خبر/

درخواست غریب‌آبادی از مدیرکل سازمان جهانی بهداشت

1400/12/12 - 15:42 - کد خبر: 59841 نسخه چاپی

نصر: دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با دکتر تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت،‌ به بیماران تالاسمی و بیماران پروانه ای اشاره و از پایبندی شرکت ها و کشورهای اروپایی به تحریم ها انتقاد جدی کرد و از مدیرکل سازمان بهداشت جهانی خواست تا در این زمینه مداخله نماید.

به گزارش نصر، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر که برای شرکت در نشست ۴۹ شورای حقوق بشر در ژنو حضور دارد، با دکتر تدروس آدهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این ملاقات، دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان مهمترین اقدامات در حوزه تحقق حق سلامت و بهداشت و دستاوردهای ایران در حوزه مقابله با کرونا و واکسیناسون، افزایش نرخ امید به زندگی، کاهش مرگ و میر در کودکان، تعداد بیمارستان ها و تخت های فعال، تعداد دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی و دانشجویان و اعضای هیات علمی، میزان پوشش شبکه های بهداشت در مناطق روستایی و شهری و سایر خدمات حوزه سلامت را تشریح و این پیشرفت ها را دستاوردهایی مهم در شرایطی دانست که ایران تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار دارد.
غریب آبادی به اقدامات قهرآمیز یکجانبه و آثار منفی آن بر حق حیات و حق بهداشت و حقوق کودکان و بیماران بویژه بیماری های خاص یا نادر اشاره و استثنای بشردوستانه را صرفا ادعایی بر روی کاغذ دانست و تاکید کرد: در عمل، امکان دسترسی به اقلام و تجهیزات پزشکی و داروی مورد نیاز برای بیماران خاص، خصوصا در زمان کووید وجود نداشته و این سیاست، تداوم نقض آشکار و فاحش حقوق بشر است.
وی در این زمینه، به بیماران تالاسمی و بیماران پروانه ای اشاره و از پایبندی شرکت ها و کشورهای اروپایی به تحریم ها انتقاد جدی کرد و از مدیرکل سازمان بهداشت جهانی خواست تا در این زمینه مداخله نماید.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان همچنین خواستار تسریع در طی شدن فرایند ثبت دو واکسن ایرانی کو برکت و اسپایکوژن شد تا با توجه به کیفیت اثبات شده بالا و قیمت رقابتی آنها هرچه سریع تر وارد بازار بین المللی برای کمک به کشورهای نیازمند شوند.
مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز ضمن تمجید تلاش ها و موفقیت های ایران در زمینه مدیریت کووید و تولید واکسن داخلی و همچنین پیشرفت های بالای ایران در حوزه سلامت و به ویژه گستردگی پوشش شبکه های بهداشت در سراسر کشور، گفت: نرخ تزریق واکسن در ایران و همچنین واکسینه کردن پناهندگان خارجی در ایران بالاست و اقدامات کنترل عمومی خوب دیگری نیز انجام شده است و وضعیت در ایران باثبات شده است.
وی افزود: از تلاش های ایران برای تولید واکسن داخلی قدردانی می کنیم و فرایند ارزیابی واکسن های ایرانی که یکی از آنها (کو برکت) فرایند ارزیابی فنی و صدور مجوز استفاده اضطراری آن پیشرفت بسیار خوبی داشته است، را نیز تسریع خواهیم کرد.
مدیرکل سازمان بهداشتی در ادامه، ضمن انتقاد از تاثیر تحریم ها بر حوزه سلامت، افزود: دارو و تجهیزات پزشکی نباید تحت تحریم باشند و در این زمینه پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.
وی همچنین قول داد در روند ثبت واکسن های تولید داخلی ایران تسریع گردد.
انتهای پیام/
درخواست غریب‌آبادی از مدیرکل سازمان جهانی بهداشت خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار