مجری طرح آزاد راه تبریز-سهند خبر داد:

دولت باید پاسخگو باشد / نمایندگان خلاف قانون حرف می‌زنند / چرا در تبریز میخواهند سرمایه گذار فراری شود؟

1400/12/13 - 11:44 - کد خبر: 59851 نسخه چاپی

نصر: مجری طرح آزاد راه تبریز-سهند گفت: چرا نمایندگان از مراجع ذی صلاح متن قرارداد را گرفته و مطالعه نمی کنند؟ نمایندگان حرف هایی را بر خلاف قانون می‌زنند که جای تعجب است ما بر اساس تصمیم هیئت دولت مرحله به مرحله کار ها را انجام داده ایم و غیر از تصمیم هیئت دولت نمیتوانیم اقدام کنیم، نمایندگان محترم در مورد مفاد قرار داد می‌توانند در یک خط استعلام کنند!

به گزارش نصر، "اسماعیل برزگر" مجری طرح آزاد راه تبریز-سهند صبح امروز پنجشنبه در نشستی با حضور اصحاب رسانه به حواشی و سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
این نشست با حضور "اسماعیل برزگر" و " اوروجعلی علیزاده " مدیرکل سازمان راه و پایانه های استان در دفتر آزاد راه تبریز – سهند برگزار شده بود که ابتدای جلسه علیزاده با اشاره به شاخصه های لازم در پروژه های و تعاریف آنها، پروژه تبریز سهند را یک پروژه مهم نامید و افزود: استارت این پروژه از وزارت مسکن و شهرسازی وقت آغاز شده که متاسفانه اجرایی نشده بود، لازمه پروژه آزاد راه این بود که با کمک بخش خصوصی قرارداد واگذاری بسته شود که نهایتا در این پروژه سهم سرمایه گذار 60 درصد و سهم دولت 40 درصد تعیین شد که طبق قانون سهم دولت در آزاد راه ها بلاعوض است.
وی ادامه داد: در چنین پروژه هایی صفر تا صد پروژه از طریق تعهدات سرمایه گذار انجام می‌شود و مساعدت دولت برای اجرا و تکمیل پروژه است.
وی با اشاره به زمان افتتاح و ایجاد سیستم الکترونیکی عوارضی گفت: اجرای پروژه پس از عقد قرارداد از صفر تا صد بر عهده پیمانکار پروژه است، جز وظایف سرمایه گذار است که بهره برداری پروژه را با هماهنگی دستگاه های حاکمیتی و ذیربط به بهره برداری برسد.
علیزاده تکمیل کرد: برای این مهم، اولین مرحله اخذ مصوبه وزارت راه برای دریافت عوارض است و بر اساس مدل پروژه دستگاه های مربوط نرخ را تعیین می‌کنند که اخذ عوارض بصورت الکترونیک یا دستی  انجام می‌شود.
وی افزود: بعد از مستهلک شدن زمان سرمایه گذار پروژه به دولت بر می‌گردد که در کشور ما آزاد راه تهران، البرز و قزوین جز پروژه هایی هستند که سرمایه‌گذار آنها مدت سرمایه‌گذاری را تمام کرده و پروژه اکنون در اختیار دولت است.
علیزاده در پاسخ به اینکه آزاد راه فاقد دور برگردان است، گفت: از لحاظ قانونی آزاد راه ها نباید دوربرگردان داشته باشند الا اینکه غیر هم‌سطح و در چهارچوب مشخصات هندسی باشد.
وی به اظهارات نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: بدون قرارداد شفاف، دولت اجازه عقد قرارداد نمی‌دهد، قرارداد شفاف است.
در ادامه مجری طرح آزاد راه تبریز-سهند با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس که در رسانه از از مفاد قرارداد اظهار بی اطلاعی می کنند، گفت: چرا نمایندگان از مراجع ذی صلاح متن قرارداد را گرفته و مطالعه نمیکنند؟ نمایندگان حرف هایی را بر خلاف قانون می‌زنند که جای تعجب است ما بر اساس تصمیم هیئت دولت مرحله به مرحله کار ها را انجام داده ایم و غیر از تصمیم هیئت دولت نمیتوانیم اقدام کنیم، نمایندگان محترم در مورد مفاد قرار داد می‌توانند در یک خط استعلام کنند!
وی اضافه کرد: نمایندگان میتوانند با رایزنی ها و اخذ اعتبار راه آهن تبریز میانه را تمام کنند به شرطی که کمک کنند و بودجه بگیرند تا این پروژه تمام شود.
برزگر با اشاره به نواقصات آزاد راه تبریز سهند گفت: نواقص آسفالت را امسال انجام دادیم، اما روشنایی مسیر جز قرارداد ما نیست روشنایی نه در طرح است و نه می‌توانیم اجرا کنیم، هر طرحی خارج از قرارداد باید مصوبه هیئت دولت بگیرد تا اجرا شود.
وی در ادامه با اظهار تاسف از برخی اتهام زنی ها گفت: بنده سرمایه‌گذار این پروژه هستم، 21 سال پیش استارت این پروژه زده شده است اما هیچ کاری انجام نشده بود، بنده توانستم در طول دو سال پروژه را تکمیل کنم و بر حسب قرار داد های قانونی تمامی کار ها را انجام دادم.
وی ادامه داد:21 ماه زمان برد تا قرار داد تکمیل و طرح بهره برداری شود، هیچ کسی نمی گوید قبل از این چه خبر بود و کسی که 21 سال پیش قرار بود طرح را کار کند چرا اکنون از او سوال نمیشود؟ من چون اهل تبریزم انگشت اتهام به سوی من است؟ چرا در تبریز میخواهند سرمایه گذار فراری شود؟
وی با اشاره به اخذ عوراض که 20 روز مستقر شده است، گفت: در نظر داشتیم تا دکل اخذ عوارض بگذاریم اما دولت اجازه نداد و مجوز الکترونیکی را داد.
وی اضافه کرد: وزارت مصمم بود تا عوارض 3 هزار تومانی را بگیرد اما پیشنهاد دادیم هزار تومان برای عوارضی اول و دو هزار تومان عوارض دوم در مسیر سهند در نظر بگیرند اما وزارت مصمم است تا هر عوارض سه هزار تومان باشد.
برزگر در ادامه افزود: وقتی اینجا سرمایه گذاری میکردم دلار 3 هزار تومان بود، در تهران و تبریز بیش از ده ها ملک فروخته و در اینجا سرمایه‌گذاری کرده ام، در حالی که میتوانستم سرمایه ام را به بانک گذاشته و از سودش استفاده کنم؛ پیمانکار و سرمایه گذار در اینجا متضرر است و دولت باید پاسخگو باشد.
وی تصریح کرد: من مجری طرح هستم، مشاوران و متخصصان ذیربط طرح را بازرسی و تایید کردند با این حال دولت اگر پول من را بدهد دستش را میبوسم و خدا حافظی میکنم!
برزگر با اشاره به اعضای شورای شهر جدید سهند گفت: شورای شهر جدید سهند به نواقصات سهند برسند و مسائل آزاد راه را از طریق قانونی و مصوبات هیئت دولت حل کنند.
انتهای پیام/
 دولت باید پاسخگو باشد / نمایندگان خلاف قانون حرف می‌زنند / چرا در تبریز میخواهند سرمایه گذار فراری شود؟ نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار