مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان:

35 طرح سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان‌شرقی در حال اجراست

1400/12/01 - 11:57 - کد خبر: 59264 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اموراقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی گفت: امسال ۳۵طرح جدید سرمایه گذاری خارجی چهار کشور در سطح استان در دست اجراست.

به گزارش نصر، علی اصغر عباسزاده روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ما متولی تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی، به هم صورت نقدی و هم واردات ماشین آلات هستیم و در واقع با امضای وزیر اقتصاد و از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران برگه ضمانت به سرمایه گذاران می دهیم.
وی افزود: با وجود شرایط ظالمانه تحریم در ۱۰ ماه امسال توانستیم بیش از ۱۲میلیون یورو سرمایه خارجی از کشورهای ترکیه، چین، روسیه و عراق جذب کنیم. 
عباسزاده ادامه داد: امسال مهمترین زمینه های سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان شرقی حوزه های صنایع فولاد، نساجی، آلومینیوم سازی و پنجره سازی یو.پی.وی.سی بوده است. 
مدیرکل اموراقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه شرکت های خارجی زیادی در استان فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد:تاکنون بیش از ۳۵میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی توسط ۸۸ شرکت خارجی ثبت شده در آذربایجان شرقی جذب شده که با امضای وزیر اقتصاد و دارایی به آنها ضمانت داده شده است و زمینه ۱۰ هزار شغل را در استان ایجاد کرده اند.  
عباسزاده درباره وضعیت کسب و کار مجازی در آذربایجان شرقی نیز گفت: اداره کل امور اقتصادی و دارایی در حوزه بهبود وضعیت کسب و کار مجازی به عنوان مرکز خدمات سرمایه گذاری فیزیکی و مجازی نیز وظیفه دارد و آذربایجان شرقی در بین ۳۱ استان با بهبود ۲۷ پله ای رتبه چهارم کشور را در بخش مجازی کسب کرده است و فضا برای سرمایه گذاری فراهم شده است.  
وی ادامه داد: در بخش کسب و کارهای فیزیکی نیز که به صورت همزمان در پنج استان از جمله آذربایجان شرقی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده، به کمک اتاق بازرگانی تبریز و دستگاه های متولی ثبت شرکت ها در ۲۴ساعت مجوز ثبت شرکت ها انجام می شود. 
وی همچنین گفت: در سال جاری اداره کل امور اقتصاد و دارایی به عنوان دبیرخانه تبصره ۱۸ وظیفه دارد تا متقاضیان سرمایه گذاری، تسهیلات بانکی و تسهیلات یارانه ای را هدایت کند؛ بر این اساس ۲۴۵ طرح درخواست و شناسایی شده که مجموعاً ۹۰۰ میلیارد تومان را دربرمی گیرد و در اختیار بانک های مربوطه قرار می گیرد. 
مدیرکل اموراقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی ادامه داد: بر این اساس طرح های یاد شده برای ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در استان اشتغال زایی در بخش‌های کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، صنعت، صنایع غذایی و بخش طرح های دانش بنیان خواهد داشت.
عباسزاده گفت: از برنامه های راهبردی وزارت اقتصاد و دارایی، پروژه خزانه‌داری الکترونیکی است که در آن واریز به صورت الکترونیکی انجام می شود و حضور فیزیکی مقامات استانی در خزانه لازم نیست و آنان می توانند درخواست خود را برای وجه به صورت الکترونیکی اعلام کنند و ما به صورت الکترونیک پرداخت می‌کنیم؛ بر این اساس مثل قدیم وجوه دولتی یک سازمان‌ رسوب نمی کند و تخصیص اعتبار در سریعترین زمان ممکن انجام می شود که این امر خوشبختانه به صورت ۱۰۰درصد در استان انجام شده است. 

حدود ۸۸ درصد اموال دولتی ثبت شده است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی افزود: ساماندهی اموال غیرمنقول و دارایی‌های دولت را تحت عنوان یک سامانه به نام «سادا» ایجاد کردیم که دستگاه‌های دولتی باید مشخصات و املاک و اموال خود را در آن ثبت کنند و تاکنون حدود ۸۸ درصد اموال دولتی ثبت شده است.
وی ادامه داد: در این سامانه حدود ۲۷ هزار فقره از املاک دولتی در اختیار سازمانها شناسایی و از این رقم حدود ۲۴ هزار فقره ملک را ما در سامانه ثبت کردیم؛ از تعداد حدود ۳۰ هزار اسنادی نیز که به نام دولت است، حدود ۲۷ هزار سند در سامانه ثبت شده است و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم. 
وی گفت: با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان حدود ۱۳ هزار املاک سند مالکیت اموال دولتی را که در خزانه نبود، هماهنگی کردیم و حدود ۱۲ هزار سند تک برگ صادر شد؛ در این خصوص همین امسال جزو استان های پیشرو بودیم که هفته پیش از استان ما تقدیر شد. 

درآمدهای دولت بیش از ۱۰۰ درصد وصول شد
عباسزاده همچنین گفت: حدود ۵۲ درصد از اعتبارات تملک دارایی های استان نیز امسال تخصیص یافت و درآمدهای دولت خوشبختانه بیش از ۱۰۰ درصد آنچه که به عهده استان گذاشته شده بود، وصول شد. 
وی اضافه کرد: به طوری که ۱۱۲ درصد در ۱۱ ماه امسال درآمد مالیاتی وصول شده است و درآمدهای دولت نسبت به سال گذشته حدود ۶۹ درصد افزایش دارد. 
وی همچنین یادآور شد: اما یکی از موضوعاتی که وزیر محترم خیلی پیگیر هستند، ارایه خدمات بانکی است که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های تامین مالی کشوری مطرح است، حتماً در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، به طوری که شبکه بانکی در واقع تامین کننده مالی نه تنها بنگاه‌ها، بلکه خانوارها هم باشد.
مدیرکل اموراقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: در این راستا هفته های پیش وزیر محترم اقتصاد بخشنامه ای را صادر کرد مبنی بر اینکه افرادی که کارمند دولت، کارمند بخش خصوصی، مستمری بگیر یا بازنشسته هستند، بتوانند به جای ضامن، خود بانک ها اعتبارسنجی کنند و تا سقف ۵۰ میلیون تومان فقط با گواهی کسر از حقوق و بدون نیاز به ضامن از شعبه خاصی که حقوق شان پرداخت می شود، وام درخواست کنند.
عباسزاده گفت: وام تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز بدون ضامن بوده و تنها با گواهی کسر حقوق، یک فقره چک یا سفته وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: از این بابت، مردم اگر شکایت داشته باشند، می توانند به سایت وزارت اقتصاد یا خود سایت بانک ها مراجعه کنند یا شکایت خود را به سامانه یا بازرسی ارائه دهند.
وی در خصوص رونمایی از دیگر سامانه هایی که به صورت مجازی به ارائه خدمات می پردازند، گفت: مثلاً فروش سفته و برات به صورت الکترونیکی توسط سه بانک آینده، بانک ملی و قرض الحسنه رسالت  به صورت الکترونیکی و ۲۴ ساعته شروع شده است.

فصل جدید همکاری با کشورهای همسایه در قالب دیپلماسی اقتصادی و مرزی 
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی همچنین گفت: از وقتی که دولت جدید به ویژه استاندار محترم آذربایجان شرقی مستقر شده، دیپلماسی اقتصادی با کشور همسایه خیلی مورد تاکید و پیگیری بوده و چون مرز مشترک با جمهوری آذربایجان داریم، وزیر صمت، تفویض اختیار به  استاندار آذربایجان شرقی کرده است. 
وی ادامه داد: در استان نیز جمهوری آذربایجان را بیشتر مورد توجه قرار دادیم  و بیش از ۲۷ جلسه فیزیکی یا به شکل وبینار گذاشتیم.
وی افزود: خوشبختانه با جمهوری آذربایجان روابط تجاری خیلی خوب داریم به طوری که در توسعه صادرات غیرنفتی استان خوشبختانه رشد خوبی داشته داشتیم. 
عباسزاده گفت: در رابطه با مناطق آزادسازی شده قره باغ، شرکت های خدمات فنی مهندسی می توانند از این فرصت استفاده کنند و در بازسازی قره باغ مشارکت داشته باشیم، چون شرایط و امکانات برای آذربایجان شرقی فراهم شده، به طوری که برای استان‌های همجوار مثل آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان و سایر استان های ایران نیز امکان مشارکت به وجود آمده است. 
وی همچنین اظهار کرد:  همچنین قرار است نمایشگاه کالاهای ایرانی در باکو که آذربایجان شرقی متولی برگزاری آن است، فروردین یا اردیبهشت سال آینده برگزار شود. 
وی اضافه کرد: با ارمنستان نیز از طریق سفارت کشورمان در ایروان، رایزنی های خوبی داشته ایم تا سطح مناسبات تجاری ارتقا یابد.
وی گفت: با سفیر ترکیه در ایران و آذربایجان‌شرقی نیز جلسات خیلی خوبی هم در رابطه با توسعه تجارت هم در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری داشتیم؛ ظرفیت های ما به آنها اعلام شده و سرمایه‌گذاران ترکیه به استان سفر داشتند و خیلی تمایل دارند که در آذربایجان شرقی سرمایه گذاری کنند.
وی تاکید کرد: موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در استان از اهمیت بالایی برخوردار است و خوشبختانه در استان شورای عالی جذب سرمایه‌گذاری به ریاست استاندار تشکیل شده که اداره کل امور اقتصاد دارایی نیز به عنوان دبیرخانه پیگیر مسائل جذب سرمایه‌گذاری خارجی چه به صورت سرمایه های فیزیکی و چه به صورت ماشین‌آلات و تکنولوژی است. 
انتهای پیام/
35 طرح سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان‌شرقی در حال اجراست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار