متخصص مغز و اعصاب؛

بارداری، سبب تشدید تشنج نمی‌شود

1398/08/18 - 14:08 - کد خبر: 5976 نسخه چاپی

نصر: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: بارداری سبب تشدید تشنج نمی‌شود و در اکثر موارد نیز ممکن است باعث کاهش تشنج خواهد شد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، شیدا آرش در گفت‌وگویی در رابطه با تشنج اظهار کرد: تشنج علل مختلفی دارد که به دو قسمت اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. علل اولیه یا ایدیوپاتیک هیچ علت زمینه‌ای به جز ارث و ژنتیک ندارند و در نوع ثانویه یک علت زمینه‌ای مانند ضایعات مغزی یا اختلالات الکترولیتی و یا متابولیکی دیده می‌شود.

وی در رابطه با تشنج در دوران میانسالی و سالمندی، افزود: در دوران میانسالی (سنین ۳۵ تا ۶۰ سالگی)، وقوع تشنج اکثر علل ثانویه دارد. همانند ضربه مغزی، توده‌های مغزی، استفاده و قطع از برخی داروها و یا توقف مصرف الکل در معتادان الکلی است. در سالمندان بالای ۶۰ سال بیش‌ترین علت بروز تشنج، وجود مشکلات قلبی - عروقی مانند سکته مغزی بوده ولی عوامل دیگری مانند بیماری‌های دژنراتیو (تحلیل برنده مغز)، تومور و ضربه مغزی نیز تاثیرگذار است.

این مسئول در رابطه با تشنج در دوران بارداری، تصریح کرد: خانم‌های بارداری که سابقه بیماری صرع و تشنج را دارند، بارداری سبب تشدید تشنج نمی‌شود و در اکثر موارد نیز ممکن است باعث کاهش تشنج شود. این افراد باید قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کرده و از داروهایی که با تشخیص پزشک به جنین کمتر آسیب می‌رساند، استفاده کنند.

آرش ضمن تاکید بر قطع نکردن داروهای ضدتشنج برای خانم‌های بارداری که سابقه این بیماری را دارند، ادامه داد: خانم‌های بارداری که قبل از بارداری نیز سابقه تشنج را داشته‌اند نباید داروهای خود را قطع کنند؛ چراکه خطر رخداد تشنج بیش‌تر از مصرف هر نوع دارو برای آنان خواهد بود و با تشخیص پزشک در دوران بارداری سطح سرمی داروها کاهش و دوز داروها افزایش خواهد یافت.

متخصص مغز و اعصاب در رابطه با خانم‌های بارداری که سابقه بیماری صرع و تشنج را تاکنون نداشته‌اند، اظهار کرد: بروز تشنج در خانم‌های بارداری که سابقه بیماری صرع و تشنج را ندارند، می‌تواند به دلایل متعددی مانند فشارخون بالا، مسمومیت بارداری و یا حتی انسداد عروق مغزی باشد.

وی در رابطه با راه‌های درمان تشنج، افزود: افرادی که هیچ اختلال زمینه‌ای در بروز تشنج نداشته‌اند و فقط یک بار در بزرگسالی دچار تشنج شدند، این افراد باید با مراجعه به پزشک و انجام MRI (تصویربرداری مغزی) و نوار مغزی باید علت بروز تشنج را جویا شده و در صورت نرمال بودن آن، ۶ الی ۱۲ ماه بعد بررسی‌های لازم را انجام دهند اما در صورت وجود اختلال در تصویر برداری، نوار مغز یا تکرار تشنج درمان شروع می‌شود. درمان‌های مختلفی در بررسی تشنج وجود دارد که حرکات و رفتارهای تشنجی را کنترل می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است ۱۳ درصد افراد جامعه یک‌بار در زندگی دچار تشنج می‌شوند و بیشتر تشنج‌ها،تشنج خوش خیمی هستند، بنابراین نباید با افرادی که تکرار تشنج می‌شوند، رفتار نادرستی داشته باشیم زیرا آن‌ها نیز می‌توانند زندگی کاملا طبیعی را داشته باشند و در زندگی موفق بوده و آسیبی به مغز نرسد. همه تشنج‌ها بدخیم نبوده و افراد دچار بیماری صرع نیز می‌توانند زندگی عادی داشته، تحصیل کرده، ازدواج کنند و بچه‌دار شوند.

انتهای پیام/

بارداری، سبب تشدید تشنج نمی‌شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار