معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

تولید داروی "مزالازین" توسط محققان تبریزی/تحریم، مانع اعزام محققان به مراکز تحقیقاتی دنیا است

1400/11/24 - 22:13 - کد خبر: 59010 نسخه چاپی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تولید نخستین داروی "مزالازین" بومی توسط محققان تبریزی خبر داد و گفت: واردات این دارو تا یک میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌کند اما اکنون برای نخستین بار در کشور، به همت دکتر سالار همتی و یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز تحقیقات کاربرد دارویی دانشگاه تهیه شده و قرار است در روزهای آتی به صورت انبوه تولید و در سطح کشور توزیع شود.

به گزارش نصر، دکتر پرویز شهابی روز یکشنبه، ۲۴ بهمن ماه در نشست خبری، با اشاره به آخرین ارزیابی مراکز تحقیقاتی حوزه سلامت و پزشکی کشور، اظهار کرد: ۸۰۰ مرکز تحقیقات سراسر کشور در ۱۰ حیطه مورد ارزیابی قرار گرفته و مراکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز توانست برای اولین بار در تاریخ خود، در سه حیطه مقام نخست را کسب کند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که این دانشگاه در سه حیطه دیگر مقام دوم و در باقی حیطه‌ها، مقام‌های سوم تا پنجم کسب کرده است، افزود: مراکز تحقیقات علوم کاربردی دارویی، ایمونولوژی و آنالیز دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه‌های نخست را کسب کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات پیشگیری از مصونیت‌های حوادث ترافیکی یکی از مراکز مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که در حیطه مراکز ارتقای سلامت دارای رویف بودجه مستقل این ارزیابی، رتبه دوم را کسب کرده است.
شهابی ادامه داد: بر اساس رتبه بندی leiden، دانشگاه علوم پزشکی تبریز سومین دانشگاه پزشکی در سطح کشور و هشت و دومین دانشگاه آسیا و دویست و هشتاد و چهارمین دانشگاه دنیا است.
وی از صادرات برخی تجهیزات پزشکی این دانشگاه در سالجاری خبر داد و گفت: با صادرات دستگاه کالبدنما، پرینتر سه بعدی، پرینتر و اسکنر و اتوکلاو به کشورهای همجوار بالغ بر ۹۲ هزار دلار درآمدزایی داشته‌ایم که البته به خاطر محدودیت‌های ارزی و تحریم‌های اقتصادی، صادرات بیشتر تجهیزات به سختی انجام می‌گیرد اما روند صعودی خواهد داشت.
وی از دریافت مجوز پارک اختصاصی علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و افزود: فعالیت این پارک در متراژ ۷۷ هزار مترمربع پس از تایید دانشگاه آغاز خواهد شد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: هر ایده‌ای که به ذهن هر کسی خطور کند، می‌تواند با مراجعه به مرکز نوآوری و شتابدهی، ایده خود را به فکر تبدیل کند و با همکاری اساتید حوزه افکار خود را پرورش دهد و به مرحله تجاری سازی محصول برسد.
وی افزود: اکنون باید به این نتیجه رسید که جامعه ما به سمتی هدایت شده که دیگر درآمدهای نفتی معنایی ندارند و بایست به فکر درآمدزایی از محل تکنولوژی دست یافت.
وی با تاکید بر این‌که بودجه و امکانات بخش تحقیقات و فناوری دانشگاه کمتر از انتظار است، گفت: تحقیقات در هر بخشی نیازمند بودجه بوده و متاسفانه بودجه بخش پژوهشی در سال‌های اخیر کاهش یافته است.
شهابی افزود: برای انجام تحقیقات گسترده و مهم، نیازمند خرید تجهیزات پیشرفته دنیا و ارتباط با محققان بین المللی هستیم اما متاسفانه شرایط تحریم نگذاشته که طی سه سال گذشته، محققان خود را به مراکز تحقیقاتی دنیا بفرستیم در حالی که اکنون تمام دنیا به قدرت تحقیقاتی و دانشمندان ایرانی اذعان دارند.
دکتر سید اسماعیل هاشمی، رئیس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه اظهار کرد: سه مرکز رشد با استقرار ۱۰۰ الی ۱۲۰ شرکت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز فعالیت می‌کنند که متشکل از دانشجویان، اساتید و افراد علاقه مند و صاحب ایده است.
وی از ساخت دستگاه کالبدنما در این مرکز که یک دستگاه انحصاری کشور آمریکا است خبر داد و افزود: دومین کشوری که توانسته به فناوری ساخت این دستگاه دست یابد، ما هستیم و حتی کیفیت دستگاه ما بالاتر از نوع آمریکایی است اما متاسفانه به علت مشکلات ارز و تحریم، نمی‌توانیم آن را به کشورهای اروپایی صادر کنیم.
وی ادامه داد: نزدیک ۳۰ محصول این مرکز در استان‌های دیگر فروخته می‌شود و ۴۷ طرح دیگر نیز در حال توسعه بوده و تعدادی از آن‌ها تا عید مجوز ورود به بازار دریافت می‌کنند.
هاشمی گفت: در سال گذشته، بالای ۳۰ میلیارد تومان صادرات به سایر استان‌ها داشتیم و مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه به عنوان مرکز رشد برتر کشور انتخاب شده بود.
در ادامه دکتر سودابه داوران، عضو هیات علمی دانشکده داروسازی و رئیس مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه اظهار کرد: این مرکز، نخستین حلقه از ایده تا بازار محصولات بوده و اساسی ترین و بنیادی ترین مرکز برای جذب و تبدیل ایده‌های افراد به محصول در بازار است.
وی افزود: امسال بالغ بر ۳۰ تیم نوآوری توسط مرکز نوآوری جذب شده و ایده آن‌ها به سمت تولید و سرمایه گذاری هدایت شده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و حمایتی این مرکز برای صاحبان ایده، گفت: در بحث گیاهان دارویی با مشارکت دانشکده طب سنتی از سیاست طب تلفیقی برای انواع گیاهان استفاده می‌کنیم.
بر اساس این گزارش، داروی مزالازین در درمان التهاب روده کاربرد دارد.
انتهای پیام/
تولید داروی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار