گزارش/

روند افزایش فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی با تأخیر در واکسیناسیون

1400/11/30 - 09:36 - کد خبر: 59185 نسخه چاپی

نصر: روند افزایش فوت های کرونایی به رغم هشدارها، تاکید ها، خواهش ها، ترغیب ها و تبلیغ های متولیان بهداشت و درمان برای واکسیناسیون و تکمیل فرایند تزریق واکسن در آذربایجان شرقی ادامه دارد و به روزانه ۱۳ نفر رسیده است.

به گزارش نصر، تاکنون با وجود واکسن های متعدد خارجی و ساخت داخل که همگی جزو واکسن های خوب و موثر برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و سویه امیکرون می باشند باز هم برخی از مردم از واکسن هراس داشته و تبلیغات منفی فضای مجازی هم آنها را به ترس و استرس انداخته است.
اکنون بیش از ۴۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند که درصد مطمئنی بشمار نمی‌آید البته بیش از ۹۳ درصد نوبت اول و بیش از ۸۵ درصد نوبت دوم واکسن را در آذربایجان شرقی دریافت کردند.
بر اساس اعلام کارشناسان بهداشت و درمان و همین طور کارشناسان بهداشت جهانی افرادی که نوبت دوم و سوم واکسن کرونا را دریافت کردند بسیار کمتر به بیماری کوئید ۱۹ دچار می شوند و میزان بستری و فوتی در این نوع بیماران نزدیک صفر است.
مردم همان طور که در دوران کودکی واکسن های فلج اطفال و سایر بیماری ها مثلا آبله و سرخک را تزریق کردند اکنون نیز برای پیشگیری از کرونا و حمایت از خانواده، تزریق مراحل سه گانه واکسیناسیون نیاز مبرم است و همان شرایط کودکی که واکسن را بدون واهمه تزریق می کردیم وجود دارد. 
کشورهایی که همه گیری کرونا در آن ها شیوع بیشتری یافته و واکسیناسیون در آن ها ضعیف می باشد تعداد قربانیان کرونا نیز بیشتر است و در واقع باید از تجربه درس بگیریم.
در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ نفر از هم استانی ها بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان های آذربایجان شرقی فوت شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به افزایش صعودی میزان فوتی های کرونایی در آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ نفر از هم استانی ها بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان های آذربایجان شرقی فوت شدند.
بهمن نقی پور اعلام کرد: اکنون ۸۳۹ بیمار کرونایی در بیمارستان های آذربایجان شرقی بستری هستند که ۲۱۶بیمار در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که تقریبا بیشتر آنها نوبت سوم واکسن را دریافت نکردند. 
وی گفت: مرگ و میر در افرادی که هر سه دُز واکسن کرونا را دریافت کردند ۹۰درصد مصونیت بیشتری دارند. 
نقی پور تاکید کرد: میزان بستری و بدحالی در بیماران کرونایی که واکسن نوبت سوم را تزریق کردند به ندرت دیده می شود.
 
تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده جدید در آذربایجان شرقی ۴۱۲ نفر است 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز تعداد بیماران کرونایی شناسایی شده جدید در آذربایجان شرقی را ۴۱۲ نفر، موارد بستری جدید را ۱۸۲ نفر اعلام کرد و افزود: مجموع بیماران کرونایی شناسایی شده در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۲۵۱ هزار و ۵۹۳ نفر بوده و از این تعداد هفت هزار و ۲۲ نفر جان باخته اند.  
حسین حقایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون ۱۲ شهرستان آذربایجان شرقی شامل آذرشهر، شبستر، تبریز، ملکان، هشترود، سراب، هریس، اسکو، جلفا، بناب، میانه و اهر در وضعیت قرمز کرونایی هستند و چهار شهرستان عجب شیر، مراغه، مرند و چاراویماق در وضعیت نارنجی کرونایی هستند و پنج شهرستان ورزقان، خداآفرین، کلیبر، بستان آباد و هوراند در وضعیت زرد قرار دارند. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین تعداد بیماران کرونایی ترخیص شده از بیمارستان های آذربایجان شرقی در ۲۴ ساعت گذشته را ۱۸۰ نفر اعلام کرد. 
حقایی با بیان اینکه استفاده از ماسک نباید مورد بی توجهی قرار گیرد، گفت: عمده علت ابتلا به کرونا و سویه اومیکرون در آذربایجان شرقی عدم استفاده از ماسک، شرکت در تجمعات و تکمیل نکردن فرایند واکسیناسیون است و متاسفانه تاکنون تنها یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۰۳ نفر شامل ۴۰درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال این استان دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند. عمده علت ابتلا به کرونا و سویه اومیکرون در آذربایجان شرقی عدم استفاده از ماسک، شرکت در تجمعات و تکمیل نکردن فرایند واکسیناسیون است و متاسفانه تاکنون تنها یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۰۳ نفر شامل ۴۰درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال این استان دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند. 
وی ادامه داد: سه میلیون و ۷۲ هزار و ۴۲۸ نفر از مردم استان دُز اول ( ۹۳درصد)، ۲ میلیون و ۸۰۹هزار و ۱۹۶نفر دُز دوم (۸۵درصد) و ۱۶ هزار و ۴۸۴(۸۰.۴۱درصد) مادر باردار واکسن های خود را دریافت کرده اند و در مجموع هفت میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۲۷ دُز واکسن در آذربایجان شرقی تزریق شده است. 
وی با بیان اینکه ۱۷هزار و ۲۱۲ دُز واکسن در ۲۴ ساعت گذشته تزریق شده است، گفت: واکسن تزریق شده به رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال ۳۱۸ هزار و ۴۱۸ نفر(۹۰درصد) و در رده سنی پنج تا ۱۲ سال ۸۴هزار و ۳۴۳دُز واکسن (۱۷.۷۱درصد)  می باشد.
 
واکسیناسیون در ۱۰ مرکز تجمیعی  و بیش از ۶۰ مرکز سلامت در سطح شهر تبریز 
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت واکسیناسیون مشاهده می کنیم به رغم تلاش تلاشگران عرصه سلامت هنوز تعدادی از همشهریان عزیز برای واکسیناسیون نوبت اول و حتی تکمیل واکسیناسیون نوبت دوم مراجعه نکرده اند بر این اساس از همه عزیزان تقاضا داریم هر چه سریعتر جهت واکسیناسیون به مراکز مراجعه کنند.
احمد مردی ادامه داد: همه صاحبنظران و متخصصین امر بر تزریق دُز سوم واکسن در پیشگیری از تشدید موج ششم و سویه امیکرون تاکید دارندهمه صاحبنظران و متخصصین امر بر تزریق دوز سوم واکسن در پیشگیری از تشدید موج ششم و سویه امیکرون تاکید دارند بر این اساس از همه همشهریان عزیز تقاضا داریم بعد از گذشت سه ماه از تزریق دُز دوم و فارغ از هر نوع واکسنی که در نوبت های اول و دوم دریافت کرده اند جهت دریافت دُز سوم مراجعه کنند.
وی همچنین گفت: اکنون ۱۰ مرکز تجمیعی  و بیش از ۶۰ مرکز سلامت در سطح شهر و کلیه خانه های بهداشت در سطح روستاها در شهرستان تبریز خدمات واکسیناسیون کرونا را به همشهریان ارائه می دهند. ساعت کار ۹ تا از مراکز تجمیعی از ساعت ۸ تا ۱۹ و مرکز تجمیعی نصف راه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ می باشد.
رییس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز اظهار کرد: مراکز سلامت شهری و خانه های بهداشت روستایی در ساعات اداری به غیر از روزهای تعطیل خدمات ارایه می کند.
مردی همچنین در خصوص افرادی که مبتلا به کرونا شدند، گفت: کسانی که دارای علامت هستند باید ۲ هفته در منزل قرنطینه شوند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا به کرونا زمان تزریق نوبت سوم، ۶ هفته بعد می باشد.
انتهای پیام/
روند افزایش فوتی های کرونا در آذربایجان شرقی با تأخیر در واکسیناسیون خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار