عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

مدیران توانمند خود را کنار کشیده‌اند/ دود تصمیم‌های شورا به چشم مردم می‌رود

1400/12/09 - 20:46 - کد خبر: 59699 نسخه چاپی

نصر: عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: کسانی که به بهانه های مختلف فضای سیاسی شهر و مدیریت شهری تبریز را دچار بی ثباتی کرده اند، اجازه نمی دهند متخصصان و مدیران توانمند در راس مدیریت شهری تبریز قرار بگیرند و اختلافاتی که ایجاد شده، منجر به خسارت بزرگی در امروز و فردای تبریز خواهد شد و این ظلم بزرگی در حق تبریز و مردم آن است.

به گزارش نصر، دکتر کریم حسین زاده دلیر در واکنش به حاشیه های متوالی هفته های اخیر شورای اسلامی شهر تبریز افزود: عملکرد شورای شهر تبریز از ابتدای طرح استیضاح خدشه دار بود و متاسفانه حاشیه های امروز از لحظه انتخاب شهردار شروع شد و بزرگترین عامل این مساله حضور افرادی در شوراست که از خوش حادثه یاد بد حادثه به پارلمان شهری تبریز راه یافته اند، اما هیچ دیدگاه و تخصصی در این زمینه نداشته اند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه نهاد شورای شهر دارای اشکالاتی است که در دوره های مختلف پیشین هم چنین مشکلاتی مشابهی وجود داشته است، اما متاسفانه هیچ گاه در این روند بازنگری صورت نگرفته است. مشکل اول در شورای شهر است که هر کسی با هر وضعیتی و هر فرد مشهوری می تواند در آن کاندیدا شده و انتخاب شود، بدون اینکه پیش نیازها و الزامات خاصی داشته باشد. باید مکانیسم هایی طراحی شوند که افراد متخصص و متعهد در حوزه های مختلف و نه صرفاً شهرساز وارد شورای شهر شوند تا بتوانند انتخاب های درستی داشته باشند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه افزود: متاسفانه فضای مسموم و غیرقابل قبولی در شورای شهر ایجاد شده که باعث می شود افراد کاردان، سالم و توانمند خود را کنار بکشند و وارد کارزار شورای شهر و مدیریت شهری تبریز نشوند و در این خلاء متاسفانه تصمیم هایی گرفته می شود که دود آن در آخر به چشم مردم و شهر می رود.
 
حسین زاده دلیر گفت: وقتی شورای شهر توان مدیریت خود و جلساتش را ندارد، چطور می تواند شهری به عظمت تبریز را با کوله باری از مشکلات مدیریت کند؟ در تبریز قحط الرجالی نیست، اما با وضعیتی که در شورای شهر پیش آمده، متاسفانه افراد و مدیران توانمند برای قبول مسئولیت و کمک به حل مشکلات تبریز پا پیش نمی گذارند.
 
وی افزود: در سطح شوراهای شهر کشور به طور کلی چنین فضای نامطلوبی حاکم است، اما متاسفانه در تبریز این فضای مسموم بیشتر حاکم شده و این به زیان کلان شهر تبریز است. در فضایی که پیش آمده کسانی مسئولیت اداره شهر را می گیرند که کمترین انطباقی با شرایط و عظمت شهر تاریخی تبریز ندارند.
 
رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه از عملکرد صدا و سیما نیز به عنوان رسانه ملی در خصوص نقد عملکرد شورای شهر و شهرداری تبریز انتقاد کرد و اظهار کرد: من از صدا و سیما گله دارم که از اصلی ترین مسائل مدیریت شهری تبریز چشم پوشی کرده و به فرعیات می پردازد. معتقدم در این فضای غبارآلود باید صدا و سیما با باز کردن فضای نقد و گفتمان به شفاف شدن فضای سیاسی و مدیریت شهری تبریز کمک کند.
 
حسن زاده دلیر گفت: متاسفانه صدا و سیما با یک عینک تک رنگ به مسائل نگاه می کند و همین باعث عدم موفقیتش در نقش آفرینی درست در فضای موجود سیاسی تبریز شده است.
 
وی ادامه داد: لازم است در قوانین انتخابات و آئین نامه های شوراهای شهر بازنگری اساسی صورت گیرد تا آسیب هایی که گریبانگیر مدیریت شهری شده برطرف شوند. این واقعاً مسخره است که عده ای شهردار را انتخاب کنند و بعد سراغش بروند و بگویند چون شورای شهر شما را انتخاب کرده باید فلان انتصابات را انجام دهید یا ندهید. اعضای شورای شهر حق ندارند در امور اجرایی و عزل و نصب های شهردار منتخب شورا دخالت کنند و قانون در این زمینه صراحت دارد.
 
این استاد شهرسازی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگار «نصر» به لزوم اصلاح قانون انتخابات شوراها و انتخاب مستقیم شهردار کلان شهرها توسط مردم تاکید کرد و افزود: در بسیاری از کلان شهرهای جهان مردم به صورت مستقیم به شهردار رای داده و او را انتخاب می کنند و شوراهای محلی هم همانند مجلس بر امور مدیریت شهری نظارت می کنند.
 
حسین زاده دلیر گفت: در این شرایط غبارآلود این مردم و شهر تاریخی تبریز است که خسارت می بیند و اعضای شورای شهر باید از این فضای غیرقابل قبول عبور کنند. دوستان شورای شهر بدانند در یک چشم برهم زدن چهار سال دوران مسئولیت تمام خواهد شد و آنها باید در قبال عملکرد خودشان و تصمیم هایی که گرفته اند به مردم پاسخ بدهند.
 
وی ادامه داد: کسانی که به بهانه های مختلف فضای سیاسی شهر و مدیریت شهری تبریز را دچار بی ثباتی کرده اند، اجازه نمی دهند متخصصان و مدیران توانمند در راس مدیریت شهری تبریز قرار بگیرند و اختلافاتی که ایجاد شده، منجر به خسارت بزرگی در امروز و فردای تبریز خواهد شد و این ظلم بزرگی در حق تبریز و مردم آن است.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز مسئولیت رسانه ها را در این وضعیت سنگین دانست و گفت: رسانه ها باید با مطالبه شفافیت و پاسخگویی از اعضای مختلف شورا کمک کنند که فضای غبارآلود فعلی به نفع مردم و مدیریت عالمانه و درست کلان شهر تبریز تغییر کند.
 
حسین زاده دلیر تاکید کرد: مردم از وضعیت کنونی و اختلافاتی که به وجود آمده ناراضی اند و اعضای شورای شهر باید متوجه باشند که هر سخن و تصمیم شان توسط مردم دیده و شنیده می شود.
 
وی درباره واژه «تعامل» که این روزها توسط اعضای مخالف شهردار پیشین تبریز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: همکاری بین اعضای شورا و شهردار همواره باید وجود داشته باشد، اما نه به معنایی که برخی اعضای شورای شهر از واژه تعامل انتظار دارند.
 
رئیس اسبق شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: اعضای شورا به مثابه یک کفه ترازو و شهردار هم به مثابه کفه دیگر ترازوی مدیریت شهری هستند، اما اعضای شورا نباید در امور شهردار و عزل و نصب های او دخالت داشته باشند و اگر شهردار بر خلاف قانون اقدامی کند، آنگاه می توانند اعضای شورا وارد کار شوند، اما با عرض پوزش «تعامل» به صورتی که برخی اعضای شورا از آن انتظار دارند، معنای درستی نمی دهد!
 
انتهای پیام/
مدیران توانمند خود را کنار کشیده‌اند/ دود تصمیم‌های شورا به چشم مردم می‌رود محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار