کارگردان نمایش ترانه های تلخ تارا مطرح کرد: 

"ترانه های تلخ تارا" پنجم تا 25 اسفند به روی صحنه می رود / حضور در فستیوال تونس نیازمند حمایت مردم است 

1400/12/04 - 10:23 - کد خبر: 59418 نسخه چاپی

نصر: کارگردان نمایش ترانه های تلخ تارا گفت: نمایش ترانه های تلخ تارا پنجم تا 25 اسفندماه، در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رود. 

به گزارش نصر، نشست خبری نمایش ترانه های تلخ تارا به کارگردانی علی فتوحی و نویسندگی فریدون ولایی بعنوان "اثر منتخب و نماینده ایران در فستیوال بین المللی تونس" برگزار شد. 
"علی فتوحی" گفت: بیشترین جوهره نمایش پیام اجتماعی، بخشی است که به داستان تارا مربوط است که در قالب کمدی اجتماعی و نقد شرایط موجود به زبان طنز و کمدی می پردازد. 
وی افزود: ترانه های تلخ تارا نمایش ایرانی است؛ تارا مجلس زنانه شسته رفته است که در برخی موارد مرد پوش می‌روند، در گذشته در منزل توسط خانم‌ها برگزار می‌شد.
فتوحی با اشاره به اینکه اصل زبان درام و مکالمه ها فارسی است، خاطر نشان کرد: 3 مرحله در تبریز اجرا داشته ایم، در بندرعباس جز نمایش های پر مخاطب و در تهران جزو نمایش های پر تماشاگر بود. 
وی افزود: جنس نمایش ایرانی به گونه ای است که تلخی کمتر دیده می‌شود اما ساعت ها و روزها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، نگاه نقدآمیز دارد و ساز های آن مشخص و تار و تنبک و کمانچه است. 
وی با اشاره به زیاد کردن کمدی گفت: تغییر بیشتر به بیراهه می رود و از قالب ایرانی خارج می شود، کمدی لبه تیز است که زیاده وری با افزایش خنده مخاطب به سمت کمدی پست می رود. 
در حوزه بداهه و متن امکان تغییر بیشتر نداریم، اگر بال و پر بیشتر باز کند خسته کننده می شود. 
وی تاکید کرد: در این نمایش جمعا 17 نفر 7 نفر در صحنه و‌ 10 نفر عوامل اجرایی نقش دارند.
فتوحی اضافه کرد: حرکات نمایش در قالب نقش هرچه لازم باشد انجام می‌گیرد، یکی از ویژگی‌های نمایش ایرانی بداهه پردازی است، نقش ها در قالب شخصیت تعریف و اجرا می شود، مطابق با فرهنگ جامعه و عرف نقش ها قابلیت بروز دارد. 
وی تشریح کرد: این نمایش در قالب فرهنگ ایرانی است که در این اثر وجود دارد، این اثر دراماتیک است، زبان اصل نیست و فقط نقش کمک به بازی ها را دارد که کلیت داستان را مخاطب درک کرده و نیازی به دیالوگ ندارد. 
وی افزود: موسیقی، آواز و اجرا سه پایه اصلی این اجرا است که چند قطعه ترکی در رابطه با داستان تارا داریم.
فتوحی ضمن گلایه هایی از وضعیت حمایتی از تئاتر در تبریز، گفت: جهت اجرای عمومی و بلیط فروشی در خارج از کشور بلیط فروشی کرده ایم؛ فستیوال آنکارا و ازمیر با نمایش روبینسون و در قزاقستان. 
وی اضافه کرد: بعنوان نماینده تبریز در جشنواره آیین سنتی در تهران اجازه اجرا دادند اما در تبریز اجازه اجرا ندادند! 
فتوحی خاطرنشان کرد: اوایل کرونا به عراق رفتیم و اجرای آنلاین دادیم، در خارج از کشور جشنواره بین المللی جایزه صلح و دوستی از بوسنی، مروارید خزر و جشنواره کاسپین دریافت کرده ایم. 
وی تاکید کرد: قاعده فستیوال ها فرودگاه به فرودگاه است، یعنی اینکه تمامی هزینه ها را بر عهده می گیرند.
وی با اشاره به اینکه شهرهای دیگر در این حوزه موفق عمل کرده اند، گفت: گروه‌های مشهد به تونس رفتند و صفر تا صد هزینه ها را اسپانسر پرداخت کرده است اصفهان به لهستان و اردبیل به قزاقستان و روسیه رفته اند که هزینه را از جیب خودشان پرداخت نکرده اند اما در استان ما چنین نیست، به بوسنی رفتیم و 4 میلیون برای ما پول دادند در صورتی که 18 میلیون شده بود هزینه ما، 2 و نیم سال طول کشید تا برای آنها گزارش مالی ارائه کنم، اگر بخواهم همان پرونده را اکنون دوباره کپی بگیرم هزینه کپی آن پرونده بیش از 4 میلیون می‌شود! البته این هزینه ها مربوط به زمان گذشته بود.
کارگردان نمایش ترانه های تلخ تارا، گفت: در کار، تنش و چالش وجود دارد وقتی چالش وجود دارد یعنی حیات فرهنگی زنده است و با تمام سختی ها هنوز زندگی جریان دارد و فعالیت داریم.
تماشاگران تبریز بالاتر از تهران است، وقتی استقبال داریم و‌فروش بالاست میزان فروش‌ها وقتی شود 3 برابر است
تماشاگر تئاتر تبریز غنی است، و این وظیفه ما را سخت می کند که وضعیت را تقویت کنیم و باید با این شرایط تئاتر و تماشاگران را حفظ و به نسل بعدی منتقل کنیم. 
وی تصریح کرد: یکی از نیاز های مهم تئاتر استان ما اکنون پرورش منتقد تئاتر است که متاسفانه در این حوزه مشکل داریم. 
وی خاطرنشان کرد: ما دو‌طیف تماشاگر داریم که تئاتر خود را می‌شناسد و تئاتر خوب را می شناسند و توده مردم بر نمایش های کمدی علاقه دارند، قشر روشنفکران نمایش‌هایی که مبتنی بر باورهای ذهنی آنهاست را دوست دارند، زمانی موفق خواهیم بود که بتوانیم دو طیف را در یک تئاتر داشته باشیم. 
وی به مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد: وقتی اداره ارشاد بن‌ کتاب با 40 درصد تخفیف می دهد چرا برای تئاتر این کار انجام نمی‌شود؟! باید باور سیستماتیک انجام شود، متاسفانه هنوز به این باور نرسیده ایم. 
وی خبر داد: فستیوال تونس از 3 فروردین شروع می‌شود که تنها تا ده اسفند فرصت شرکت داریم، کل هزینه برآورد شده 175 میلیون تومان است که متاسفانه تا این لحظه اسپانسری نداشته ایم.
فتوحی اضافه کرد: نمایش ترانه های تلخ تارا پنجم تا 25 اسفندماه، در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه رود. 
لازم به ذکر است این نمایش به نویسندگی فریدون ولایی و کارگردانی علی فتوحی جهت حضور در فستیوال بین المللی تئاتر در کشور تونس انتخاب و دعوت شده است که در راستای اعزام به فستیوال بین المللی تئاتر تونس، نمایش حمایتی در تبریز اجرا می‌کند.
انتهای پیام/
محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار