بازار از عدم تعادل رنج می‌برد/

برزو حق شناس: بورس فقط سهام شاخص ساز نیست

1400/11/24 - 09:41 - کد خبر: 58959 نسخه چاپی

نصر: برزو حق شناس، کارشناس بازار سرمایه به انتقاد از وضعیت حاکم بر بورس پرداخت و گفت: سیاست‌گذار فقط از چند سهام شاخص ساز حمایت می‌کند تا شاخص افت نکند.

به گزارش نصر، برزو حق شناس  درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بورس از عدم تعادل رنج می‌برد و سیاست‌گذار فقط از چند سهام شاخص ساز حمایت می‌کند تا شاخص افت نکند. در این شرایط، بقیه بازار رها شده‌اند و دوستان دغدغه دیگری جز حمایت از شاخص کل ندارند.
وی افزود: به‌وضوح بر روی تابلو مشخص است که کل بازار به خاطر چند سهم رها شده‌اند. این کار هم نه به خاطر حمایت از این سهام، بلکه حفظ شاخص کل انجام می‌شود تا اوضاع را آرام جلوه بدهند. فاجعه‌ای که در بازار در حال رخ دادن است، اجازه انعکاس این موارد را نمی‌دهد.
این کارشناس بازار سرمایه به انتقاد از شیوه حمایت از نمادهایی مانند فولاد و فملی پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر یک فرد در سهام کوچک کارهایی مانند انتشار فیش بانکی انجام بدهد، دودمانش را به باد می‌دهند و روی آن، عنوان «دستکاری معاملات» می‌گذارند. این اقدام، تبلیغ یک سهم است، اما با سیاست یک بام و دو هوا پیش می‌رویم. قانون برای تمامی نمادها یکسان است.
بیشتر بخوانید : سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس
حق شناس ادامه داد: بازار فقط سه، چهار سهم خاص نیست. اگر نگاهی به نمودار فولاد و فملی بیندازید، خواهید دید که در 10 سال گذشته چنین چیزی بی‌سابقه بوده است. این چه شیوه حمایت است؟ اگر حمایتی انجام می‌شود، باید با شیوه درست باشد. با این کارها، همه را کلافه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه «شاخص کل بورس با شرایط کنونی، الان باید 800 هزار واحد باشد»، عنوان کرد: شاخص کل، واقعیت بازار را منعکس نمی‌کند. با رشد شاخص کل، چند نماد خاص رشد می‌کنند، اما این اتفاق در بقیه بازار رخ نمی‌دهد. هنگام افت بازار نیز چند نماد را در محدوده‌های مثبت نگه می‌دارند و سپس شعار می‌دهند که شاخص مثبت ماند.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه از 700 سهم تشکیل یافته و با این اقدامات، عدم تعادل ایجاد می‌شود. مگر می‌شود یک سهم 90 درصد افت کند، اما به یک سهم دیگر اجازه افت بیش از 30، 40 درصدی ندهید؟ این اقدام، مصداق بارز دستکاری بازار است. تا زمانی که فعالان بازار حمایت واقعی از سوی بازار ساز را نبینند و حمایت از بازار صرفاً به خاطر شاخص سازی باشد، وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت.
حق شناس یادآور شد: اگر رفتارها بهتر شود و وضعیت بازار به صورت کلی بهبود یابد، می‌توان انتظار رشد بورس را داشته باشیم. برای این اتفاق هم باید مقداری دست بازیگران سهام کوچک را باز بگذارند و با سهولت با آنها برخورد کنند تا در کلیت بازار شاهد شرایط بهتری باشیم.
وی با اشاره به جو بی‌اعتمادی ایجاد شده در بازار، خاطرنشان کرد: اینکه برای سهام کوچک «بگیر و ببند» راه انداخته و اجازه فعالیت به بازیگران این سهم‌ها نمی‌دهیم یا با عناوینی از جمله «سفته‌باز» و «سهم بنداز» به افراد اتهام می‌زنیم، نتیجه‌ای جز خروج نقدینگی از بازار نخواهیم دید. متأسفانه افراد مختلف را به بهانه‌های مختلف از بازار رانده‌ایم.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث من، ارزنده بودن یا نبودن سهام نیست و همیشه هم بر روی نمادهای از جمله فولاد و فملی نظر مثبتی داشتم. با این حال، بازار ساز باید به ماهیت بازار احترام بگذارد. تا وقتی بازار ساز اجازه برقراری تعادل در بازار را ندهد، وضعیت درست نخواهد شد. متأسفانه بازار ساز، بازار را نامتعادل کرده است. بازار سرمایه، یک پیکره واحد است و اگر به آن اجازه رشد و ریزش همگام داده نشود، پیکره دچار مشکل خواهد شد. در این شرایط، یا باید سهام بزرگ با اصلاح مواجه شوند و مانند سهام کوچک افت کنند یا بقیه بازار رشد کنند و به نمادهای بزرگ برسند.
بیشتر بخوانید :  بورس در انتهای مسیر نزولی قرار دارد
حق شناس در پاسخ به این سؤال که «کاهش نرخ بهره بین‌بانکی چه تأثیری بر روی بورس دارد؟»، اظهار داشت: اگر خلف وعده نکنند، در بلندمدت قطعاً بر روی بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود. در حال حاضر، بانک‌های مرتکب یک سری از تخلفات شده و به برخی از سپرده‌ها نزدیک 24 درصد سود پرداخت می‌کنند که باید کنترل شود.
وی افزود: صرفاً کاهش نرخ بهره بین‌بانکی در ظاهر، مهم نبوده و وقتی بی‌انضباطی انجام می‌گیرد، تخلف است. طرح مالیات بر سپرده اشخاص حقوقی نیز به نفع بازار سرمایه است و امیدوارم اجرایی شود. همه این مسائل در بلندمدت بر روی بورس تأثیرگذار هستند و در این مقطع، بازار نیازمند اعتماد و توجه یکسان به تمامی سهام است.
انتهای پیام/
برزو حق شناس: بورس فقط سهام شاخص ساز نیست آژانس خبری تحلیلی شهر بورس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار