رئیس شورای شهر سهند:

اتوبان تبریز-سهند ناقص است!/ اعتراض نمایندگان تبریز به اخذ عوارض از اتوبان ناقص

1400/12/08 - 14:36 - کد خبر: 59621 نسخه چاپی

نصر: رئیس شورای شهر سهند با بیان اینکه یک ریال از عوارض اتوبان تبریز- سهند به جیب دولت نمی‌رود، گفت: دولت به تعهدات خود عمل کرده ولی متاسفانه این نوع قیمت‌گذاری در وزارت راه و شهرسازی غلط بوده و مسوولان ذی‌ربط این مطلب را قبول کردند.

به گزارش نصر، علی‌اصغر علیزاده، رئیس شورای شهر جدید سهند در خصوص خروجی جلسه اعضای شورا و شهردار در محل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور که با حضور دکتر منادی، نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در این جلسه حدود دو ساعته صرفاً عوارضی اتوبان تبریز-سهند مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در مرحله اول خواستار رفع نواقص اتوبان بودیم.
وی ادامه داد: با ارائه پیشنهادهای مکتوب خواستار حذف عوارضی اتوبان شدیم که سه منبع برای جبران هزینه پیمانکار از طریق فروش یا واگذاری اراضی تحت تملک شرکت عمران سهند، بودجه شهرهای جدید کشور و بودجه کشوری که باید توسط نمایندگان مجلس به تصویب برسد، به تصویب رسید.
علیزاده با بیان اینکه حتی اگر این سه پیشنهاد مورد قبول واقع نشود در مرحله بعدی باید این نکات در مورد عوارضی اتوبان، معافیت همه شهروندان شهر سهند و اسکو از پرداخت عوارضی با ایجاد سامانه‌ای برای پالایش خودروهای این دو شهر اگر قرار بر اخذ عوارضی شود، سقفی تعیین گردد که شهروندان سهند و اسکو تا سقف برای مثال ۲۰۰ هزار تومان از پرداخت عوارضی معاف شوند، فرمولی ارائه گردید که اگر قرار بر اخذ عوارض باشد به هیچ عنوان در سال‌های آتی افزایش مبلغ عوارضی اعمال نشود وتغییری در مبلغ فعلی به‌وجود بیاید و به مبلغ معقولی برای مثال به حدود ۵۰۰۰ ریال (پانصد تومان) این نرخ کاهش یابد، مد نظر قرار بگیرد.
رئیس شورای شهر سهند ادامه داد: قرار بر این شد که در طی یک هفته کمیته‌ای تخصصی در تهران تشکیل و از طرف اعضای شورا بنده به عنوان نماینده سهند در این جلسات حاضر شوم. این جلسه در محل شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید تشکیل خواهد شد و این موارد پیشنهادی که مورد استقبال مسوولان حاضر قرار گرفت، در این جلسات تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرد.
وی در مورد نامه نمایندگان مجلس هم تصریح کرد: این نامه باید به دست وزیر در جلسه هیأت دولت مطرح و تنها هیأت دولت می‌تواند مصوبه‌ای در این خصوص داشته باشد تا روند اخذ عوارضی متوقف شده و دکتر جعفری، معاون وزیر بیان کردند که این مسأله خارج از اختیار من و حتی استاندار است.
علیزاده ادامه داد: دکتر منادی هم در این جلسه به جد خواستار توقف روند اخذ عوارضی شدند و از دیگر نمایندگان تبریز هم تنها آقای دکتر متفکرآزاد و آقای تاج‌الدینی به دلیل اینکه در صحن علنی مجلس در مورد نقد و بررسی بودجه جلسه داشتند به صورت تلفنی با دکتر جعفری قبلاً صحبت‌هایی داشته م و پیگیر این موضوع بودند.
وی در مورد دفاع دکتر منادی از مردم سهند در این جلسه گفت: دکتر منادی صراحتاً گفتند که اخذ عوارضی از مردم سهند که بیشتر ساکنان آن جزو مردم تبریز هستند امری ناروا بوده و به نامه خود اشاره کردند که خواستار توقف عوارضی به مدت ۵ سال شده بودند.
علیزاده با بیان اینکه بلافاصله بعد از اتمام جلسه دکتر جعفری برای بررسی موضوع به حضور وزیر راه و شهرسازی رفت، خاطرنشان کرد: نامه ای که آقای دکتر منادی در مورد عوارضی نوشته بود و مکاتباتی که با دفتر ریاست جمهوری در این خصوص انجام گرفته بود به همراه پیوست پیشنهادات اعضای جلسه به حضور وزیر راه رسید تا دکتر جعفری در این خصوص تصمیمات مربوطه را به همراه وزیر راه اتخاذ نمایند.
وی اضافه کرد: تمام سعی و تلاش ما این است که در عرض یک هفته این مسئله را تعیین تکلیف کنیم و روز شنبه هفته آینده با حضور اعضای حاضر در جلسه امروز جلسه ای تشکیل و نتیجه گیری شود.
سخنگوی شورای شهر سهند در پاسخ به این سوال که آیا روند جلسه را مثبت دیدید یا خیر اظهار کرد: در کل روند این جلسه را مثبت ارزیابی می‌کنم هر چند تا روز جلسه هفته آینده بطور قطعی نمی‌توان چیزی را بیان کرد.
وی افزود: ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم و این مسئله را که مردم در وضعیت سخت معیشتی قرار دارند به اطلاع مسوولان ذی‌ربط رسیده است و از نظر ما اخذ عوارضی در این موقعیت جفای بزرگی است در حق مردم سهند و در طول جلسه اعضای حاضر تمام و کمال از حق مردم دفاع کرده و تمام این صحبت ها مورد قبول دکتر جعفری بود.
علیزاده در خصوص ابهامات قرارداد اتوبان هم یادآور شد: ما در این جلسه زیاد بطن قرارداد را بررسی نکردیم ولی عنوان شد که روشنایی اتوبان جزو تعهدات پیمانکار قبلی بوده است و برای اینکه پیمانکار به تعهد خود ناقص عمل می‌کرد و اینکه هنوز عوارضی اخذ نشود با پیمانکار جدیدی قرارداد امضا شده است.
وی ادامه داد: در خصوص تکمیل نشدن روشنایی دکتر منادی و اعضای حاضر خواستار توقف سریع عوارضی شدند چون پروژه به صورت ناقص انجام گرفته است و در این خصوص مسوولان مربوطه یک هفته از ما زمان خواستند.
علیزاده در خصوص جلسه هفته آینده هم اذعان داشت: دکتر منادی عنوان کردند که هفته آینده همین زمان جلسه با حضور دیگر نمایندگان و اعضای حاضر برگزار شود تا به جمع‌بندی برسیم.
وی ادامه داد: ما خواستار رفع نواقص اتوبان هستیم در عین حال هیچ پرداختی توسط شهروندان به عنوان عوارضی صورت نگیرد. دکتر جعفری بیان کردند که به دنبال کاهش سهم پیمانکار هستیم تا با واگذاری تعدادی املاک تحت اختیار خود، مبلغ عوارضی به حداقل قیمت برسد که ما زیر بار این مسأله هم نرفتیم.
علیزاده با بیان اینکه سالانه حداقل ۲ میلیون خودرو برای بازدید از مناطق توریستی شهرستان از این اتوبان تردد می‌کنند، متذکر شد: ما خواستار معافیت شهروندان سهند و اسکو هستیم و پیمانکار می‌تواند از میهمانان و توریست‌هایی که از این اتوبان تردد می‌کنند اقدام به اخذ عوارضی کند.
وی با بیان اینکه یک ریال از این عوارضی به جیب دولت نمی‌رود، تصریح کرد: دولت به تعهدات خود عمل کرده ولی متاسفانه این نوع قیمت‌گذاری در وزارت راه و شهرسازی غلط بوده و در این جلسه هم مسوولان ذی‌ربط این مطلب را قبول کردند و از محل عوارضی دولت سهمی ندارد و تمام عواید آزادراه تمام و کمال متعلق به پیمانکار و بخش خصوصی اجراکننده پروژه می‌باشد که مسوولان شرکت مادر تخصصی هم اذعان داشتند که اگر قرار بر اخذ عوارضی باشد، باید این مبلغ تعدیل یابد.
انتهای پیام/
اتوبان تبریز-سهند ناقص است!/ اعتراض نمایندگان تبریز به اخذ عوارض از اتوبان ناقص خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار