خبر/

استاندار اردبیل خواستار توزیع عادلانه اعتبارات کشوری شد

1400/11/24 - 14:10 - کد خبر: 58992 نسخه چاپی

نصر: استاندار اردبیل گفت: برای حفظ استقلال و توسعه اقتصادی در کشور استفاده از ظرفیت تمام مناطق ضروری بوده و در این خصوص توزیع عادلانه اعتبارات، شاخص‌های استان را به میانگین کشوری می‌رساند.

به گزارش نصر،  سید حامد عاملی در گفت و گو یی خبری افزود:  تلاش می‌شود با همت و پیگیری بیشتر ، عقب ماندگی استان در حوزه شاخص‌های توسعه، به میانگین کشوری برسد.
وی استان اردبیل را به عنوان اولین استان کشور بعد از انقلاب و جزء استان‌های مولود انقلاب ، عنوان کرد و افزود: اردبیل در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ به عنوان استان در نقشه کشور مشخص و گام‌های اولیه برای توسعه آن برداشته شد.
استاندار اردبیل با اشاره به اقدامات انجام گرفته بعد از استان شدن اردبیل،  تشریح کرد: این مزیت، نقطه عطفی در تاریخ توسعه و پیشرفت استان، در حوزه توسعه روستاها و راهها،توسعه شهری و زیرساخت های اقتصادی و عمرانی بود.
عاملی بیان کرد: بعد از استان شدن، اتفاقات بسیار مهمی رخ داده و با اینکه برخی از این پیشرفت‌ها قبل از استان شدن نیز در اردبیل شروع شده بود، ولی در بحث زیرساخت‌ها از جمله  جاده ها ،عقب بودیم.
وی گفت: در حوزه بزرگراهی، میانگین کشوری در بزرگراهها نسبت به جاده‌های اصلی و فرعی  ۲۴ درصد بوده که این میزان در استان 11 درصد است.
استاندار اردبیل اظهار کرد: برای اینکه،  این عقب ماندگی‌ها جبران شود، کارهای مهمی در استان شروع شده که از جمله کارهایی که باید به نتیجه برسد، بحث بزرگراه شمال به جنوب استان بوده که بخشی انجام شده و مابقی در حال انجام است.
وی ادامه داد: از قسمت‌های باقی مانده نیز بخشی از مسیر در سال آینده زیرپیمان رفته و مسیر باقی مانده نیز بعد از آن اجرا می‌شود.
عاملی با یادآوری توسعه زیرساخت‌های ارتباطات ، به اجرای پروژه راه آهن اردبیل _ میانه نیز اشاره کرد و افزود: از ۱۷۶ کیلومتر مسیر راه آهن، ۱۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و مابقی هم در حال اجرا بوده که با تکمیل این پروژه بخش عمده‌ای از  زیرساخت‌های ارتباطی استان تسهیل و تامین می‌شود.
وی از پیگیری اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد و سپس اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود:  توجیه اقتصادی این اقدام نیز  ارائه شده و  تلاش‌های لازم برای تحقق ن انجام می شود.
استاندار اردبیل بیان کرد: در سال های گذشته فرودگاه استان فاقد زیرساخت‌های مناسب بود که هم اکنون این زیرساخت‌ها ارتقا یافته و تلاش می‌شود با توافقات انجام گرفته  تعداد پروازها هم در سال آینده بیشتر شود.
عاملی افزود: با توجه به تجهیز فرودگاه به سیستم کت 2 در سال آینده،  راه اندازی یک آشیانه و شرکت با  پایه پروازی اردبیل در اولویت برنامه‌ها در این راستا است.
وی در ادامه این گفت و گو به ایجاد زیرساخت‌ها برای توسعه کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: دشت مغان به عنوان ظرفیت ملی حوزه کشاورزی مطرح بوده و لازم است  توجه ویژه به آن داشته باشیم.
استاندار اردبیل اجرای شبکه پایاب خداآفرین را در راستای بهره‌مندی بهتر از ظرفیت کشاورزی دشت مغان ضروری دانست و افزود: تا کنون ۴۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این پایاب آبی شده که با این اقدام،  یک میلیون تن به محصولات اضافه می شود.
عاملی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از این پایاب انجام شده و تلاش می شود تا سال ۱۴۰۲ به طور کامل به بهره برداری برسد.
وی از راه‌اندازی چند واحد صنایع تبدیلی در استان خبر داد و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی برای بهره برداری بهتر از تولیدات کشاورزی ضروری بوده که احداث چندین واحد دیگر نیز در دست اقدام است.
استاندار اردبیل بیان کرد: حوزه گردشگری از دیگر بخش های مهمی است که می تواند در حوزه اقتصادی به تولید ثروت و ایجاد اشتغال کمک کند.
وی اظهار کرد: با اینکه  تلاش‌های بیشتری در استان در این بخش انجام شده  ، ولی باید اقدامات برای تولید ثروت از این محل بیشتر شود.
وی با بیان اینکه این حوزه نیز از بخش های ثروت ساز است، گفت: برنامه ریزی برای شروع پروژه‌ها در حوزه گردشگری انجام شده و در سال آینده با قوت عملیاتی می شود.
وی به مغفول ماندن حوزه معدن در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و افزود:  معادنی در جنوب استان و مشگین شهر وجود دارد که با استخراج  و تبدیل به ثروت در این حوزه،  اشتغالزایی و بهره برداری از این ظرفیت را نیز شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/
استاندار اردبیل خواستار توزیع عادلانه اعتبارات کشوری شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار