خبر/

رفع محدودیت ۱۵ درصدی تامین مواد اولیه از بورس کالا

1400/12/03 - 09:51 - کد خبر: 59369 نسخه چاپی

نصر: معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی از رفع محدودیت۱۵ درصدی تامین مواد اولیه از بورس کالا مشروط به شفافیت بالای۷۰ درصدی در سامانه جامع تجارت اعلام کرد.

به گزارش نصر، آرش نگاهبان، صنعت لوازم خانگی را یکی از صنایع اولویت‌دار استان نامید و  اظهار کرد: بخش اعظمی از صادرات لوازم خانگی از آذربایجان شرقی انجام می گیرد و این امر مزیت بزرگی برای توسعه ساخت داخل و ایجاد اشتغال پایدار در استان است.
وی با بیان اینکه تقریبا تمام لوازم خانگی بزرگ در استان تولید می شود، افزود: یخچال فریزر، کولر، انواع بخاری و آبگرمکن از جمله تولیدات مهم صنعتگران استان بوده و در تولید برخی از این اقلام نظیر کولر و یخچال فریزر سهم بالای ۵۰ درصدی نسبت به کل کشور داریم.
معاون امور صنایع صمت استان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت توجه به قابلیت‌های ساخت داخل، تصریح کرد: وزارت صمت با اجرای قانون منع واردات لوازم خانگی در راستای حمایت از تولید داخل و برنامه محوری توسعه و تعمیق ساخت داخل حرکت کرده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند جایگاه صنایع لوازم خانگی کشور را ارتقاء دهند.

تکمیل زنجیره تولید صنایع لوازم خانگی برنامه محوری صمت استان
معاون امور صنایع سازمان صمت آذربایجان شرقی با تاکید بر تکمیل زنجیره تولید در صنایع لوازم خانگی به عنوان یکی از محوری ترین برنامه های صمت استان، گفت: تلاش می کنیم مواد اولیه مورد نیاز صنایع لوازم خانگی را در داخل استان تولید و تأمین کنیم و هدایت سرمایه گذاران جدید به سمت صنایع بالادستی و پائین دستی لوازم خانگی جزو اولویت‌های مهم تعریف شده است.
وی بر ضرورت توجه به ایجاد تنوع در سبد محصولات تولیدی تاکید کرد و افزود: استان در زمینه تولید لوازم خانگی بزرگ از جایگاه خوبی برخوردار است اما در حوزه لوزام خانگی کوچک و برقی نیازمند انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید است.
نگاهبان، ممنوعیت واردات لوازم خانگی را فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی دانست و اضافه کرد: قطعا این محدودیت می تواند به صنعتگران داخلی کمک کند مشروط بر اینکه در کنار افزایش ظرفیت تولید به ارتقای کیفیت برنامه محور و پاسخگویی به سلیقه مصرف کننده توجه شود و دستیابی به این دو مقوله مستلزم فعال شدن بخش های تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی است.

الزام به ثبت همه اطلاعات ورود و خروج در سامانه جامع تجارت
معاون امور صنایع صمت آذربایجان شرقی، از رفع محدودیت۱۵ درصدی تامین مواد اولیه از بورس کالا مشروط به شفافیت بالای۷۰ درصدی در سامانه جامع تجارت اعلام کرد و گفت: وزارت صمت با تعریف سامانه ای تحت عنوان سامانه جامع تجارت و الزام به ثبت کلیه اطلاعات ورودی و خروجی و آمار تولید واحدهای لوازم خانگی، در راستای تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع گام برداشته است.
نگاهبان با بیان اینکه واحدهای کوچک می توانند در قالب شرکت تعاونی تامین نیاز با مشارکت هم، نسبت به تامین مواد اولیه خود اقدام کنند، افزود: شرکت های استانی به منظور رفع بخشی از موانع تولید، به تشکیل این نوع تعاونی ها توجه بیش از پیش داشته باشند.

صمت استان پیگیر جدی تحقق درج قیمت تمام شده ( تولیدکننده )
آرش نگاهبان، از پیگیری دقیق و جدی اجرای درج قیمت تمام شده محصول نهایی در جلسات متعدد با انجمن های مختلف استان بویژه انجمن صنایع لوازم خانگی خبر داد و اضافه کرد: طرح درج قیمت بر روی بخشی از لوازم خانگی از دی ماه کلید خورده بود و این طرح در گروه کالایی ۴ که از ۲۳ بهمن ماه آغاز می شود، شامل همه محصولات واحدهای تولیدی در حوزه لوازم خانگی استان می‌شود.
معاون امور صنایع سازمان صمت استان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنایع لوازم خانگی کشور محسوب می‌شود، افزود: با توجه به نقش عمده استان در این صنعت و ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه، صنعتگران و تولیدکنندگان لوازم خانگی استان می توانند نقش بنگاه رهبری را در این حوزه ایفا کنند.
وی تصریح کرد : هدف از طرح درج قیمت تولید کننده ایجاد دغدغه برای تولید کنندگان نیست و این امر در راستای شفاف سازی، حمایت از تولید و منتفع شدن صنعتگران و مصرف کنندگان است.
نگاهبان، اضافه کرد: شفافیت تجاری، حذف حاشیه‌های قیمتی نامتعارف و حذف دلالی از مهمترین شاخصه‌های طرح یاد شده است.
انتهای پیام/
رفع محدودیت ۱۵ درصدی تامین مواد اولیه از بورس کالا خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار