خبر/

تاکید معاون استاندار آذربایجان‌شرقی بر لزوم توسعه موزه مطبوعات تبریز

1400/11/28 - 10:57 - کد خبر: 59141 نسخه چاپی

نصر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بر ضرورت توسعه و غنی‌سازی موزه مطبوعات آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش نصر، تراب محمدی در بازدید از موزه‌ مطبوعات آذربایجان در تبریز با تاکید بر اینکه این موزه از جمله موزه‌های ارزشمند و غنی کشور است، اظهار کرد: ایجاد موزه مطبوعات طی دهه گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های اصحاب رسانه و حمایت‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی محقق شد.
وی، توسعه و غنی‌سازی موزه مطبوعات آذربایجان را با گردآوری جراید دوره‌های مختلف تاریخی، به‌ویژه دوره انقلاب اسلامی ضروری دانست و گفت: این نکته برای همه مشخص است که آذربایجان از پیشگامان حوزه چاپ و مطبوعات کشور بوده و در سده‌های گذشته جراید تاثیرگذاری در این دیار منتشر شده و لازم است تا بخش‌های مختلف دوره‌های تاریخی به موزه فعلی افزوده شود تا شاهد فعالیت موزه‌ای غنی تر باشیم.
محمدی، تربیت روزنامه‌نگاران جوان و متعهد به مطبوعات مکتوب را مهم‌ترین لازمه عرصه مطبوعات برشمرد و خاطرنشان کرد: قطعا توسعه‌ی رسانه‌های دیجیتال در پیشبرد اهداف رسانه‌ای و اثرگذاری گسترده کشور، امری مهم است اما باید به‌خاطر داشته باشیم که مطبوعات مکتوب همواره در تاریخ ماندگار و قابل دسترس در هر دوره و زمان هستند و باید در این راستا پیشکسوتان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این حوزه به تربیت روزنامه‌نگاران جوان بپردازند تا این حوزه پویا، همواره در جریان باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این بازدید خواستار مساعدت مدیریت ارشد استان به توسعه محتوایی موزه مطبوعات تبریز شد و گفت: همان طور که قبلا نیز اعلام کرده ایم، در صورت تحقق این امر آمادگی داریم بخش بیشتری از خانه تاریخی صلح جو (کلکته چی) را به موزه مطبوعات اختصاص دهیم. 
احمد حمزه زاده با اشاره به هم افزایی فعالان رسانه ای استان با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای تاسیس موزه مطبوعات در تبریز گفت: بدون شک توسعه و غنی تر شدن این موزه می تواند زمینه ساز جلب و جذب گردشگران به آن باشد، به ویژه اینکه موزه مطبوعات در قلب بافت تاریخی تبریز و در مجاورت موزه صدا در کوچه تاریخی «کرباسی» عابرگذر معروف تربیت واقع شده است. 
محل استقرار «موزه مطبوعات آذربایجان»، یکی از خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر تبریز است که مالک اولیه آن آقای ممقانیان (کلکته‌چی) از تجار معروف چای این شهر بوده است.
خانه، شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی و ورودی اصلیآن از کوچه فرعی منتهی به کوچه «کرباسی» است که پس از گذر از یک هشتی از طریق دو دالان وارد طنبی بخش اندرونی و حیاط بخش بیرونی می‌شود.  
در فاز اول موزه مطبوعات در خانه کلکته چی، ۴۰ نسخه از  نشریات و اسناد قاجاری و همچنین ادوات عکسبرداری و دوربین‌های عکاسی به نمایش درآمده است که شماره ۱۲ جریده «اسلامیه»، یک شماره از جریده کمیاب «توفیق»، «انجمن تبریز»، «تکامل» و تعدادی از جراید قاجاری چاپ تهران و خارج از کشور از جمله آنها می باشد. 
آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز از خاستگاه های اصلی روزنامه و روزنامه نگاری در ایران است و بسیاری از چهره های تابناک نشریه و روزنامه نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته اند. 
کهن شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه های منتشره در آن در گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به دو قرن تاریخ مطبوعه نویسی در کشور، برای اولین و آخرین بار، از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.
مجموعه این ویژگی ها همراه با وجود مجموعه های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ های خصوصی و کتابخانه های دولتی، ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در کهن شهر تبریز را دوچندان ساخته است.
انتهای پیام/
تاکید معاون استاندار آذربایجان‌شرقی بر لزوم توسعه موزه مطبوعات تبریز خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار