یک فوق تخصص ارتوپدی اطفال تاکید کرد:

خطر ابتلا به راشیتیسم و پوکی استخوان در کودکان کم تحرک

1400/12/03 - 11:00 - کد خبر: 59366 نسخه چاپی

نصر:  فوق تخصص ارتوپدی اطفال گفت: شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها به صورت طولانی مدت، خطر ابتلا به راشیتیسم و پوکی استخوان را در کودکان کم تحرک افزایش می‌دهد.

به گزارش نصر، دکتر حسین اصلانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش محدودیت‌های کرونایی و بی تحرکی کودکان بر روی سیستم عضلانی و اسکلتی کودکان، گفت: مهمترین عارضه محدودیت‌های حرکتی و کاهش تحرک، افزایش وزن بوده که افزایش کلسترول و چربی های خون بر روی وضعیت قلب و عروق افراد تاثیر منفی داشته و همچنین کاهش تحرک باعث می شود، سیستم اسکلتی فرد تحت تاثیر عواقب منفی قرار گیرد. 
وی با بیان این‌که برای سلامت استخوان و سیستم عضلانی اسکلتی، فعالیت های فیزیکی اهمیت قابل توجهی دارند، افزود: هر عاملی که باعث محدودیت فعالیت‌های فیزیکی شود، باعث ضعف عفونی در سیستم عضلانی اسکلتی و کاهش چگالی استخوان‌ها و در نهایت پوکی استخوان می‌شود. 
وی ادامه داد: سلامت سیستم عضلانی اسکلتی در کودکان در سن رشد، اهمیت مضاعفی دارد؛ به طوری‌که وقتی تحرک کم می شود، استخوان‌ها قوام و ثبات یک فرد سالم را نخواهد داشت و از سوی دیگر این کاهش تحرک و چاقی که ایجاد می‌شود، بر روی سیستم عضلانی نیز تاثیر منفی دارد؛ در واقع تحرک کمتر باعث افزایش وزن شده و نهایتا خود چاقی، تحرک فرد را محدودتر می‌کند و به طور مکرر عدم تحرک منجر به پوکی استخوان می‌شود.
اصلانی با بیان این‌که افزایش وزن منجر به بی تحرکی شده و در پی آن سلامتی کلی فرد به ویژه قلب و عروق و سیستم عضلانی و اسکلتی را به خطر می‌اندازد، گفت: البته کودکان می‌توانند با محدودترین فعالیت‌های فیزیکی همانند نشستن و برخاستن، بالا و پایین رفتن از پله و ... سلامت سیستم عضلانی اسکلتی خود را تامین کنند و در کنار این موضوع تغذیه نقش بسزایی دارد و باید از مصرف مواد غذایی که باعث افزایش وزن می‌شود، اجتناب شود.
وی متذکر شد: بهتر است کودکان به ویژه کودکان در سنین رشد از منابع غنی از ویتامین D و کلسیم و پروتئین به خصوص گوشت قرمز، حبوبات، غلات و ... برای سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی استفاده کنند.
این فوق تخصص ارتوپدی اطفال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش تغذیه و فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی در قد کودکان گفت: قد یک فرد توسط عوامل بسیار متعدد و پیچیده‌ای کنترل شده و نمی‌توان یک فاکتور را به عنوان عامل اصلی افزایش قد فرد در نظر گرفت، چنانچه در میان این عوامل مختلف چندین مورد دچار مشکل شود، روی قد فرد نیز تاثیرگذار خواهد بود.
وی ادامه داد: مهمترین مسئله در رشد قد، فاکتورهای ژنتیکی هستند؛ ولی به عنوان مثال، نقشه ژنتیکی فردی ممکن است برای ۱۸۰ تنظیم شده باشد، اما یک سری عواملی محیطی و خارجی مانع از دست یابی به این نقشه شده و قد نهایی متوقف شود.
اصلانی خاطرنشان کرد: مهمترین فاکتور برای رسیدن به این هدف ژنتیکی تعیین شده، وضعیت تغذیه‌ای فرد بوده و در صورتی که تغذیه سالم داشته باشیم به قد نهایی نقشه ژنتیکی خواهیم رسید؛ در غیر این صورت قد نهایی دچار ناکامی می شود.
وی افزود: در سن رشد باید از تمامی مواد غذایی لازم در بدن به اندازه کافی استفاده شود که شامل پروتئین ها و ویتامین ها هست؛ چراکه سوء تغذیه یکی از عوامل کوتاهی قد محسوب می‌شود.
وی همچنین در خصوص نقش فعالیت‌های ورزشی در افزایش قد کودکان، اظهار کرد: در عین حال که ورزش در سلامتی فرد خیلی مهم است، ولی منجر به افزایش نهایی قد فرد نخواهد شد و همچنین هیچ ورزشی باعث کوتاه ماندن قد کودکان نمی‌شود.
این فوق تخصص ارتوپدی اطفال افزود: البته برخی از فعالیت‌های ورزشی که متناسب با توانمندی فرد نیستند، به طور معکوس ممکن است منجر به کوتاه قد شدن کودکان شود؛ به طوری‌که برخی از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به صفحات رشد فرد آسیب بزند و این آسیب به صفحات رشد منجر به کوتاه قد شدن نهایی فرد شود؛ از این رو باید در فعالیت‌های ورزشی توانمندی های کودکان در نظر گرفته شود.
 انتهای پیام/
خطر ابتلا به راشیتیسم و پوکی استخوان در کودکان کم تحرک خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار