پیش‌بینی وضعیت بهتر برای بورس در سال 1401/

مجتبی دیبا: تولید 10 میلیون بشکه نفت یک رویا است

1400/12/14 - 10:02 - کد خبر: 59876 نسخه چاپی

نصر: مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه معتقد است که در صورت احیای برجام، تثبیت نرخ دلار در محدوده 25 هزار تومان و پایداری نرخ‌های جهانی در محدوده‌های کنونی بورس سال آینده نسبت به 1400 وضعیت بهتری خواهد داشت.

به گزارش نصر، مجتبی دیبا  درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار به شدت تحت تأثیر برجام قرار گرفته و خبرهای مثبت بیشتر از اخبار منفی بر روی آن تأثیر می‌گذارند. صنایع کوچک و کم بازده‌تر سال 1400، با رشد بسیار ضعیف در حال جبران عقب‌ماندگی خود از سایر گروه‌ها هستند.
وی افزود: در گروه‌های بزرگ‌تر مانند پتروشیمی‌ها و فلزات که برخی از آن‌ها سقف خود در سال 99 را هم پس گرفتند، رکود ایجاد شده است، اما جریان نقدینگی به دلیل ساختار حاکم بر بازار و بحث تخصیص ارز 4200 تومانی، در گروه‌هایی مانند دارویی و زراعتی مشاهده می‌شود تا شرایط شفاف‌تر شود.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال آینده تکلیف بسیاری از مسائل مشخص خواهد شد تا سرمایه‌گذاران از معاملات نوسانی خارج شده و به دیدگاه میان‌مدت رو بیاورند.
مجتبی دیبا با اشاره به افزایش قیمت نفت طی روزهای گذشته، یادآور شد: طی سال‌های گذشته در سرمایه‌گذاری بر روی صنعت نفت ضعیف عمل شده و در صورت خروج احتمالی روسیه از مدار بازار نفت، ظرفیت‌های ایران مشخص و محدود است. ما شاید بتوانیم فقط از ظرفیت رشد قیمتی سود ببریم و دلار مدنظر به صورت کوتاه‌مدتی در بازار تزریق شود. با این حال، تولید 10 میلیون بشکه نفت در روز یک رویا است.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: زنجیره تأمین شرکت‌های بزرگ جهان پس از کرونا آسیب دید و قیمت کامودیتی ها با رشد مواجه شدند. با بازگشت آرامش به جهان، این نرخ‌ها بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفت. در صورتی که قیمت کامودیتی ها در همین حوالی حفظ‌شده و برجام نیز احیا شود، بازار سرمایه در سال 1401 به صنایع دلاری واکنش مثبت نشان بدهد و در کلیت بازار وضعیت بهتری داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که «بورس در سال 1401 چه خواهد شد؟»، گفت: در صورتی که وضعیت کنونی پایدار مانده و دلار نیز پس از احیای برجام در حوالی 25 هزار تومان تثبیت شود، شاهد روندی بهتر نسبت به 1400 در بازار سرمایه خواهیم بود.
مجتبی دیبا عنوان کرد: به نظر می‌رسد گزینه‌های سود سازی برای افرادی که به دنبال سود بیشتر از بهره بانکی هستند، در سال آینده مهیا شود. البته سود رؤیایی معنا ندارد و با توجه به پارامترهای تحلیلی، حرکت‌های معقولی در بازار خواهیم دید.
انتهای پیام/
مجتبی دیبا: تولید 10 میلیون بشکه نفت یک رویا است آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار