صورت‌های مالی سرخابی‌ها عجیب و غریب بود/

حسین مریدسادات: بازار سرمایه کشش ورود پرسپولیس و استقلال را ندارد

1400/12/02 - 11:52 - کد خبر: 59315 نسخه چاپی

نصر: حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه به انتقاد از شیوه و زمان ورود سرخابی‌های پایتخت به بورس پرداخت و گفت: بازار سرمایه کشش ورود پرسپولیس و استقلال را ندارد.

به گزارش نصر، حسین مریدسادات درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: هر روز که بر روی تابلوی معاملات بازار بورس اوراق بهادار نگاه می‌کنیم، کاهش ارزش معاملات، خروج پول ملی از بازار و ورود به صندوق‌های درآمد ثابت کاملاً مشهود است.
وی افزود: از نظر بسیاری از کارشناسان، بورس از نقطه جذاب ارزندگی بهره می‌برد؛ به طوری که پی بر ای ۳.۵ تا ۴ در بسیاری از صنایع و گروه‌ها خودنمایی می‌کنند اما کماکان خریداری در بازار وجود ندارد. با توجه به رخدادهای سال ۱۳۹۹و۱۴۰۰ که ریزش‌های عجیب و غریب بسیاری از نمادها را در پی داشت و برخی‌ها از دیدگاه بنیادی هم در قیمت‌های کنونی دچار جذابیت و ارزندگی شده‌اند، کماکان خریداری در بازار بورس مشاهده نمی‌کنیم.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش ارزش معاملات در ماه‌های اخیر، خاطرنشان کرد: عدم وجود خریدار در بازار بورس در ارزش معاملات کاملاً مشهود بوده و هر روز خروج پول از بازار توسط حقیقی‌ها اتفاق می‌افتد. در این بین، هیچ‌کس درباره علت و چرایی خروج این سرمایه از بازار پاسخ صحیحی نمی‌دهد. در شرایط کنونی، بسیاری از گروه‌ها منتظر اعلام خبر برجام هستند.
مریدسادات در رابطه با تأثیر برجام بر روی بازار سرمایه، گفت: برجام شاید پیشاپیش تأثیر خود را بر روی یکسری از صنایع گذاشته باشد. گروه فرآورده‌های نفتی در حال حاضر دچار فشار فروش عجیب‌وغریبی شده است که شاید به نوعی با توجه به قیمت‌های بنیادی کنونی که بر روی تابلو وجود دارد و مؤلفه‌های موجود، این شرایط حق‌شان نباشد.
وی ادامه داد: خروج روزانه پول از بازار و منفی‌های گسترده در سهام مختلف، نشان‌دهنده خالی شدن بازار از خریدار است. باید سؤال کرد که این بلاتکلیفی تا کجا قرار است ادامه‌دار باشد و چه زمانی بحث بنیادی بازار پیش روی سهامدار بیاید تا بتواند خرید منطقی را انجام بدهد. متأسفانه بر اساس تصمیمات شبانه و بی‌مهابا در بدنه مدیریتی بازار بورس اوراق بهادار، سهامداران به این بازار بی‌اعتماد شده‌اند. بی‌اعتمادی نسبت به بورس در تابلوی معاملات نیز مشهود است.
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: سؤالی که به وجود می‌آید، این است که جنگ بین خریدار و فروشنده، جنگ بین ارزنده بودن و غیر ارزنده بودن، جنگ بین مباحث تکنیکال و بنیادی چه زمانی به اتمام خواهد رسید و برنده اصلی چه کسی خواهد بود؟ بورس دچار سردرگمی و ابهام شده و بر کسی پوشیده نیست که این ابهامات چه تأثیر منفی بر روی بازار خواهد گذاشت.
مریدسادات در پاسخ به این سؤال که «بورس در سال 1401 به چه سمتی خواهد رفت؟»، گفت: امیدوار هستیم که در سال ۱۴۰۱، بازار سرمایه از حالت ابهام به سمت ثبات و پایداری برود. همچنین امیدواریم با افزایش ارزش معاملات، شاهد ورود خریداران به این بازار باشیم.
وی در ادامه به بررسی ابعاد ورود باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: با توجه به طرفداران میلیونی که تیم‌های استقلال و پرسپولیس دارند، ورود سهام آنها به بازار سرمایه نیز می‌تواند جزو جذابیت‌های بورس به‌حساب بیاید و قطعاً استقبال خوبی از آنها به عمل خواهد آمد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این شرایط، بازاری که ارزش معاملات آن سه هزار میلیارد تومان بوده و سهام مختلف با پی بر ای سه واحد خریداری ندارند، آیا کشش پذیرش این دو باشگاه زیان ده را دارند که صورت‌های مالی عجیب‌وغریبی منتشر کرده‌اند؟ قطعاً جواب خیر است.
مریدسادات یادآور شد: شرکت‌کنندگان بسیاری به خاطر تعصب‌شان به این دو باشگاه، در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس شرکت خواهند کرد، اما این نقدینگی برای خرید سهام سرخابی‌ها از چه منبعی تبدیل خواهد شد؟ قطعاً ورود پولی به بازار اتفاق نخواهد افتاد و سهامداران دست به فروش سهام‌شان می‌زنند. متأسفانه به جای اینکه مصلحت بورس در نظر گرفته شود، سایر مسائل را در نظر گرفته‌اند. به هر حال امیدواریم که این کار فشار عجیب‌وغریبی را به بازار متحمل نکند.
انتهای پیام/
حسین مریدسادات: بازار سرمایه کشش ورود پرسپولیس و استقلال را ندارد آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار