رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز:

مبتلایان به امیکرون تا پایان دوره بیماری خود باید در قرنطینه بمانند

1400/11/25 - 12:47 - کد خبر: 59035 نسخه چاپی

نصر:  رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: افرادی که به سویه امیکرون ویروس کرونا مبتلا می‌شوند باید تا پایان دوره‌ی بیماری و بروز علائم در قرنطینه بمانند چراکه قدرت سرایت این سویه ۱۰ برابر دلتا است.

به گزارش نصر، دکتر سیمین خیاط‌ زاده در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: سویه امیکرون ویروس کرونا، قدرت سرایت بالایی دارد و دوره‌ی نهفتگی این سویه و دوره‌ی بیماری آن نیز کمتر است، بنابراین کارشناسان پی بردند که با پنج تا هفت روز استراحت، فرد می‌تواند به محیط کار بازگردد البته به شرطی که از ماسک مناسب استفاده کند.
وی ادامه داد: دوره‌ی قرنطینه از زمان شروع علائم تا پنج روز در نظر گرفته شده است اما به شرطی که فرد در پایان پنج روز هیچ علائمی نداشته باشد که در غیر این صورت دوران قرنطینه تا ۱۰ و یا حتی ۱۴ روز ادامه می‌یابد.
وی افزود: افراد در برابر ویروس کرونا مقاومت مختلفی نشان می‌دهند و ممکن است ویروس در فردی حتی تا یک ماه بماند، بنابراین انتقال این ویروس از افراد مختلف متفاوت است و مهم این است که فرد از روز شروع علائم تا پایان آن در قرنطینه باشد و حتی بعد از قرنطینه نیز رفتارهای آزادانه و راحتی نداشته باشد چراکه سویه امیکرون ۱۰ برابر سویه دلتا سریعتر منتقل می‌شود.
خیاط زاده در رابطه با میزان ماندگاری این سویه در سطوح نیز خاطرنشان کرد: در این مورد سخنان بسیاری گفته شده است اما این سخن که کرونا از سطوح منتقل نمی‌شود کاملا اشتباه است، چراکه تمامی ویروس‌ها و میکروب‌ها از سطوح منتقل می‌شوند.
وی تاکید کرد: تا زمانی که ماسک داریم و دستان خود را به بینی و چشمان خود نزده‌ایم، ویروس منتقل نمی‌شود، همچنین طبق بررسی‌های انجام شده، سویه اُمیکرون تا ۱۰ و حتی ۱۵ ساعت روی سطوح باقی می‌ماند البته جنس سطوح نیز مهم است.
وی همچنین در ارتباط با علائم سویه امیکرون متذکر شد: نمی‌توان گفت به دلیل اینکه فردی سرفه می‌کند، سویه او دلتا است اما می‌توان اشاره کرد که گرفتاری ریه تحتانی در سویه امیکرون نسبت به سویه دلتا کمتر و گرفتاری راه‌های هوایی فوقانی نیز شایع‌تر است. 
رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص زمان تزریق واکسن مبتلایان به کرونا نیز یادآور شد: هر فردی که به کرونا مبتلا شده باشد، اگر سرپایی باشد، یک ماه بعد از اولین روز بروز علائم و اگر بستری شده باشد، سه ماه بعد باید واکسن خود را تزریق کند.
وی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: سویه امیکرون، سویه غالب موج ششم است و به همین دلیل از همه‌ی افراد آزمایش امیکرون نمی‌گیریم و تنها تست کرونا گرفته می‌شود، طی روزهای اخیر موارد ابتلا در فاز سرپایی و همچنین در فاز بستری در استان ما به مرور افزایش می‌یابد.
وی در پایان توصیه کرد: فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از دورهمی‌ها پرهیز کنید و حتما از ماسک مناسب استفاده کنید، البته افرادی که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند نیز باید سریعاً برای تزریق آن اقدام کنند.
انتهای پیام/
 مبتلایان به امیکرون تا پایان دوره بیماری خود باید در قرنطینه بمانند خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار