خبر/

پایش ریزگردها و سنجش غبار از سوی مرکز آزمایشگاه هواشناسی ماهواره ای دانشگاه تبریز

1400/12/04 - 09:24 - کد خبر: 59413 نسخه چاپی

نصر: امکان دسترسی به پایش ریزگردها و سنجش غبار موجود در توده هواها در مرکز آزمایشگاه هواشناسی ماهواره ای دانشگاه تبریز فراهم شد.

به گزارش نصر، بهروز ساری صراف رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: مراکز و ایستگاه های هواشناسی امکان پایش و مشاهده طوفان ها را دارند، ولی سنجش لحظه ای  ذرات جامد غبار و نمک در متر مکعب هوا و متر مربع زمین از اختصاصات این مرکز است.
وی اضافه کرد: نقشه های خروجی این مرکز از نظر جلوگیری از اخلال در مسیر پرواز های هواپیمایی و ممانعت از سوانح هوایی و هم چنین برای مدیریت بحران در مباحث کشاورزی و  تصادفات جاده ای مهم و حیاتی می باشد.
به گفته وی خروجی داده ها به صورت نقشه های جغرافیایی در محیط GIS می باشد که به صورت نمودار و با فرمت Geo Tif و یا در صورت لزوم به صورت انیمیشن قابل ارائه می باشد.
دکتر هاشم رستم زاده مسئول سایت هواشناسی ماهوار ه ای، هم در این ارتباط با بیان اینکه تکمیل تجهیزات و لوازم گیرنده های ماهواره ای می تواند امکان داده رسانی و مشارکت در پروژه های ملی و بین المللی را میسر سازد، گفت: با دسترسی به داده ها و اطلاعات مرکز پردازش ریزگردهای اتحادیه اروپا (بارسلونا – اسپانیا )که ریزگردهای اروپا و خاورمیانه را پایش و کنترل می نماید، پیش بینی 5 ساعت قبل طوفان های گرد و غباری و سنجش ذرات نمک در مرکز آزمایشگاه هواشناسی ماهواره ای دانشگاه تبریزامکان پذیر شد.
انتهای پیام/
پایش ریزگردها و سنجش غبار از سوی مرکز آزمایشگاه هواشناسی ماهواره ای دانشگاه تبریز نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار