در لایو اینستاگرامی نصر مطرح شد/

کلید واژه " تعامل " و شهردار آینده تبریز!

1400/12/09 - 08:32 - کد خبر: 59375 نسخه چاپی

نصر: موضوع انتخاب شهردار تبریز با استیضاح و برکناری عباس رنجبر بار دیگر در صدر خبرهای رسانه های کلانشهر تبریز قرار گرفت.

به گزارش نصر، سلسله مصاحبه های زنده آژانس خبری تحلیلی نصر یکم اسفند ماه با موضوع جایگاه تبریز و نقش شهردار با حضور "محمد سبحان اللهی" استاندار اسبق آذربایجان شرقی، "علیرضا نوین" شهردار اسبق کلانشهر تبریز و "عباس رنجبر" آخرین شهردار کلانشهر تبریز با مدیر مسئول نصر "امیر کریم زاد شریفی" برگزار شد.
این لایو اینستاگرامی بیش از 100 دقیقه طول کشیده و با بیش از 75 هزار نفر بیننده در طول لایو همراه بود.
"محمد علی سبحان اللهی" در جواب اولین سوال (چرا باید تبریز همیشه درگیر حاشیه ها باشد؟) گفت: از اینکه آقای رنجبر به عنوان شهردار انتخاب شده بودند بسیار خوشحال شدم چرا که ایشان از بدنه شهرداری بوده و به شهرداری شناخت دارند اما زمانی که ایشان را استیضاح کردند ناراحت شدم؛ اعتقادم این است که راه اندازی شوراهای اسلامی در ایران زود بود ابتدا باید احزاب خود را شناخته و بعد شورا ها راه‌اندازی می‌شدند، در زمان ما نیز یک عضو شورا تخلفی انجام داد که نهایتا برخورد و اخراج شد.
وی ادامه داد: اشکالاتی که در تشکیل شوراهای شهر داریم در مجلس نداشتیم.
در ادامه "علیرضا نوین" در مقدمه به تعریف کلمه تعامل پرداخت و افزود: تعامل به معنی سهم دادن نیست و این به معنی دوستی برای پیشرفت پیشبرد اهداف شهری است.
سبحان اللهی نیز در ادامه گفت: تعامل خیلی خوب است اما در مدیریت اصلی داریم به نام اصل توازن  و اختیارات و مسئولیت یعنی اگر از کسی کاری می خواهیم و مسئول کردیم باید به او اختیار بدهیم نه اینکه بگوییم فلان کس را بردار و فلانی را نصب کند بلکه باید از آن شخص کار بخواهیم و این خلاف اصل مدیریت است.
شهردار اسبق کلانشهر تبریز در پاسخ به اینکه گره گمشده ارتباطی بین شهردار و شورا چیست، گفت: شهردار منتخب شورا است اختیارات شورا سیاستگذاری، خط مشی و نظارت است که چهارچوب کلی کار را مشخص می‌کند، در دو دوره ای که شهردار بودم این مطالب وجود داشت.
نوین اضافه کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری شورا نشینان باید شهردار را به عنوان یک سرباز پشتیبانی کنند احساس می‌کنم قانون در اینجا ضعف دارد و باید علاوه بر آن دوبار  بررسی، نیاز به بازبینی دیگر دارد.
در ادامه "عباس رنجبر" بعنوان آخرین شهردار کلانشهر تبریز گفت: تعامل اگر نباشد امکان ندارد دو مجموعه با هم کار کنند اما کدام رفتارها تعامل هستند؟ آیا اینکه شبانه باید ۴۰ میلیون تومان خرج یک گروه خاص کردن تعامل است؟ در انتصاب مدیران و برخی هزینه ها اگر فرض کنیم من اهل تعامل نیستم پس پرونده‌های پزشکی در شهریور ماه بر علیه من چه بود؟
"علیرضا نوین" با اشاره به 4 ماه عملکرد رنجبر اظهار داشت: در چهار ماه اخیر و ابتدای دوره ششم بگو مگوها زیاد بود و خیلی زود بود که وضعیت به مرحله سوال برسد و حداقل اجازه می‌دادند یک سال بگذرد تا بعد نتیجه گیری شود، هم آقای رنجبر و هم شورا در موضوع استیضاح عجله کردند، انتظار از بزرگان شهر نیز در این مقاطع بیشتر بود که جلو بیایند و با افراد ذیربط صحبت کنند.
وی ادامه داد: آقای رنجبر و رییس شورا را در قضیه مقصر نمی‌دانم اگر چه اطرافیان هم تاثیر داشتند.
"عباس رنجبر" در پاسخ به سوال (با توجه به اینکه از شهرداری شناخت قبلی داشتید آیا بدون شناخت شهرداری تبریز شهردار شدید؟) گفت: احساس می‌کنم یک اشتباه ارزیابی در رابطه با شورا داشتم، فکر می کردم در ۱۳ نفر و شورا تحولی ایجاد شده است و با طیف جوانان انقلابی در ترکیب شورا ۷ نفر پیدا می شود تا کار کرد، حرف آنها درست و قبول می دانم که من تعامل نداشتم اما در شهریور به خاطر چه چیزی بر علیه من پرونده سازی می‌کردند؟ چه کسانی  به وزارت کشور پرونده می فرستادند که من شیمی درمانی شده و آلزایمر دارم؟!
وی اظهار کرد: در ۲۷ مهر اولین انتصاب خود را انجام دادم همه آنها از داخل مجموعه شهرداری بوده اند به جز دو نفر که یکی از آنها نیز قبلاً ۱۰ سال کارمند شهرداری بود، در ۲۷ مهر انتصاب کردم و ده روز بعد از من سوال کردند! این سوال در مقابل کدام عملکرد است؟ دوره‌ های شورای قبلی را نمی‌توان با هم مقایسه کرد چون همه چیز متفاوت است.
وی ادامه داد: ۲۶ روز بعد دوباره سوال و همان روز استیضاح مطرح شده است، بعد از آن سه شنبه های مهدوی راه اندازی شد چون ما به خواسته‌های مادی یک گروه خاص در تبریز جواب رد داده بودیم؛ نهایتا در صحن شورا گفتم اگر چنین است استیضاح کنید دیدم که هر هفته روال چنین است و تقسیم کاری صورت گرفته شده وقتی من به آقای باغبانی نشان می دهم که جلوی این کار ایستادم و شما از من حمایت کنید، فردای آن روز ایشان از من سوال طرح می‌کند! این نشان می‌دهد که در این جا اتفاقاتی رخ می دهد.
استاندار اسبق استان در ادامه این لایو اینستاگرامی از صفحه پشتیبان نصر، گفت: در وسع خود یک هفته در این راستا فعالیت کردم با بزرگان شهر صحبت کرده پیام داده و تماس گرفتم و پیشنهادم این بود که شما به آقای رنجبر شش ماه فرصت داده دهید تا موارد استیضاح را با هم و به صورت منطقی مرتفع شود.
وی تاکید: اکنون پایان زمستان و آغاز فصل کاری است، تا این فرصت هم از دست داده نشود، اکنون شهر با این وضعیت چندین ماه متضرر و تزلزل ایجاد خواهد شد.
رنجبر در پاسخ به برخی اتفاقاتی که طی این مدت توسط برخی از اعضای شورا اتفاق می افتاد جواب داد: عضو محترم شورا می آمد به اتاق من و می گفت فلانی را چرا عوض کردید؟ جواب دادیم چون زیر مجموعه معاونت است و به خاطر همین شاید دلایلی داشتند، علت تعویض این نیرو به خاطر تاخیر در پرونده ها و دیگر جریانات بود، وقتی به این موضوع به عضو محترم توضیح داده می شد همان عضو در جواب این توضیحات می گفت،  من سوال می‌کنم نیازی نیست توضیح دهید منظورم این است که او را برگردانید و به همان جایی که بود! اکنون سوال من این است که آقای نوین اگر چنین حرفی را در زمان شما می زدند چه کار می کردید؟
"علیرضا نوین" در پاسخ به سوال رنجبر جواب داد: به نظر می‌رسد که شورای شهر خواسته‌هایشان همیشه خواهد بود و این تمامی نخواهد داشت چون دلیل آن این است که شهرداری که انتخاب کرده‌ایم پاسخگو و نماینده مردم هستیم هرچند که اختیارات شهرداری به عنوان مسئولیت اجرایی است، اگر عضو شورا چنین حرفی را می‌زند رئیس شورا به خاطر چنین مسائل گذاشته شده است در جلسات دو نفر اینها مطرح می‌شود و به جای اینکه من به عنوان شهردار با تمامی اعضای شورا درگیر شوم هفته ای نیم ساعت نشسته و با رئیس شورا موارد را مطرح می‌کنیم، متأسفانه در اینجا به نظر می رسد از ابتدا با رییس شورا تقابلی به وجود آمده بود.
وی در ادامه گفت: از بعضی اعضای شورا گله مند هستم چرا که همه این 9 نفر یک جا و در کمترین فاصله می‌خواهند شهردار را استیضاح کنند، معنی ندارد و انصاف باید داشته باشیم.
وی تصریح کرد: نهایتاً بعد از جلسه دو نفره می‌توانند شهردار و رییس شورا به اتفاق مسائل را با امام جمعه به صورت خیرخواهانه حل کنند.
وی اظهار داشت: من پیش‌بینی کرده بودم که روز استیضاح دو نفر از ۹ نفر موافق استیضاح عقب نشینی خواهند کرد که متاسفانه بر خلاف پیش بینی من شد.
رنجبر در ادامه اصلی ترین متضر وضعیت کنونی را مردم خواند و تاکید کرد: قطعاً مردم اصلی ترین زیان را خواهند دید، عرض و طول کلمه تعامل مشخص نیست اینکه مطرح می شود جلسه دو نفره و سه نفر در همین جلسه دو نفره می گویند به فلانی دست نزن و اجازه بده در همان پست فعالیت کند در این صورت باید چه می گفتم؟! 
وی افزود: عضو محترم شورا در همان جلسه دو نفره می‌گوید سیاست ما این است که از بیرون نیرو نیاوریم جالب این است که این ۱۴ هزار نفر از کجا به شهرداری آمده و این ۱۳۰ میلیارد تومان پول از کجا داده می شود چه کسی جوابگو است؟ می گویند نباید معاون را از بیرون مجموعه بیاوریم می‌گویم پس چرا شما 520 نفرراننده استیجاری را قبل از من آوردید و از آنها استفاده نمی کنید؟
وی تصریح کرد:  چرا 5 نفر فامیلی که در گذشته وارد سیستم کرده‌اید چرا دفتردار را از آن ۵ نفر فامیل خودتان برنمی دارید و از بیرون نیروی جدید می آورید؟ تعامل یعنی اینکه شهردار ساکت باش و حرفی نزن و حق نداری فلانی که متخصص تراز اول استانی است را معاون کنی!
رنجبر در واکنش به استیضاح "یونس فاتح" پاسخ داد: از تمامی مدیران خواهش کرده بودم که ادامه دهند و کسانی را که انتخاب کرده بودم هیچ گونه وابستگی به من نداشتند و معتقد بودم که آن نفرات به شهر نیاز هستند.
و در ادامه به مسئله بانک شهر پرداخت و گفت: در مسئله بانک شهر باید چه کار می‌کردیم؟ اگر خواسته آنها را قبول می کردیم در این صورت منافع شهری از دست میرفت، چند سال قبل از ۱۱۰ میلیارد تومان وام گرفته شده است که این مبلغ در چند سال به ۳۵۰ میلیارد برای شهرداری به بدهی تبدیل شده است، برای ۳۵۰ میلیارد چهار پروژه مشارکتی ارزیابی و به بانک شهر داده شده‌اند بانک شهر می گفت چهار پروژه با شاخص بانک مرکزی را به شهرداری برگردانیم به صورت ۵ ساله که می شد 2 هزار میلیارد تومان یعنی اینکه شهرداری ماهانه ۳۰ میلیارد باید به بانک شهر قسط بدهد و پروژه‌هایی که مورد اختلاف بود را به شهرداری برگرداند، من به آنها گفتم که پروژه مشترک به نام آیسان داریم بیایید به سهم شهرداری قیمت بگذاریم و آن را به شما بدهیم و چهار پروژه را برداریم، گفتند نه آن را بگذارید کنار سال بعدی در مورد آن صحبت می کنیم! فعلاً در این لحظه صورت جلسه را بنویسید تا ماهانه ۳۰ میلیارد تومان را شهرداری قسط بدهد و صورت جلسه را به بانک مرکزی بدهیم تا مشکل بانک را حل کنیم اما من اجازه نداده و گفتم نه!
وی ادامه داد: وقتی شورای محترم می گوید من سرمایه‌گذار را برگرداندم و این را علنی می گویند من چه می‌توانستم بکنم؟ به فرض اینکه من پیشنهاد بانک شهر را قبول می‌کردم این ۳۰ میلیارد را ماهانه از کجا می خواستیم پرداخت کنیم؟
در ادامه"علیرضا نوین" به شاخص های شهردار آینده تبریز اشاره کرد و گفت: قرار نیست شهرداری در چند جبهه مبارزه کند شورا برای چنین مواقعی باید جلو بیاید، در حقیقت بانک شهر می خواهد به آن پروژه‌ها مفتکی صاحب شود، شهردار آینده باید فردی متخصص و آگاه باشد، شهر را باید به شهرساز سپرد و در شهر ما چنین نیروهای متخصصی بسیار زیاد هستند، شهردار آینده باید با شورا جلو برود بیانیه دادن و افشاگری و شکایت بازی ها کارهای بسیار پیاده ای است اکنون این مسائل در رسانه های ملی نیز مطرح خواهد شد که در شهر اولین ها شهردار استیضاح شد.
وی تاکید کرد: انتظار از شهردار آینده فارغ از بده بستان ها این است که وظیفه خود را انجام دهد، آقای رنجبر نیروی جدیدی نبود که، ایشان نیروی چندین ساله ای بودند که کارنامه ای درخشان داشتند و اعضای شورا باید ایشان را تحمل می کردند.
وی در پایان گفت: گله مند هستم از آقای رنجبر که چرا از من مشاوره نگرفته و با اینکه داخل مجموعه شناخت داشتم.
در پایان این مصاحبه زنده اینستاگرامی "عباس رنجبر" در پاسخ به شاخصه های شهردار آینده گفت: به نظرم شهردار آینده باید در جلسات خاص تعامل کند و سلام!
وی ادامه داد: از سال 74 در شهرداری هستم،  به آقای درویش زاده پیشنهاداتی داده بودم که به خاطر آن پیشنهادات مرا شهردار منطقه کردند.
وی اضافه کرد: شهردار آینده باید بدون عرض و طول تعامل داشته باشد نه چیز دیگری.
رنجبر تاکید کرد: نمی شود که با اصول عملی و فنی حرفی را بزنیم و آن را قبول نکنیم، در جلسه استیضاح هم شاهد بودید که از شش سوال مشاور حقوقی خودشان گفت چهار مورد آنها نمی‌تواند قطعاً سوال شود و می ماند دو سوال این یعنی اینکه نمی‌خواهیم! 
وی در پایان گفت:در آن جلسه هم گفتم وقتی من را نمی خواهید لااقل مدیران را لجن مال نکنید، چرا باید انصار حزب الله بر علیه من بیانیه دهد؟ مگر من چه کاری کرده بودم؟ تنها کاری که کرده بودم این بود که با آنها پول نداده بودم‌...
انتهای پیام/
کلید واژه محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار