وزیر جهاد کشاورزی؛

رصدخانه کشاورزی ایران در وزارت جهاد مستقر می شود

1400/11/25 - 14:43 - کد خبر: 59048 نسخه چاپی

نصر: وزیر جهاد کشاورزی گفت: رصدخانه کشاورزی ایران در این وزارتخانه در دولت سیزدهم باید مستقر شود تا داده های شفاف و مشخص از این بخش در دسترس باشد.

به گزارش ایرنا، سیدجواد ساداتی نژاد روز دوشنبه در جمع مدیران و فعالان بخش کشاورزی و اقتصادی آذربایجان غربی افزود: در بخش ج۳هاد کشاورزی مشکلات زیادی وجود دارد و در چهار سال نمی توان براین مشکلات چیره شد و باید نقشه ای تهیه و مسایل را به مرور حل کرد.
وی اظهار داشت: پنج محور اصلی را در اولویت برنامه های وزارت جهاد داریم و اولین مساله این است که در حوزه کشاورزی داده و اطلاعات نداریم؛ ما امکان ندارد بدون داده برنامه ریزی صحیح کنیم که این مشکل باید رفع شود.
وی بیان کرد: امید است که تا پایان سال ۱۴۱۰ قرارگاه رصد خانه کشاورزی ایران راه اندازی شود و این بخش چشم بینای کشاورزی باشد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مساله و محور دوم سنددار کردن اراضی کشاورزی است، گفت: چهار درصد اراضی کشاورزی در کشور دارای سند است و تداخلات مشکل اصلی در این بخش به شمار می رود.
ساداتی نژاد افزود: ۳۵ سال زمان برای سنددار کردن زمین های کشاورزی در کل کشور نیاز است.
وی اضافه کرد: سازمان امور اراضی مسوول این اقدام است و باید به هر قیمتی این پرونده در دولت سیزدهم بسته شود تا از خرد شدن اراضی کشاورزی و تفکیک سند جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه استانی صدور سند باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: تا همه بخش ها و حوزه ها در حل این موضوع همکاری نکنند، این اقدام ممکن نخواهد شد و همکاری همه استانداران لازم است.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ۱۱.۷ درصد سهم تولید ناخالص ملی ایران را در اختیار دارد، بیان کرد: طبق نظر کارشناسان باید به همان اندازه هم سرمایه گذاری در این بخش انجام شود ولی بیشترین سرمایه گذاری چهار درصد بوده و حق کشاورزی داده نشده است.
ساداتی نژاد ادامه داد: با تغییری که در بانک کشاورزی داده شده، به سمت دیگری در حال حرکت هستیم و افزایش سرمایه این بانک در دست اقدام و جزو اولویت هاست و برای این استان هم برنامه های خوبی در حوزه سرمایه گذاری داریم.
وی با بیان اینکه در فروردین ماه هیات دولت به استان سفر می کند، افزود: بسته خوبی برای استان تدوین شده است و حداقل آن ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود و تسهیلاتی برای استان در نظر گرفته ایم.
وزیر جهاد کشاورزی  با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشور با برند دیگری به کشورهای همسایه صادر می شود، ادامه داد: اولویت چهارم وزارت جهاد کشاورزی دیپلماسی غذایی است وایران به رغم ظرفیت بالا در این بخش 2 درصد در سبد غذایی کشورهای دیگر نقش دارد.
وی با اشاره به اینکه حوزه صادرات و واردات مدام بررسی می شود، بیان کرد: کشاورزی اقتصاد است و علت عمده مشکلات موجود این است که به کشاورزی نگاه اقتصادی نداشتیم.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: نباید توقع داشت دامدار محصولاتش را به زیر قیمت تمام شده عرضه کرده و بفروشد و صادرات به عنوان یک اصل مهم باید در نظر گرفته شود.
وی با تاکید برصادر کردن گواهی سلامت برای تمام محصولات صادراتی گفت: در این بخش نیز باید تمرکز باشد تا کار دچار اختلال نشود و سازمان حفظ نباتات متولی اصلی این اقدام در کشور است.
ساداتی نژاد اظهار کرد: صدور گواهی سلامت برای محصولات ضروری است تا هم ایرانیان محصولات را بی دغدغه مصرف کنند و هم در بازارهای صادرات دغدغه نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در بخش سیب باید اقداماتی انجام شود، افزود: ارومیه محوری ترین منطقه برای این اقدام به عنوان پایتخت سیب ایرانی است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: محصولات با کیفیتی در این منطقه تولید می شود و باید تلاش شود تا این مساله در سال پیش رو و در تولید رفع شود.
وی با اشاره به پنجمین اولویت وزارت جهاد کشاورزی که کشاورزی قراردادی است، گفت: نوسان قیمت بالایی در بخش تولیدات کشاورزی وجود دارد که در این میان کشاورزان دچار چالش و تضرر می شوند.
ساداتی نژاد ادامه داد: 40 درصد محصول در دنیا به شیوه قراردادی و برخی کشورها 90 درصد محصولات اینگونه تولید می شود ولی در ایران یک درصد است.
وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم کشت قرار دادی را با محصول گندم آغاز شده  است، افزود: مقرر شده با کشاورز در ابتدای کشت قرار داد منعقد شود و سم و نهاده نیز به انان عرضه شود تا کشاورزان در آرامش به تولید بپردازند.
ساداتی نژاد با بیان اینکه تعاون روستایی بزرگترین حامی کشاورزان است، گفت: این سازمان باید برپایه دانش و فن آوری فعالت خود را آغاز کند.
وی اضافه کرد: برای تولید سیب سال آینده باید این سازمان با برنامه وارد شود و با کشاورزی قرار دادی تولید و بازار سیب درختی اعم از صنعتی و ممتاز مدیریت شود.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با مسوولان پاکستانی در باره صادرات سیب و تهاتر سیب و نارنگی صحبت شده و مسایل موجود حل شده و با هندی ها هم مذاکرات بسیاری انجام گرفته است و مسیر گشایش شده و 150 هزار تن سیب داریم که با گفت و گو های در حال انجام در صدد صادرات هستیم.
انتهای پیام/
رصدخانه کشاورزی ایران در وزارت جهاد مستقر می شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار