رییس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان:

ماهی‌های قرمز آلوده، برای سایر جانداران خطرآفرین هستند

1400/12/07 - 12:10 - کد خبر: 59550 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: اگر گونه ماهی‌های قرمز و زینتی، دارای آلودگی و بیماری خاصی باشند، با آلوده کردن محیط، می‌توانند برای سایر جانداران خطرآفرین باشند.

اسماعیل قلی‌زاده، روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به خرید و فروش ماهی‌های قرمز و زینتی در روزهای پایان سال، افزود: این گونه های آبزی، پس از دوره نگهداری در آکواریوم یا تنگ های کوچک، در صورتیکه دارای آلودگی و بیماری باشند، اگر در محیط های آبی، مانند رودخانه ها، سدها و برکه ها رهاسازی شوند می توانند محیط را آلوده کرده و برای سایر جانداران خطرآفرین باشند.
وی با تاکید بر اینکه ماهیان زینتی جزء گونه های پرورشی بوده و در گروه حیوانات حمایت شده و حیات وحش نیستند، تصریح کرد: این گونه ها ارتباطی با اهداف سازمانی محیط زیست ندارند و از دیدگاه محیط زیست، چون جزو گونه های غیربومی هستند، می توانند گونه مهاجم و مزاحم تلقی شوند.
رییس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان، اظهار داشت: تلاش ما سالم نگهداشتن محیط های آبی طبیعی و جلوگیری از برهم خوردن تعادل زیستگاهی سایر گونه های حیات وحش است.
قلی‌زاده با اشاره به بازدید از مراکز فروش ماهیان زینتی در سطح معابر و فروشگاه های استان در روزهای پایانی سال، گفت: این بازدیدها با حساسیت و جدیت، توسط یگان حفاظت و اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل، در حال انجام است.

خرید و فروش گونه های حیات وحش تخلف است
وی با بیان اینکه، این بازدیدها با هدف جلوگیری از خرید و فروش گونه های حیات وحش در معرض خطر انقراض و حفاظت از گونه های جانوری مانند لاک پشت، مار آبی، سمندر لرستانی و ... از مراکز عرضه ماهی های قرمز و زینتی، انجام می شود، افزود: در صورت مشاهده خرید و فروش گونه های حیات وحش، متخلفین به مراجع قضایی معرفی می شوند.
رییس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان، با اشاره به اینکه این طرح طبق روال سال های گذشته و در روزهای پایانی سال که برخی از مردم به خرید گونه های وحشی روی می آورند، در برنامه پایش یگان حفاظت استان قرار می گیرد، گفت: پایش روزانه که از اول اسفندماه آغاز شده است تا پایان سال، ادامه دارد و در این مدت تا حد امکان همه مراکز و مکان های فروش آبزیان مورد بازدید قرار می گیرند.

سازمان محیط زیست، کاملا مخالف پرورش و فروش ماهیان زینتی به این شیوه است
قلی‌زاده، با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست، کاملا مخالف پرورش و فروش ماهیان زینتی به این شیوه است، تصریح کرد: خانواده ها نمی توانند ماهی خریداری شده را به درستی مدیریت کنند و در نهایت آن را در انواع محیط های آبی رها سازی می کنند که این برای محیط زیست و گونه های مختلف حیات وحش، مضر است.
 وی اظهار داشت: قیمت گذاری و عرضه انواع ماهی های زینتی، هیچ ارتباطی به سازمان محیط زیست ندارد.
رییس اداره یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان، در پایان از هموطنان خواست، در صورت مشاهده هرگونه خرید و فروش حیوانات وحشی مراتب را با سامانه ۱۵۴۰ در میان بگذارند.
انتهای پیام/
ماهی‌های قرمز آلوده، برای سایر جانداران خطرآفرین هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار