رئیس‌جمهور اوکراین:

تصمیم روسیه، حمله به حاکمیت ما بود

1400/12/03 - 11:11 - کد خبر: 59367 نسخه چاپی

نصر: رئیس‌جمهور اوکراین با بیان اینکه کی‌یف حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، گفت مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند.

به گزارش نصر، «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه‌شنبه گفت به رسمیت شناختن جدایی طلبان از سوی روسیه، حمله به حاکمیت اوکراین است.
زلنسکی طی سخنرانی اضطراری درباره تصمیم مسکو برای به‌رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین، توضیح داد: «اقدامات روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. مرزهای بین‌المللی اوکراین بدون توجه به تصمیمات روسیه ثابت خواهد ماند».
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه اوکراین حق دفاع از منافعش را برای خود محفوظ می‌دارد، اظهار داشت: «برای هر چیزی، در هر مدت طولانی، آماده هستیم. اما کی‌یف متعهد به حل‌و‌فصل سیاسی و دیپلماتیک مشکلات است».
رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه تاکید کرد: «ما از چیزی نمی‌ترسیم و هیچ چیزی را به کسی نمی‌دهیم. به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک به معنای خروج روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک است».
بر اساس این گزارش، زلنسکی با بیان اینکه کی‌یف از غرب انتظار حمایت واضح و مؤثر در برابر روسیه دارد، افزود: «ما خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای فرمت نرماندی برای بحث در مورد آخرین اقدامات روسیه هستیم».
به نوشته اسپوتنیک، وی همچنین افزود: «تصمیم روسیه، حضور نیروهای این کشور در دنباس را قانونی می‌کند. روسیه تلاش‌های صلح را نابود کرد ولی ما هیچ بخشی از سرزمین خود را رها نمی‌کنیم».
رئیس‌جمهور اوکراین همچنین خبر داد که با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در مورد به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه در شرق اوکراین توسط روسیه گفتگو خواهد کرد.
شامگاه دوشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه طی بیانیه جدایی مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و گفت: «منطقه دنباس از تحت حاکمیت روسیه خارج شد و به مناطق تحت حاکمیتی اوکراین منتقل شده بود. ما مجبوریم تصمیم‌های سختی درباره شرق اوکراین بگیریم».
پوتین همچنین بامداد سه‌شنبه به ارتش روسیه دستور داد برای برقراری صلح، وارد مناطق دونتسک و لوهانسک، در شرق اوکراین شود.
وزارت خارجه آمریکا نیز متعاقباً اعلام کرد، به دستور رئیس‌جمهور این کشور، تمام دیپلمات‌های آمریکایی باقیمانده در اوکراین، باید هرچه سریعتر این کشور را ترک کنند. (جزئیات بیشتر)
تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.
انتهای پیام/
تصمیم روسیه، حمله به حاکمیت ما بود خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار