یادداشت/

اینترنت ماهواره ای به کمک اوکراین آمد/ بی معنایی محدودسازی اینترنت در عصر تکنولوژی 

1400/12/08 - 13:19 - کد خبر: 59616 نسخه چاپی

نصر: اینترنت کشور اوکراین که به دلیل شرایط جنگی از دسترس خارج شده بود به واسطه پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک دوباره متصل شد. 

اخبار پروژه اینترنت ماهواره‌ای و پرتاپ آنها به فضا مدتی بود که در صدر خبرهای فناوری جای داشت، این پروژه که وعده اینترنت سراسری در جهان و حتی اینترنت رایگان برای مردم برخی از کشورها را مطرح کرده بود، در معرض توجه بسیاری قرار داشت اما در نگاه بسیاری از کشورها حتی در حد دغدغه مطرح نبود. 
هدف پروژه اینترنت ماهواره ای، ایجاد سیستم پهنای باند پرسرعت تولید شده توسط ماهواره‌ها بود که اتصال به اینترنت را برای مردمی که از دلایل مختلف دسترسی به زیرساخت های اینترنتی ندارند به ویژه در مناطق روستایی و کوهستانی ممکن شود. 
برای مثال، در بسیاری از مناطق ایالات متحده اینترنت پرسرعت وجود ندارد یا بسیار ضعیف است، در نقطه آزمایش ورمونت این ایالت، هیچ سرویس کابل و فیبر نوری وجود ندارد و "استارلینک" با استفاده از شبکه ماهواره‌ای در مدار پایین زمین کمک می‌کند تا مشترکان این منطقه به سیگنال برسد. 
"ایلان ماسک"، مدیر عامل شرکت اسپیس ایکس که بزرگ‌ترین منظومه ماهواره‌‌های اینترنتی را به فضا ارسال کرد، درباره پوشش این ماهواره ها گفته بود: تا جایی که بتوانیم برای دسترسی همگان به اینترنت حمایت می کنیم. 
اما چه کسی فکر می کرد با آغاز جنگ بین کشورهای روسیه و اوکراین تکنولوژی چنین خودنمایی کند و پروژه اینترنت ماهواره ای برای اوکراین اجرایی شود. 
از اولین ساعات آغاز جنگ بین این دو کشور، تصاویری از حال و هوای اوکراین، شرایط مردم بومی و مهاجران در فضای مجازی دست به دست چرخید و قدرت اینترنت، شبکه های اجتماعی و ارتباط جهانی بار دیگر به چشم آمد. 
چندی بعد اتصال اینترنت در اوکراین تحت تأثیر تهاجم نیروهای روسیه به‌ویژه در بخش‌های جنوبی و شرقی این کشور که درگیری‌ها شدیدتر بود با اختلال و قطعی مواجه شد، در پی این اتفاق وزیر تحول دیجیتال اوکراین در توییتر چنین درخواستی را از "ایلان ماسک" کرد: «در حالی که تلاش می‌کنی در مریخ کلونی بسازی، روسیه در تلاش برای اشغال اوکراین است. در حالی که موشک‌های شما با موفقیت از فضا فرود می‌آیند، راکت‌‎های روسی به غیرنظامیان حمله می‌کنند. از شما می‌خواهیم ایستگاه‌های استارلینک را برای اوکراین فراهم کنید.» 
"ایلان ماسک" در پاسخ به توییت وزیر تحول دیجیتال اوکراین، از فعالسازی استارلینک در این کشور خبر داد. 


 
اینگونه شد که با استفاده از یک پیام در شبکه اجتماعی توییتر، دسترسی مردم اوکراین به اینترنت دوباره ممکن شد و این اتفاق نشان داد محدودسازی دسترسی به شبکه های ارتباطی در هر شرایطی از جمله جنگ ممکن نیست و مقابله با فناوری اینترنت ماهواره‌ای نافرجام است. 
البته نباید "استارلینک" را به عنوان رقیبی برای خدمات موجود اینترنت و زیرساخت ها دانست، چرا که این پروژه به عنوان سرویسی است که می‌تواند تأمین نیاز مشتری‌ در مناطقی دورافتاده را به عهده بگیرد و کمبودهای ۵ جی و فیبر نوری را در این نقاط سخت پوشش دهد. 
اما حقیقت این است که، به زودی ارتباطات جهانی در همه جا برقرار خواهد بود و نمیتوان از اینترنت و شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای محدودسازی غیرنظامی ها و مردم عادی استفاده کرد. 
حال باید دید "استارلینک" چه برنامه‌هایی برای ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس در کشور اوکراین دارد.
انتهای پیام/
اینترنت ماهواره ای به کمک اوکراین آمد/ بی معنایی محدودسازی اینترنت در عصر تکنولوژی  گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار