ناظر گمرکات استان:

صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی ۴۲درصد افزایش یافت

1400/12/07 - 10:07 - کد خبر: 59536 نسخه چاپی

نصر: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک تبریز گفت: صادرات از گمرکات استان امسال با حفظ روند رشد صادرات به یکهزار و ۲۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۲درصد افزایش یافته است.

به گزارش نصر، لیلی اورنگی با بیان اینکه دراین مدت ۲میلیون و ۲۵۵ هزار تن کالا بین گمرکات آذربایجان شرقی و کشورهای جهان مبادله شد، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سالجاری یک میلیون و ۹۰۷ هزار تن کالا به ارزش یک هزار و ۲۳۹ میلیون دلار از سوی گمرکات آذربایجان شرقی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۸ درصد و از نظر ارزش ۴۲ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار کرد: مهمترین کشورهای مقصد صادراتی از گمرکات آذربایجان شرقی به ترتیب ترکیه با ۵۶۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۶۸ میلیون دلار، عراق با ۴۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۲ میلیون دلار، ارمنستان با  ۳۹۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۶ میلیون دلار، افغانستان با  ۹۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶۳ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۵۶ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۷ میلیون دلار بودند.
اورنگی اضافه کرد: مواد پلاستیکی، محصولات فولادی، میوه های خوراکی، فرآورده های غلات، مس و مصنوعات مسی، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای و شیرینی و شکلات از مهمترین اقلام صادراتی گمرکات آذربایجان شرقی در مدت مذکور بوده است.
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به تسهیل و تسریع در روند ترخیص کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید گفت: طی ۱۰ ماهه سالجاری، بیش از ۳۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۹۲۲ میلیون دلار از نقاط مختلف جهان از طریق گمرکات آذربایجان شرقی وارد کشورمان شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از حیث وزن ۹ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد رشد داشت.
وی عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات از گمرکات استان را ترکیه با ۲۵۶ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴۹۷ میلیون دلار، آلمان با  ۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۳۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۰۲ میلیون دلار، چین با ۱۵ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷۲ میلیون دلار و ژاپن با دو هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: اقلام عمده وارداتی گمرکات آذربایجان شرقی در این مدت را ماشین آلات و وسایل مکانیکی، چوب و اشیای چوبی، چدن آهن و فولاد، کاکائو و فرآورده‌های آن، محصولات شیمیائی، مواد پلاستیکی، الیاف سنتتیک، گوشت و احشای خوراکی و وسایل نقلیه زمینی تشکیل می داد.
اورنگی میزان درآمد وصولی گمرکات آذربایجان شرقی در ۱۰ ماهه سالجاری را شش هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد رشد داشته است.
 انتهای پیام/
صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی ۴۲درصد افزایش یافت خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار