خبر/

نياز امروز جامعه دانشگاهي: تعامل علوم و فلسفه

1400/12/08 - 12:20 - کد خبر: 59608 نسخه چاپی

نصر: مجله پژوهش هاي فلسفي دانشگاه تبريز دومين ويژه نامه خود را به زبان فارسي درباره «تعامل علوم و فلسفه» منتشر كرد.

به گزارش نصر، دكتر محمد اصغري، سردبير مجله پژوهش هاي فلسفي دانشگاه تبريز، ضمن اشاره به انتشار شماره نخست اين ويژه نامه به زبان انگليسي كه در پاييز 1400 منتشر شد، درباره اهميت اين نوع ويژه نامه تأكيد دارد كه نياز امروز جامعه دانشگاهي به ديالوگ علمي و در نتيجه تعامل علوم با يكديگر بستر بسيار مناسبي براي حل بسياري از مشكلات و معضلات جامعه امروز بشري است.


 
دكتر اصغري در ادامه مي افزايد: تمامي رشته ها يا علوم دانشگاهي همچون مرغان داستان سيمرغ عطار نيشاپوري هستند كه به دنبال سيمرغ راستين هستند و اين سيمرغ راستين به عنوان حقيقت تنها با همكاري و ديالوگ و تعامل با يكديگر تحقق پذير است. تک تک رشته های دانشگاهی در گروه های آموزشی و تک تک متخصصان و اساتید این رشته ها به منزله مرغان این داستان می توانند با بینش و تفکر فلسفی و توام با اندیشه کل نگرانه خود به تحقق این سیمرغ جامه عمل بپوشانند. به سخن دیگر، امروزه در بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان، محققان و پژوهشگران با همکاری یکدیگر به صورت رشته های «بین رشته ای»(interdisciplinary ) برای رسیدن به اهداف بزرگ در قالب پروژه های پژوهشی کلان در جهت رفع مشکلات جامعه گرد هم می آیند و برای ساختن یک ایده یا تبدیل ایده به پدیده و در نهایت برای ساختن یک سیمرغ علمی و دانشگاهی همکاری می کنند. انتشار اين دو ويژه نامه در راستاي تحقق چنين امري صورت گرفته و اين مجله با اتخاذ رويكرد بين رشته اي در قالب انتشار ويژه نامه هاي مختلف در شماره ها و سالهاي آتي در مسير تحقق اين موضوع گام بر مي دارد.
سردبير مجله در ادامه مي افزايد كه استقبال نويسندگان از اين مجله بطور كلي و از انتشار ويژه نامه هاي مختلف گستره بوده و حتي گاهي براي كاستن از فشار كاري داوران و هيئت محترم تحريريه مجبور بوديم براي مدت دو ماه وقفه براي ارسال مقاله در نظر بگيريم. سردبیر افتخاری این ویژه نامه را دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعنی شریف بر عهده دارند. لازم به ذکر است که شماره 36 این مجله نیز ویژه نامه تعامل علوم و فلسفه بود که به زبان انگلیسی با مشارکت نویسندگان سرشناس از دانشگاه های اروپایی و آمریکایی در پاییز 1400 منشر شد.


 
دكتر اصغري مي گويد: انتشار ويژه هاي نامه تعامل علوم و فلسفه در دو شماره 36 و 37 مجله با همكاري دكتر مهدي گلشني استاد ممتاز دانشگاه صنعتي شريف صورت گرفت و ايشان لطف كردند سردبير افتخاري اين شماره ها را بر عهده گرفتند و در داوري مقالات و معرفي اين ويژه نامه براي نويسندگان داخلي و خارجي سهم بسزايي داشتند كه در اينجا لازم مي دانم از زحمات ايشان تنهايت تشكر را داشته باشيم.
ايشان با اشاره به محتواي اين شماره مي افزايند كه رابطه علوم مختلف و فلسفه امري است كه هر استاد و دانشجويي با اندكي تعمق در حوزه تخصصي خود به آن پي مي برد و سوالات برخاسته از اين تعمق عمدتاً فلسفي بوده و تقريباً اكثر مقالات اين شماره به انحاي مختلفي پاسخي به اين گونه سوالات هستند.
سردبير مجله مي گويد: در اين شماره مقالات مختلفي درباره رابطه و تعامل علوم و فلسفه از رشته هاي مختلف دانشگاهي از دانشگاه هاي سراسر كشور منتشر شده است. موضوعات مختلف در اين شماره حول رابطه علوم و فلسفه درباره موضوعات مختلف منتشر شده است كه مي توان به موارد زير اشاره كرد:
احیاء توجّه فیزیکدانان به فلسفه در دهه‌های اخیر
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم،
نسبیت عام و فلسفه
آیا تکامل، چندجهانی و ابتدا نداشتن کیهان محصول علم جدید هستند؟
رهیافت‌های فلسفی هایزنبرگ در شکل ‎گیری مکانیک کوانتومی با تعبیر کپنهاگی
نظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر می‌کشند؟
تأمل در سرشت پزشکی: ضرورت‌ها، رویکردها و چالش‌ها
تحلیل علّیت در برخی مباحث فلسفه زیست‌شناسی
ارزیابی انتقادی تقلیل‌گرایی در مدل‌های وحدت علم نیگل و اپنهایم-پاتنم
علم و سنت: به سمت یک جامعة علمی کثرت‌گرا
نئوداروینیسم؛ طبیعت‌گرایی در برابر شواهد تجربی
جایگاه نگرش الهیاتی و نظریۀ تکاملی در اندیشۀ جان دیویی
بررسی سرشت آگاهی در خلال تفسیرهای هایدگر از فوسیس و پسوخه و انتقادهای وی از علم‌گرایی
رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی
مطالعه و بررسی معناشناسی از منظر زبانشناسی با رویکرد فلسفی
مهارت تفکر انتقادی در ادبیات کودک
واکاوی مبانی هستی‎شناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن
گفتمان بصری پست مدرنیستی در آرای لیواتار با نگاهی به آثار دوشان
موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت
" صنعت فرهنگ" آدورنو و نسبت آن با موسیقی معاصر ایرانی
تلویزیون به مثابه شاعر، در بوته نقد افلاطونی
زیباشناسی گردشگری بر اساس نگرش کانت به طبیعت در نقد قوه حکم
آگاهی پدیداری، چالشی برای فیزیکالیسم
دكتر اصغري درباره  جايگاه اين مجله در رتبه بندي مجلات مي گويند كه اين مجله تنها مجله فلسفي دو زبانه (انگليسي و فارسي) ايران است كه در جديدترين رتبه بندي ISC بالاترين ضريب و چارك Q1 دارد و در رتبه بندي وزارت علوم نيز داراي درجه الف بوده و اخيراً نيز اقدام به نمايه شدن در پايگاه بين المللي  WOS و SCOPUS نموده كه اميد است با نمايه شدن در اين دو پايگاه سهم جهاني بيشتري در اشاعه تفكر فلسفي ايفا نمايد. اين مجله هم اكنون در 27 پايگاه استنادي داخلي و خارجي از جمله DOAJ نمايه شده است.
انتهای پیام/
نياز امروز جامعه دانشگاهي: تعامل علوم و فلسفه نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار