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک طی یک هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و به لحظات سرنوشت‌سازی رسیده است. به محض پذیرش خطوط قرمز و اعلام شده ایران از سوی طرف‌های غربی کمیسیون مشترک برجام منعقد و توافق نهایی اعلام خواهد شد.
مذاکره کنندگان ارشد اروپایی دیروز پس از دیدار با علی باقری کنی رئیس هیات ایرانی، وین را برای انجام مشورت‌های سیاسی ترک کرده و قرار است پس از اخذ تصمیمات سیاسی و برای ادامه گفت‌وگوها درباره نهایی کردن توافق به وین بازگردند.
از سوی دیگر چشم‌ها به سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که دیشب وارد تهران شد دوخته شده است. او قرار است در این سفر با رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی مقامات ارشد کشور در خصوص تداوم همکاری‌های فنی دو طرف و همچنین حل و فصل پرونده ادعایی آژانس که به زور طرف‌های اروپایی به مذاکرات وین گره خورده است گفت‌وگو کند.
انهای پیام/
 از آمریکا برای عدم نقض حقوق روسیه پس از احیای برجام تضمین کتبی خواسته ایم خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار